Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Sällskap till syrén?, tacksam för förslag
          Sommartorparn
          Inlägg 22-05-2011, 09:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

En syrénhäck blir ju egentligen aldrig riktigt tät i basen, vilket märks särskilt tydligt på vintern.

Så nu funderar jag på vilka buskar som skulle passa att plantera innanför syrén dels för att fylla ut där nere och dels ge längre blomningsperiod. Jag tänker mig olika slags buskar lite blandade hipp som happ. De ska alltså vara buskiga i basen och hålla sig lägre än syrenen. Jag tänker mig att alla mellan 1 och 2,5 meter kan funka. Den ska också klara att skuggas av syrenen (de ska växa norr om häcken) och kunna hävda sig gentemot syrenens rotskott. Samtidigt ska det inte vara buskar som själva sprider sig med massor av rotskott.

Tacksam för förslag!

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          HelénE
          Inlägg 22-05-2011, 12:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Jag är inte så bra på buskar, men på ett ställe på min tomt så växer snöbär på insidan av syrenerna, just där det är som mest skuggigt.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 22-05-2011, 21:57
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, snöbär är en härlig gammeldags trädgårdsbuske. Det jag är lite rädd för är att den sprider sig med rotskott och blir svårhanterlig.

Fler förslag?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-05-2011, 23:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Någon av de lågväxande spireorna kanske, finns med olika färger på bladen. De är lika låga som rosenspireorna men med härlig bladvariation. Tål skugga ganska bra.

Annars finns ju sätt att förtäta syréner så att de inte stammar upp sig. Planterar man alla på rak rad och de inte rotskottar sig som de ska (med skott alldeles utanför den gamla stammen) så är risken större. Sätter man lite -zag minskar man risken, är min erfarenhet. (Men det finns många exempel på täta raksittande syrénhäckar också!)

En variant jag har provat och om ca 5 år får se resultaten av, är att i en gles syrénrad med bondsyréner osm vill stamma upp sig, sätta ädelsyrener. Dessa är ju fåstammiga eller enstammiga, och tanken är att hela häcken ska uppfattas som att den består av olika ädelsyréner i olika åldrar.

Men det kanske är insynsskydd du söker, och då är detta ingen bra idé.
          Buskar för skugga och i närhet av syrén kommer jag inte på fler än spireorna som kan klara det, men deras grenverk är inte så vackra på vintern heller.

En vacker plantering jag sett är en med smal vitblommande syrénhäck och en tät pionrad under på solsidan.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 23-05-2011, 12:31
          Länk hit: #5

Medlem

Spirea låter som en bra idé! :-)

Själv har jag kommit att tänka på röd ribis och olika slags schersminer (fast schersminerna har ju inte heller så kraftigt grenverk, men jag tror de kan trivas i lä av syrenen)

Nog skjuter mina syréner rotskott alltid. Men när de är utan löv så ser de inte speciellt buskiga ut. De utgör inte mycket till vindskydd då. Så därför är jag ute efter att sätta andra buskar på insidan. Samt för att få mera varierad blomning.

Jag satte för flera år sedan vildrosor canina innanför syrenerna och de blev riktigt stabila buskage som står emot vind även när bladen är borta. Men jag håller på att gräva bort de flesta nu för jag tyckte det blev för mycket av dessa taggbuskar.

--------------------

Citera
          Shabbadang
          Inlägg 24-05-2011, 09:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 31 771

CITAT (Sommartorparn @ 22-05-2011, 22:57) *
          Ja, snöbär är en härlig gammeldags trädgårdsbuske. Det jag är lite rädd för är att den sprider sig med rotskott och blir svårhanterlig.
          Fler förslag?

Det finns rotskottsfria snöbär, till exempel 'White hedge'. Annars tror jag att björkspirea skulle kunna fungera fint.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-05-2011, 18:09
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Cilla @ 23-05-2011, 00:39) *
          En variant jag har provat och om ca 5 år får se resultaten av, är att i en gles syrénrad med bondsyréner osm vill stamma upp sig, sätta ädelsyrener. Dessa är ju fåstammiga eller enstammiga, och tanken är att hela häcken ska uppfattas som att den består av olika ädelsyréner i olika åldra

Detta blev jag nyfiken på. Skulle kunna ge en förlängd och mera varierad blomning.Det jag undrar över är om du ha planterat ädelsyrenerna så nära så att de blir en del av häcken, eller om de snarare står som solitärer innanför häcken av bondsyren. Båda varianter är tänkbara. I nuläget står syrenplantorna på rad. Kan förstås komplettera med samma slags skott så det blir zig zag, eller görazag med helt andra slags buskar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 01:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon