Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Obalans mellan han och honblommor i valnötsträd
          bloaja
          Inlägg 02-06-2011, 22:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 23 541

Jag har ett valnötsträd som är ca 10 år men får dåligt med valnötter anledningen är att hanblommorna (hängena) har blommat över ca 1-2 veckor innan honblommorna visar sig. Vad kan jag göra för att få balans? confused.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-06-2011, 11:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag kan inte detta men är nyfiken om du finner svar.

Om jag hade lyckan att se mitt valnötsträd blomma och det inte pollinerades, skulle jag nog sätta en valnöt till. Men kanske finns andra sätt.

--------------------

Citera
          Shabbadang
          Inlägg 05-06-2011, 11:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 31 771

CITAT (bloaja @ 02-06-2011, 23:36) *
          Jag har ett valnötsträd som är ca 10 år men får dåligt med valnötter anledningen är att hanblommorna (hängena) har blommat över ca 1-2 veckor innan honblommorna visar sig. Vad kan jag göra för att få balans? confused.gif

Bra fråga. Jag googlade lite och tydligen är det så att valnöt för att undvika självpollination har något skild blomningstid för han- och honblommor. Hos en del exemplar blommar hanblommorna (protandri) först och hos andra tvärtom (protogyni). Det säkerställer korspollinering i en population. Sedan finns det också uppgifter om att vanlig valnöt är självfertil och det kan ju tänkas vara så att vissa sorter är utvalda för detta. Och man har ju också sett ensamma valnötsträd som ger bra med nötter. Frågan är om du har en spontan fröförökad planta eller om det är en utvald, vegetativt förökad fruktsort. Det kan kanske påverka det hela.
          Ett alternativ för att lösa detta är väl att sätta ett träd till och hoppas att detta kompletterar det befintliga trädet, men det kanske inte är en så praktisk lösning. Ett annat alternativ är kanske att ympa in grenar från andra valnötsträd och hoppas att dessa har en kompletterande blomning.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon