Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fett och kolhydrater, Debatten
          Christa
          Inlägg 17-05-2011, 06:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Det har ju varit ganska mycket debatt om fett och kolhydrater under senare år och det finns många olika åsikter om vad man skall äta för att inte lägga på sig mer kroppsfett.

En del har påstått att det är kolhydrater som gör att man går upp i vikt men hur menar ni egentligen då? Varför skulle man gå upp i vikt av kolhydrater?

Citera
          MissLeia
          Inlägg 17-05-2011, 07:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 07:31) *
          Det har ju varit ganska mycket debatt om fett och kolhydrater under senare år och det finns många olika åsikter om vad man skall äta för att inte lägga på sig mer kroppsfett.

En del har påstått att det är kolhydrater som gör att man går upp i vikt men hur menar ni egentligen då? Varför skulle man gå upp i vikt av kolhydrater?

Kolhydrater "triggar" blodsockret och man blir ganska omgående hungrig efter en måltid. Utesluter man kolhydrater så uppstår inte samma form av hunger. Självklart reagerar alla olika, men min personliga upplevelse är att när jag följde kostråden och försökte äta regelbundet för att eliminera blodsockerfallen så blev det ständigt hunger och sug. Nu är jag i princip aldrig hungrig eller sugen och äter en bråkdel av vad jag åt tidigare. Det är ganska tråkigt att leva ett liv som enbart ska hänga på karaktären och man kan konstatera att alla reagerar olika.

Citera
          Christa
          Inlägg 17-05-2011, 08:51
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (MissLeia @ 17-05-2011, 08:40) *
          Kolhydrater "triggar" blodsockret och man blir ganska omgående hungrig efter en måltid. Utesluter man kolhydrater så uppstår inte samma form av hunger. Självklart reagerar alla olika, men min personliga upplevelse är att när jag följde kostråden och försökte äta regelbundet för att eliminera blodsockerfallen så blev det ständigt hunger och sug. Nu är jag i princip aldrig hungrig eller sugen och äter en bråkdel av vad jag åt tidigare. Det är ganska tråkigt att leva ett liv som enbart ska hänga på karaktären och man kan konstatera att alla reagerar olika.

Det är säkert lättare att hålla sig mätt om man kör LCHF. Att gå hungrig är ju ingen hit.

Det jag ifrågasätter är påståendet att det är kolhydraterna som gör blandkostare feta.

Det beror ju på vad det är för kolhydrater man äter också.

Kostråden som många hånar vänder sig ju till blandkostare.

Dom flesta som gått över till Lchf har ju ätit en kost med både fett och snabba kolhydrater.

Åt du inga raffinerade kolhydrater när du åt blandkost?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-05-2011, 09:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Min tro baserad på tidigare inhämtade uppgifter är att om man äter både kolhydrater(COH) och fett använder kroppen COH och lagrar fettet. När COH är slut går kroppen över till fettet. Äter men för mycket COH förblir fettet lagrat. COH kan visserligen omvandlas till fett och lagras men processen fungerar dåligt hos människan. Likaså är det inte lätt för kroppen att använda fettet. När COH-nivåerna sjunker blir man hungrig men det går att övervinna. Jag äter efter klockan och inte vad kroppen tycker jag skall äta, och när. Fö äter jag ionte mycket av vara sig COH eller fett, särskilt inte fett.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          embees
          Inlägg 17-05-2011, 09:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

LCHF anses mer stämma överens med den typ av mat vi åt på stenåldern och längre tillbaka. Så länge människan var jägare/samlare var intaget av kolhydrater begränsat till frön som samlades in, bär och frukt som plockades samt vildhonung såklart. Största intaget kom från kött och fettet på det.

På den tiden behövde man inte träna för att göra av med kalorier. Dom förbrukades genom jakt, insamlandet av frön och bär + att dom knappast bodde i välisolerade hus och hade säkert inte lika mycket kläder på sig som vi idag.

Vi behöver inte kolhydraterna för att hålla oss vid liv. De bara ställer till kaos i kroppen genom att trigga insulinet.

Tar man bort alla kolhydrater från en diabetiker kan man för det mesta sänka medicinen drastiskt.

Det finns mängder med information på nätet för den som verkligen vill veta.

http://www.google.se/search?q=LCHF&ie=...cial&client

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Christa
          Inlägg 17-05-2011, 09:28
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2011, 10:11) *
          Min tro baserad på tidigare inhämtade uppgifter är att om man äter både kolhydrater(COH) och fett använder kroppen COH och lagrar fettet. När COH är slut går kroppen över till fettet. Äter men för mycket COH förblir fettet lagrat. COH kan visserligen omvandlas till fett och lagras men processen fungerar dåligt hos människan. Likaså är det inte lätt för kroppen att använda fettet. När COH-nivåerna sjunker blir man hungrig men det går att övervinna. Jag äter efter klockan och inte vad kroppen tycker jag skall äta, och när. Fö äter jag ionte mycket av vara sig COH eller fett, särskilt inte fett.

Det låter rimligt att kroppen lagrar fett och bränner kolhydraterna.

När det gäller det du skriver att omvandling av kolhydrater till fett fungerar dåligt hos människa. Menar du då att den processen fungerar sämre hos en människa än t ex hos en gås eller en häst?

Många använder ju gödning av gäss som argument för att kolhydrater omvandlas till fett hos människa.

CITAT (embees @ 17-05-2011, 10:20) *
          LCHF anses mer stämma överens med den typ av mat vi åt på stenåldern och längre tillbaka. Så länge människan var jägare/samlare var intaget av kolhydrater begränsat till frön som samlades in, bär och frukt som plockades samt vildhonung såklart. Största intaget kom från kött och fettet på det.

På den tiden behövde man inte träna för att göra av med kalorier. Dom förbrukades genom jakt, insamlandet av frön och bär + att dom knappast bodde i välisolerade hus och hade säkert inte lika mycket kläder på sig som vi idag.

Vi behöver inte kolhydraterna för att hålla oss vid liv. De bara ställer till kaos i kroppen genom att trigga insulinet.

Tar man bort alla kolhydrater från en diabetiker kan man för det mesta sänka medicinen drastiskt.

Men tar man bort kolhydraterna från kosten så är ju kroppen tvingad att använda fett som bränsle. Det betyder ju inte att det är kolhydraterna som gör oss feta.

Fettdebatten har ju gjort att många som äter blandkost har börjat använda mer fett i maten. Hur ser du på det?

Var skulle stenåldersmänniskan ha fått tag i fett?

Redigerat av Christa: 17-05-2011, 09:29

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 17-05-2011, 09:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

x

Redigerat av Lena i Torslanda: 17-05-2011, 09:35

--------------------
          Lena

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-05-2011, 09:31
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (embees @ 17-05-2011, 10:20) *

I stort sett inget att anföra utom att kaos är nog överord. Om vi nu inte skulle vara anpassade att äta COH så är det lite underligt att vi har enzymer för alla förkommande COH, utom att vissa förlorar förmågan att spjälka laktos med stigande ålder. Förmodligen var köttdieten större under äldre tider men det är nog svårt att göra några mer exakta beräkningar. Vi började dock tidigt odla spannmål.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-05-2011, 09:46
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 10:28) *
          Det låter rimligt att kroppen lagrar fett och bränner kolhydraterna.

När det gäller det du skriver att omvandling av kolhydrater till fett fungerar dåligt hos människa. Menar du då att den processen fungerar sämre hos en människa än t ex hos en gås eller en häst?

Många använder ju gödning av gäss som argument för att kolhydrater omvandlas till fett hos människa.
          Men tar man bort kolhydraterna från kosten så är ju kroppen tvingad att använda fett som bränsle. Det betyder ju inte att det är kolhydraterna som gör oss feta.

Jo, metabolismen fungera olika på olika arter. En björn vräker exempelvis i sig bär under hösten och lagrar det som fett. Fåglar kan flyga i dagar i sträck och därvid tappa en stor del av kroppsvikten, sen äter de upp sig på några dagar. Inget av det är sånt vi klarar. Någon närmare kunskaper i hur det fungerar har jag inte.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-05-2011, 10:08
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Sumobrottare äter i stort sett bara kolhydrater. Hur många feta inuiter finns det?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-05-2011, 10:29
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 10:28) *
          ----Var skulle stenåldersmänniskan ha fått tag i fett?

Många stenåldersmänniskor bodde vid kusten och åt bl.a. mycket säl....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 17-05-2011, 10:34
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 17-05-2011, 11:08) *
          Sumobrottare äter i stort sett bara kolhydrater. Hur många feta inuiter finns det?

Ja det skall bli intressant att höra vad Ruda svarar på det.

Oavsett vilket så haltar jämförelsen eftersom man ändå måste äta mer energi än man förbrukar för att bli fet. Man måste ju kunna bli fet även på högfettkost om man äter mer än man förbrukar eller hur.

CITAT (Aqvakul @ 17-05-2011, 11:29) *
          Många stenåldersmänniskor bodde vid kusten och åt bl.a. mycket säl....

Men alla gjorde inte det och då åt de säkert i huvudsak kolhydrater och en del kött när de fick tag på det.

Raffinerade kolhydrater hade de dock inte tillgång till. Det är det enda vi kan säga helt säkert.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-05-2011, 10:58
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 11:34) *
          Ja det skall bli intressant att höra vad Ruda svarar på det.

Oavsett vilket så haltar jämförelsen eftersom man ändå måste äta mer energi än man förbrukar för att bli fet. Man måste ju kunna bli fet även på högfettkost om man äter mer än man förbrukar eller hur.

Det är ju mycket svårare att äta sig fet på fett. Vem äter upp ett paket smör till middag?

Själkvklart blir man inte fet om man förbrukar mer än man tillför såegentligen förstår jag inte din fråga.

--------------------

Citera
          MissLeia
          Inlägg 17-05-2011, 11:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 11:34) *

Som jag tolkat det, är att fett är energitätare och svårare att tas upp av kroppen och att man helt enkelt bajsar ut överflödigt fett. Därav att det ska vara svårt att gå upp i vikt av en "fettkost".

Citera
          Christa
          Inlägg 17-05-2011, 11:07
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 17-05-2011, 11:58) *
          Det är ju mycket svårare att äta sig fet på fett. Vem äter upp ett paket smör till middag?

Själkvklart blir man inte fet om man förbrukar mer än man tillför såegentligen förstår jag inte din fråga.

Jag har sett debattinlägg där t o m läkare påstår att det är kolhydraterna som gör oss feta. Att frukt är farligt osv.

Det finns också dom som påstår att Livsmedelsverket har lurat oss och en massa andra påståenden som går ut på att kolhydrater är skadliga och att fett är bra.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-05-2011, 11:12
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 12:07) *
          Jag har sett debattinlägg där t o m läkare påstår att det är kolhydraterna som gör oss feta. Att frukt är farligt osv.

Det finns också dom som påstår att Livsmedelsverket har lurat oss och en massa andra påståenden som går ut på att kolhydrater är skadliga och att fett är bra.

Men då drar du ut påståenden ur deras sammanhang. Det blir helt fel att göra så. Det är verkligen att lura både sig själv och andra att förenkla det som du nu gör.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 17-05-2011, 11:17
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 17-05-2011, 12:12) *
          Men då drar du ut påståenden ur deras sammanhang. Det blir helt fel att göra så. Det är verkligen att lura både sig själv och andra att förenkla det som du nu gör.

Det är inte jag som förenklar. Det är just förenklingen jag vänder mig emot. Den har gjort att många äter mer fett utan att göra andra förändringar.

Citera
          Anma
          Inlägg 17-05-2011, 11:36
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 12:17) *
          Det är inte jag som förenklar. Det är just förenklingen jag vänder mig emot. Den har gjort att många äter mer fett utan att göra andra förändringar.

Men man måste ju vara bra korkad om man, efter att läst "är mer fett, mindre kolhydrater" äter mer fett utan att minska på kolhydrater, i första hand socker och vitt mjöl. Och då tror att man gör rätt.
          Jag har inte hittat artiklar där man ber människor att äta mer fett utan att i samma artikel påpeka att man ska undvika kolhydrater.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-05-2011, 11:40
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Christa @ 17-05-2011, 12:17) *

Jo du förenklar såsom du skriver och påstår även om du inte gör det i tanken. Du påstår att läkare säger ....... men du talar inte om vad dom säger mer. Det är ju faktiskt anledningen till att det förhåller sig på ett visst sätt som är det viktiga att veta. Jag skulle vilja se den läkare som påstår att frukt generellt är farligt.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 17-05-2011, 11:41
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Anma @ 17-05-2011, 12:36) *
          Men man måste ju vara bra korkad om man, efter att läst "är mer fett, mindre kolhydrater" äter mer fett utan att minska på kolhydrater, i första hand socker och vitt mjöl. Och då tror att man gör rätt.
          Jag har inte hittat artiklar där man ber människor att äta mer fett utan att i samma artikel påpeka att man ska undvika kolhydrater.

De som får höra att det är lightprodukterna som gör oss feta kanske köper de fetaste produkterna istället utan att ändra på något annat i samma måltid.

Förra sommaren sa dom på nyheterna att smör blivit så populärt så det tagit slut i affärerna i en del av landet.

Några kanske har börjat ha smör istället för margarin på smörgåsen bara för att dom hört att smör är mer hälsosamt än lightprodukter.

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon