Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Buskar, träd, häckar,, Har inte tålamod för att vänta på att de skall växa upp
          fregru
          Inlägg 14-05-2011, 18:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 46 033

Söker med ljus och lyckta efter stora buskar, träd, häck eller häckar nära sandviken, falun, gävle samt runt omkring dessa områden med närhet till torsåker där jag bor.
          Jag har alltså inte tålamod eller ork att vänta på att plantor skall växa upp utan jag vill ha dom jättestora från första början typ stora granar eller liknande. Det har igentligen inte så stor betydelse vad det är för art bara dom är stora fina tjocka och kan klara av ett nyplanterande. Jag är tacksam för alla svar och ider smiley_small_hug.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-05-2011, 19:05
          Länk hit: #2

Gäster

De flesta plantskolor kan nog ta hem stora växter på beställning men räkna med att det blir dyrt. Det är skötseln och lagringen man betalar för när man köper växter och ju större träden och buskarna är desto mer arbete har det krävts och därmed höga kostnader.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-05-2011, 19:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Stora växter kräver särskilda transporter med stora jordklumpar och därefter nogrannare skötsel än en mindre planta..

Personligen så satsar jag hellre på tålamodet...

En ekonomiskt realistisk variant är att hitta någon som vill bli av med stora plantor och dessutom någon lokal entrepenör med en rejäl skopa...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Samsara
          Inlägg 14-05-2011, 19:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

På mitt jobb tar vi hem stora buskar, stora träd och stora häckar. Du ska ha cirka 3 - 4 plantor per meter i en häck, t. ex. en bokhäck på 150 cm, kostar cirka 500 kr per planta! Stora träd går på ett par tusen kronor om ens det räcker och stora buskar går på ett par hundra lappar. Tänk på att kvalitén varierar från olika grossister så ska du verkligen beställa så stora plantor så välj ut en bra plantskola med bra rykte.
          Ett tålamod är mycket billigare, enligt mig.

Citera
          fregru
          Inlägg 14-05-2011, 21:27
          Länk hit: #5

Medlem

Ok fårstår att det kan bli ganska så dyrt då, så det får jag nog glömma. Men hur fungerar det och hur skall jag göra om jag vill ta sticklingar från min befintliga häck om det är möjligt ? vet inte vad den heter eller vilken modell det är bifogar en bild annars är jag mycket öppen för att gå under kraftledningar eller längst spåret har hört att det är helt ok att plocka där eller har jag fel ? Fredde angel_not.gif

bilden glömde jag
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC00283.jpg ( 500.02k ) Antal nedladdningar: 43

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-05-2011, 23:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kanske är det häckkaragan, om den blommar i gult?

Från tanken att sätta större träd till att ta sticklingar är steget ganska långt. Sticklingar är billigt men kräver bevattning och lite pyssel vanligtvis.

Du kanske ska satsa på snabbväxande köpta plantor av de sorter som inte är så dyra, samt ett par ganska höga träd som inte helelr är så dyra och sedan sätta sticklingar där du ändå vattnar det nyplanterade, för att sedan kunna sätta ut där de ska vara?

Gran växer fort, och de kan vara 2 meter höga i handeln. Många lövträd växer också ganska fort och kan vara 3 meter i handeln, utan att tillhöra de dyrare.

Att gräva upp träd går också om man gör det på lämpliga ställen och där det är OK. Träd som står i sandjord är bättre att gräva upp, men du ska satsa på små exemplar. Större har vitt förgrenade rotsystem. det är roligt, men inte utan arbete. Förbered grävning där de ska stå först. Ta med vatten och plastsäck dit du ska gräva upp. Gräv upp så stor jordklump som möjligt, samtsa på små träd, lägg i plastsäck och häll vatten över rötterna. Plantera direkt hemma, håll vattnat hela säsongen.

--------------------

Citera
          fregru
          Inlägg 14-05-2011, 23:45
          Länk hit: #7

Medlem

hej cilla tack för tipsen, vet ej om den blommar alls har inte tänkt på det. vad tror du om att ta sticklingar från den och hur skall man göra ? Vilket lövträd skulle du rekomdera om jag vill ha så mycket grönt och blad /grenar som möjligt. Måste man beställa om man vill ha lövträden om de skall va runt 3 meter, annars hur är granen är den tätare än de övriga ?
          Bifogar en till bild på min nuvarande häck

glömde bilden igen.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC00282.jpg ( 599.38k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-05-2011, 05:33
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (fregru @ 15-05-2011, 00:45) *
          hej cilla tack för tipsen, vet ej om den blommar alls har inte tänkt på det.
          Den har åtminstone gula blomknoppar på bilden wink.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-05-2011, 08:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (fregru @ 14-05-2011, 22:27) *
          Ok fårstår att det kan bli ganska så dyrt då, så det får jag nog glömma. Men hur fungerar det och hur skall jag göra om jag vill ta sticklingar från min befintliga häck om det är möjligt ? vet inte vad den heter eller vilken modell det är bifogar en bild annars är jag mycket öppen för att gå under kraftledningar eller längst spåret har hört att det är helt ok att plocka där eller har jag fel ? Fredde angel_not.gif

bilden glömde jag

Tycker det ser ut som amerikansk hagtorn, får gula långsmala "ärtskidor" på hösten och växer fort på höjden om man inte klipper den. Vet dock inget om förökning av densamma.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-05-2011, 09:01
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (malcolm @ 15-05-2011, 09:46) *
          Tycker det ser ut som amerikansk hagtorn, får gula långsmala "ärtskidor" på hösten och växer fort på höjden om man inte klipper den. Vet dock inget om förökning av densamma.

Hagtorn får inte några ärtskidor, de får röda bär. Dessutom har de inte sammansatta löv. Jag håller med Cilla om att det är häckkaragan.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-05-2011, 09:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Växten är nog häckkaragan/sibirisk ärtbuske... Tålig men lite tråkig...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-05-2011, 09:21
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har häck av den sorten på två sidor av huset och det var förra ägaren som sa att det var amerikansk hagtorn och i den tron har jag levt sedan -87. Googlade lite men det stämmer inte med den arten som jag har, där ser man... Man lär så länge man lever, ett himla ogräs är det i alla fall i mitt tycke och jag skulle gärna vilja ersätta den med något annat.

Redigerat av malcolm: 15-05-2011, 09:22

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-05-2011, 09:37
          Länk hit: #13

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 10:02) *
          Växten är nog häckkaragan/sibirisk ärtbuske... Tålig men lite tråkig...

Det enda tråkiga är väll att den lätt får mjöldagg, eller vad det nu var. Annars är det ju en trevlig växt, och eftersom den är i ärtfamiljen antar jag att den kväveberikar jorden också. Dessutom extremt härdig, den klarar väll zon 8 eller något sådant

Citera
          fregru
          Inlägg 16-05-2011, 22:52
          Länk hit: #14

Medlem

tack för alla tips det hjälper verkligen till, planerar nu att ta så många sticklingar som möjligt och stoppa i hinkar med vatten som jag byter ut dagligen tills det har kommit rötter. Va tror ni ? ska jag göra på något speciellt sätt?. vad säger ni

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 03:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon