CITAT (Sainty @ 06-06-2011, 12:45)

Vet inte just varför den är dålig på att ta upp vatten, men det står lite varstans om avocado. Eftersom du är en hard-core odlare så förmodar jag att du vill ha vetenskaplig fakta, och den bästa källan jag kan ge dig nog University of Californias Dr. Mary Lu Arpaia och Dr. Ben Faber som du kanske kan kontakta. De har satt upp
en sida om avocado. Vid
frågor och svar så står det just att plantorna är dåliga på att ta upp vatten, men inte varför (första frågan under "Planting").
Att man klipper ner unga plantor för bättre rotsystem gäller nog de flesta träd. Specifikt för avocado som källa hittade jag
biologibloggen som just nämner detta (10:e punkten).
jaså är jag en hard-core odlare, då får man väl ta det som en komplimang.
nej jag behöver ingen vetenskaplig fakta bara frågade, då jag inte vet själv. jag vet att avokado har grundligt rotsystem enligt vad jag läst och har också läst att dom inte har så många fina rottrådar som andra växter, men varför den är dålig på att ta upp vatten i ungålder har jag inte hittat, skulle vara intressant att veta varför. vatten upptaget i rötterna borde vara samma från grodd till äldre planta, kanske menar dom att den inte har tillräckligt med rötter för att ta upp vatten i tillräcklig mängd. men det tycker jag inte har nåt med vatten upptaget i sig att göra, utan mer att den har svårt att få upp tillräckligt att försörja bladen.
det jag skrev var att på mina ''träd'' har jag inte märkt någon skillnad i rotsystemet för oklippta och klippta möjligen att det är så men att jag inte märkt det själv (ser ju hur plantorna växer), tionde punkten tog ju inte upp varför det blir så eller förklarade. bara att man ska göra det för att få ett avancerat rotsystem.