Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Avocado dubbla groddar
          henrikandersson
          Inlägg 05-06-2011, 16:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 50 775

Hej!
          Jag har precis fått min avocado att gro, inte bara en gång utan det dök upp två små stammar ur samma kärna. Min fråga är nu: borde jag skära av den ena för att ge maximal kraft åt en stam? Kan den ta skada av om jag redan nu skär av en av de två stammarna?

/Henrik

Avocado två stammar

Citera
          Sainty
          Inlägg 05-06-2011, 22:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 11 069

Grattis till plantan!

Plantan kommer själv att utveckla ett rotsystem för att överleva så du behöver inte vara orolig över att den kommer att dö. Det enda du ska göra är att se till att rötterna kan växa - genom att se till att du planterar om den till större kruka efter behov, eller att du använder samma kruka men beskär rötterna när det blivit trångt (bonsai-teknik, typ).

Här handlar det snarare om vad du tycker är estetiskt korrekt. Personligen skulle jag rekommendera en kärna till i krukan, alltså tre träd i en kruka. Avocado har stora blad, men få utav dem så det är finare om man har tre plantor. Blir mer grönska då. Här exempelvis i bakgrunden, har man tvinat ihop tre stycken plantor till ett träd för att få fram lite exotisk känsla.

Skär du av ena stammen så skadas inte plantan, tvärt emot kan det vara bra för den. Den lär utveckla ett mer avancerat rotsystem ganska tidigt i sitt liv. Man brukar just klippa ner avocado från 20 cm ner till 10 cm av denna anledning. Sen hur du vill förgrena den är det ju återigen en smaksak.

Just nu når vi har sahara-sol i Sverige bör du hålla den borta från solen då plantan kan skadas lätt eftersom en ung avocado är ganska dålig på att ta upp vatten.

--------------------
          HAVE NO FEAR OF PERFECTION
          - You will never reach it.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-06-2011, 00:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

har inte alls märkt någon skillnad på att klippa ner tidigt och att inte klippa ner alls på avokado när det gäller hur starkt /bra/avancerat rotsystem dom får.

växten i bilden med flätade stammar är Pachira aquatica - Strandkastanj, samma teknik skulle dock antagligen kunna funka på avokado.

om du vill ta veck skottet eller ej får du ju själv bestämma, hur du vill beskära får du ju också beskära, antingen klipper man ner dom och får antingen en mer buskform eller leder upp ett nytt skott. eller sparar och toppar efter 50-150cm och få mer på stam. eller låta dom växa som dom själva vill, de brukar grena sig naturligt vid 70-100cm.

varför är en ung avokado dålig på att ta upp vatten ?

här har dom gjort någon rolig variant på avokado, nästan så man blir sugen att så lite och testa att binda dom.
          http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4...houseplantb.jpg

Redigerat av flaxss: 06-06-2011, 00:21

Citera
          Sainty
          Inlägg 06-06-2011, 11:45
          Länk hit: #4

Medlem

Vet inte just varför den är dålig på att ta upp vatten, men det står lite varstans om avocado. Eftersom du är en hard-core odlare så förmodar jag att du vill ha vetenskaplig fakta, och den bästa källan jag kan ge dig nog University of Californias Dr. Mary Lu Arpaia och Dr. Ben Faber som du kanske kan kontakta. De har satt upp en sida om avocado. Vid frågor och svar så står det just att plantorna är dåliga på att ta upp vatten, men inte varför (första frågan under "Planting").

Att man klipper ner unga plantor för bättre rotsystem gäller nog de flesta träd. Specifikt för avocado som källa hittade jag biologibloggen som just nämner detta (10:e punkten).

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-06-2011, 12:22
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Sainty @ 06-06-2011, 12:45) *
          Vet inte just varför den är dålig på att ta upp vatten, men det står lite varstans om avocado. Eftersom du är en hard-core odlare så förmodar jag att du vill ha vetenskaplig fakta, och den bästa källan jag kan ge dig nog University of Californias Dr. Mary Lu Arpaia och Dr. Ben Faber som du kanske kan kontakta. De har satt upp en sida om avocado. Vid frågor och svar så står det just att plantorna är dåliga på att ta upp vatten, men inte varför (första frågan under "Planting").

Att man klipper ner unga plantor för bättre rotsystem gäller nog de flesta träd. Specifikt för avocado som källa hittade jag biologibloggen som just nämner detta (10:e punkten).

jaså är jag en hard-core odlare, då får man väl ta det som en komplimang. smile.gif

nej jag behöver ingen vetenskaplig fakta bara frågade, då jag inte vet själv. jag vet att avokado har grundligt rotsystem enligt vad jag läst och har också läst att dom inte har så många fina rottrådar som andra växter, men varför den är dålig på att ta upp vatten i ungålder har jag inte hittat, skulle vara intressant att veta varför. vatten upptaget i rötterna borde vara samma från grodd till äldre planta, kanske menar dom att den inte har tillräckligt med rötter för att ta upp vatten i tillräcklig mängd. men det tycker jag inte har nåt med vatten upptaget i sig att göra, utan mer att den har svårt att få upp tillräckligt att försörja bladen.

det jag skrev var att på mina ''träd'' har jag inte märkt någon skillnad i rotsystemet för oklippta och klippta möjligen att det är så men att jag inte märkt det själv (ser ju hur plantorna växer), tionde punkten tog ju inte upp varför det blir så eller förklarade. bara att man ska göra det för att få ett avancerat rotsystem. tummenupp.gif

Citera
          Sainty
          Inlägg 06-06-2011, 12:53
          Länk hit: #6

Medlem

Hehe, klart att du är en hard-core oldlare. Har sett dig på några andra sajter där du verkar vara aktiv. Och så hur kan man ha missat dina album och dina sidor om fikon och citroner. Du har fler sorters fikon än vad många av oss har för olika växter hemma hehe

Om att klippa ner unga stjälkar och plantor för att utveckla ett mer avancerat rotsystem har jag lärt mig sen barnatiden av min morfar. Det kanske är en myt, men informationen förekommer lite här och där om proceduren. Ofta vid guider kring bonsai från kärna. Det kanske är väl som de säger: det som inte dödar, härdar och växthormonerna vet nog vad som göras måste.

Ang vattenupptagningen så är det nog som du säger, det har nog med att stjälken är så dåligt utvcklad. Har snappat upp lite här och där om att just både mango och avocado har väldigt känsliga stjälkar och måste skyddas från direkt sol då de utvecklar en avancerat stam ganska sent samtidigt som de växer på nolltid.

--------------------

Citera
          henrikandersson
          Inlägg 06-06-2011, 13:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 50 775

Tack för bra och utförliga svar!
          Jag tror jag tar och skär av den ena stammen trots allt, får för mig att det kommer se schysstare ut.

När det gäller omplantering, kan jag göra det redan nu? Eller blir det en för stor chock för den lilla rackaren?

Citera
          Sainty
          Inlägg 06-06-2011, 17:44
          Länk hit: #8

Medlem

Man ska alltid undvika att planera om fräscha plantor då det finns risk att man skadar rötterna. Byter man dessutom jord helt och hållet så kan plantan stanna av i utvecklingen eftersom den måste anpassa rötterna efter den nya miljön. Ska man inte byta jord så lyfter man bara över alltsammans till ny kruka, då märker plantan knappt av vad den varit med om. (bara så där extra info)

Tycker utifrån bilden att du använder en-liters behållare, det räcker långt och väl till nästa vår. Kanske till och med 2 år. Men kika in bland rötterna nästa vår och se om det behövs att planera om. Om det gör det så klipper av alltför långa rötter som snurrat sig ett varv eller två i krukan och sätter trädet i 3cm större kruka än du använder nu.

Planterar du om till alltför stor/djup kruka alldeles för tidigt så lär visserligen plantan växa snabbare uppåt, men då blir det för stora mellanrum mellan bladen och den kommer se väldigt ful ut. Ett alternativ skulle då vara att låta den växa högt snabbt för att sedan norpa av bladen längst stammen och bara spara en krona, då blir det en palmliknande useende på trädet. Grejen är dock att det kan bli svårt för dig att korta ner mellanrummen mellan bladen vid kronan om du låter den växa för högt för fort. Tänkt på att stammen kommer vara grön och svag väldigt länge och du får använda en bambupinne (exempelvis från överskottsbolaget) för att stödja plantan för att hålla den rak.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-06-2011, 18:06
          Länk hit: #9

Medlem

varma och mörka vinterutrymmen inne ger också långdragen tillväxt (långt mellan noderna), likaså om dom ställs i mörka hörn eller andra sämre lägen inne.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 17:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon