|
gentleman/jämställdhet, vad tycker ni ? |
|
|
|
05-05-2011, 22:12
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
hej hej
ja vad tycker ni ? kanske riktat till tjejer och kvinnor mer.
Idag när jag skulle åka bussen till jobbet, så var det jag och en tjej som skulle gå på. bussen stannade vid mig och tjejen var lite längre bort och gick mot bussen. jag stannar och väntar på tjejen och låter hon gå på före mig. men tjejen väntade att jag skulle gå på före då jag var närmast, vilket blev att vi bägge stod och väntade jag visade och sa att hon fick gå före och hon kollade konstigt på mig.
jag brukar låta tjejer, kvinnor, damer gå före och hålla upp dörrar (nu är det sällan jag är ute och äter med tjejer, kvinnor men jag skulle dra fram stolen med och öppna bildörren m.m. och förövrigt artig).
jag är nog ingen gentleman (har nog inte bakgrunden för det) men ändå har jag vett och är artig.
men hur är det egentligen ? är gentleman gammalt sätt som inte tar hänsyn till jämställdhet, jag funderade idag exempel vid bussen undra vad den tjejen tänkte, att jag var trög ? som kanske nedvärderade henne för att hon skulle gå först, kanske tror hon att jag inte tror hon klarar/fattar saker själv m.m.
exempel att öppna bildörr, dra fram stolen m.m. kvinnor tycker ni det är hyfs och ''gulligt, kärleksfullt'' om ni är på dejt eller tycker ni bara det blir jobbigt ? ni vill göra det själva och inte bli behandlade på ett viss sätt ?
för mig är det artighet men på ett annat sätt känner jag att det är inte så mycket jämställdhet då kvinnan i detta fall blir behandlad på ett annat sätt.
|
|
|
|
|
05-05-2011, 22:19
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag har ju alltid så bråttom så jag är ju alltid före alla på bussen  Nä allvarligt, jag brukar inte armbåga mig fram utan tar hellre ett steg tillbaka o släpper före folk medan jag letar efter busskortet. Liksom ingen idé att tränga sig före folk för att sedan stå i vägen medan man står o fepplar med plånboken/ kortet. Likaså i dörrar så brukar jag släppa före gamla/ damer/ tanter/ handikappade.
--------------------
|
|
|
|
|
05-05-2011, 22:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag gillar att vara artig och förekommande gentemot alla människor, men särskilt gentemot kvinnor och äldre...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
05-05-2011, 22:32
|
Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668

|
Jag är verkligen för fullständig jämställdhet i alla frågor. Men jag tycker att den inställningen också går att kombinera med gentlemannaskap, som för övrigt också kan gälla män emellan. Vad det handlar om är att inte sätta sig själv i centrum och ta för sig i alla lägen. Att resa sig för en äldre människa på en buss, t.ex. Att hjälpa någon med en barnvagn... Att alltid först lyssna och sedan tala själv. Respektera andras inställning, även om man har en annan.
Alla människor (de flesta iallafall) tycker om artighet och respekt, men det får inte gå till överdrift och bli till lismande och inställsamhet.
Typiskt, mina barn tycker att jag är gammaldags. Det får jag bjuda på.
Gentlemens agreement = att hålla sina löften: tycker jag är mycket bra.
hälsningar, niggle
Förresten! alla måste inte behandlas lika. Ty alla är inte lika. Men alla ska behandlas väl.
niggle
|
|
|
|
|
05-05-2011, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Det verkar som om många, speciellt yngre, kvinnor har svårt att ta emot de där gesterna på ett bra sätt. Inte lätt för män för samtidigt finns det andra unga damer som kräver det. När jag tänker tillbaka har jag nog alltid uppskattat det med viss förvåning. Numera är jag van eftersom både min man och min chef tillhör sorten som nog aldrig kan gå före en kvinna genom en dörr. Jag ler och tackar. Men, det är en balansgång. Det finns män som det inte verkar naturligt för och då blir man nästan misstänksam. Kan kännas alltifrån påträngande eller servilt. Folk som kastar sig fram för att öppna dörren åt en t.ex. "Hjälp" med att skjuta in stolen brukar jag varken få vid middagsbordet hemma eller i lunchmatsalen på jobbet  . Lika bra det, det är bara vid mer formella middagar som jag skulle förvänta mig det. En hel del av de där sederna härstammar väl från när kvinnor hade långa kjolar att hålla reda på men det är ju ganska ovanligt. Men inte borde man ta det som en förolämpning eller nedvärdering av ens person att bli "utsatt" för gentlemannaskap. Nicka kan man väl kosta på sig om man nu inte klarar av att le och säga tack?
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
05-05-2011, 23:04
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag gillar när killar gör som du, det är både omtänksamt och artigt. Fast släppa före på bussen kanske inte är det vanligaste man kan se när folk ofta står i kö, det blir lite som i kassakön på ICA på nåt sätt så där förväntar man sig aldrig att få gå före. Sen tycker jag att man även som tjej kan visa samma artighet mot andra ibland beroende på situation. Jag tycker inte att det har så mycket med jämställdhet att göra utan mer med vett och etikett och det uppskattar jag. Antar att du gjort likadant om det varit en gammal kvinna för gamla människor har jag själv alltid försökt visa artighet för som att öppna dörrar, lämna min sittplats på bussen om det var fullt mm. I min gröna ungdom var jag på krogen med en fransman en gång och han var sådär superartig med allt. Vi beställde in nån sorts fisk och till min förvåning tog han min talllrik och benade ur fisken åt mig innan vi började äta som om det var den naturligaste sak i världen medan jag satt där som ett fån och nästan tyckte det var lite pinsamt  Nu när jag tänker på det så var det ju bara gulligt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-05-2011, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Ja gentlemannen bor i mej, tycker att vårat samhälle har förändrat sig, till att bli ett samhälle där folk tänker på sig själva först, ser det dagligen i mitt arbete alla vill ha favörer och det är svårt att hjälpa varandra, kvinnor som jobbar i industrin i grupp har förut hjälpt varandra när tex någon har blivit gravid, men så är det inte idag utan alla måste ta sin del av arbetet, det kan ju självklart bero på att arbetstempot är högt, men min erfarenhet säjer att det var bättre förr.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 00:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
Artighet och respekt är något som skall finnas mellan alla människor, på samma villkor oavsett vilket kön man tillhör. Allt annat känns förlegat och förbannat sexistiskt. Om du känner att du vill dra ut stolen eller öppna dörren för kvinnorna i sällskapet för att det är artigt, för all del, men gör det isåfall för männen också. Jag vill inte bli särbehandlad för att jag är kvinna och att ha någon som slavar över småsaker för mig får mig att känna mig nedtryckt.
Redigerat av VitaFingrar: 06-05-2011, 00:14
|
|
|
|
|
06-05-2011, 00:21
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (niggle @ 05-05-2011, 23:32)  Jag är verkligen för fullständig jämställdhet i alla frågor. Men jag tycker att den inställningen också går att kombinera med gentlemannaskap, som för övrigt också kan gälla män emellan. Vad det handlar om är att inte sätta sig själv i centrum och ta för sig i alla lägen. Att resa sig för en äldre människa på en buss, t.ex. Att hjälpa någon med en barnvagn... Att alltid först lyssna och sedan tala själv. Respektera andras inställning, även om man har en annan.
Alla människor (de flesta iallafall) tycker om artighet och respekt, men det får inte gå till överdrift och bli till lismande och inställsamhet.
Typiskt, mina barn tycker att jag är gammaldags. Det får jag bjuda på.
Gentlemens agreement = att hålla sina löften: tycker jag är mycket bra.
hälsningar, niggle
Förresten! alla måste inte behandlas lika. Ty alla är inte lika. Men alla ska behandlas väl. niggle Klokt sagt
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
06-05-2011, 17:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21

|
Jag är gammal nog att uppskatta lite hyfs och artighet från, framförallt herrar, grabbar och såna som är yngre än jag. Jag uppskattar när nån håller upp en dörr eller låter mig gå före. Jag brukar fyra av ett hjärtligt leende och tacka så mycket!
Men artighet från såna man inte känner kan ju kännas lite märkligt om det blir för mycket. Skulle kännas helt fel om en nån fixade med min stol om det inte vore min man eller likande. Så lagom, är bäst.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 17:27
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Försöker tänka mig in i situationen och kommer fram till att jag förmodligen skulle nickat och tackat. Hade nog blivit lite förvånad men inte visat det. Vad gäller att hjälpa m stolar etc förväntar jag mig det mer på sittningar och fester (i "akademiska kretsar" iaf, inte annars), men även där är det mer undantag än regel - beror på vem man har till bordet
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
06-05-2011, 17:51
|
Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668

|
Egentligen handlar detta om möten mellan riktiga, levande människor. Om jag får vara lite knarrig, tycker jag att vår samtid är fylld av konstgjorda företeelser. Jag förstår inte att man kan tycka att det är sexistiskt att hålla upp dörren för en medmänniska. För mig handlar det också om lite romantik, i en gammaldags betydelse. D.v.s inte att förföra någon till sängkammaren, utan att göra livet uthärdligt. Vi överöses dagligen genom TV och andra media med helt andra budskap. Kärlek och vänskap, även mellan människor som inte känner varandra, kan väl inte vara fel. För egen del gillar jag att klä mig lite fint, och jag blir jätteglad om någon ser det. MEN... det måste komma från hjärtat!! Alltså: Fram för artighet, vänlighet, riktiga blommor, riktig mat, vin, riktig äkta sång och glädje. Sanning och skönhet. Håll det falska och försurade på avstånd!
niggle
|
|
|
|
|
06-05-2011, 18:03
|

Medlem

|
CITAT (niggle @ 06-05-2011, 18:51)  ... Jag förstår inte att man kan tycka att det är sexistiskt att hålla upp dörren för en medmänniska.... Om det var mig du refererade till så var det särbehandlingen av kvinnor jag uttryckte som sexistisk. Självklart är det artigt och trevligt att någon håller upp dörren åt en, men man skall inte skilja på män och kvinnor i frågan. Om du håller upp dörren för kvinnorna, skall du göra det för männen också. Om du håller upp dörren för mig bara för att jag är kvinna ser jag det som sexistiskt.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 19:24
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (VitaFingrar @ 06-05-2011, 19:03)  Om det var mig du refererade till så var det särbehandlingen av kvinnor jag uttryckte som sexistisk. Självklart är det artigt och trevligt att någon håller upp dörren åt en, men man skall inte skilja på män och kvinnor i frågan. Om du håller upp dörren för kvinnorna, skall du göra det för männen också. Om du håller upp dörren för mig bara för att jag är kvinna ser jag det som sexistiskt. Stackars dej! Du kanske helst skulle se att människorna var endrogyna också.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-05-2011, 19:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Jämställdhet är en sak, könet ett annat. En kvinna är en kvinna o en man är en man. Vi vill beundra/bli beundrade, uppvakta/bli uppvaktade, få komplimanger/ge komplimanger. Ett socialt "spel" mellan man o kvinna i första hand. Tur att det inte råder jämlikhet i naturen  Ingen fågelsång ingen Gök, inget orrspel. En gentleman vet ju också var gränserna går. Därav namnet förmodar jag.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 19:28
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2011, 20:24)  Stackars dej! Du kanske helst skulle se att människorna var endrogyna också. Kan du snälla sluta se ner på människors olika åsikter. Du får gärna kommentera och komma med sakliga argument, men lägg ner med att vara nedlåtande. Jag tycker att könsrollerna tar för stor plats i samhället och att det får negativa konsekvenser, vi skall väl alla behandlas lika oavsett kön?
|
|
|
|
Meriona
|
06-05-2011, 19:34
|
Gäster

|
Artighet och omtänksamhet är alltid gulligt.  Tyvärr alltför ovanligt nuförtiden. När jag var med min faster på banken i förra veckan så höll den automatiska dörren på att slå igen på min lilla faster med rollatorn. Men vips rusade en ung man (i din ålder Flaxss) fram och tog stöten och höll sedan upp den åt oss. När vi båda sa att vi tyckte han var ett strålande exemplar till ung man så sa han helt coolt: " Jag har mina ljusa stunder". Jag började skratta och gör det fortfarande när jag tänker på honom. En ung gentleman som dessutom är slängd i käften måste ju vara flickornas dröm.  Synd att han inte var 20 år äldre....
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|