Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rangliga pelargoner., Vad gör man med rangliga pelargonsticklingar?!
          erekan
          Inlägg 17-06-2011, 15:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 41 713

Jag har några pelargonsticklingar som har skjutit i höjden väldigt på sistone. De är rangliga och ser inte bra ut alls. Vad ska jag göra med dom? Klippa och isåfall hur? Dom har stått ganska soligt på sistone..gör detta att dom växter för snabbt och blir rangliga?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-06-2011, 15:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

De brukar bli rangliga om de får för lite ljus , då söker de efter ljus.

Klipp dem skulle jag säga. Nu beror det ju på hur de ser ut men jag brukar klippa mina så de är c:a 1 dm höga. Men , jag vill alltid ha minst ett blad kvar .

Klipp precis ovanför det sparade bladet/bladen , där finns det tillväxtpunkter och blomman får en chans att komma med nya skott där.

Du får ju nya skott att sätta , det som du klipper bort. Sätt dem i fuktig såjord nära krukkanten , det brukar gå bra att göra så.

Jag sätter gärna 4 - 5 skott runt kanten i en normalstor plastkruka , när jorden torkat upp så ställer jag krukan i en skål med vatten tills ytjorden blivit fuktig , då har den dragit upp så mycket vatten den vill ha.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          theca
          Inlägg 18-06-2011, 09:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 40 969

ska man göra lika med en mårbacka, som jag tycker brukar vara rangligare än vanliga pelargoner. min böljar iväg åt alla håll.ska jag låta den blomma nu i simmar o klippa ner den lite nästa vår. den står i stor kruka.

Citera
          erekan
          Inlägg 18-06-2011, 21:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 41 713

CITAT (mamamaggan @ 17-06-2011, 16:17) *
          De brukar bli rangliga om de får för lite ljus , då söker de efter ljus.

Klipp dem skulle jag säga. Nu beror det ju på hur de ser ut men jag brukar klippa mina så de är c:a 1 dm höga. Men , jag vill alltid ha minst ett blad kvar .

Klipp precis ovanför det sparade bladet/bladen , där finns det tillväxtpunkter och blomman får en chans att komma med nya skott där.

Du får ju nya skott att sätta , det som du klipper bort. Sätt dem i fuktig såjord nära krukkanten , det brukar gå bra att göra så.

Jag sätter gärna 4 - 5 skott runt kanten i en normalstor plastkruka , när jorden torkat upp så ställer jag krukan i en skål med vatten tills ytjorden blivit fuktig , då har den dragit upp så mycket vatten den vill ha.

Mina pelargonsticklingar är bara några centimeter över 1dm. Ska jag låta dom vara då? Är det "normalt" att dom är glesa och väldigt rangliga när dom inte har kommit längre?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-06-2011, 22:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (erekan @ 18-06-2011, 22:24) *
          Mina pelargonsticklingar är bara några centimeter över 1dm. Ska jag låta dom vara då? Är det "normalt" att dom är glesa och väldigt rangliga när dom inte har kommit längre?

Ja mina brukar se ut så i början , de kommer ska du se.

Theca , om du ska klippa nu beror helt och hållet på hur du vill ha den. Klipper du nu så blir den kraftigare , nästa vår är det inte alls säkert att du har så mycket kvar att klippa .

Är det bara sticklingar du har som blommar så skulle jag ta bort blommorna , de tar onödigt mycket näring från sticklingarna.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          aldo
          Inlägg 19-06-2011, 13:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 573
          Medlem nr: 7 700

CITAT (theca @ 18-06-2011, 10:35) *
          ska man göra lika med en mårbacka, som jag tycker brukar vara rangligare än vanliga pelargoner. min böljar iväg åt alla håll.ska jag låta den blomma nu i simmar o klippa ner den lite nästa vår. den står i stor kruka.

'Mårbacka' är en gammal sort och känns igen med detta växtsätt !

Citera
          smuleborg
          Inlägg 20-06-2011, 19:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Beskär dem hellre för mycket än för lite, vi var fega i början. Strax ovanför blad/bladöga. Fortsätt att vara "vaksam". Övervintrade (i alla fall) zonaler kan man vara brutal med. Det du beskär kan tjäna som sticklingar (korta då ner dem till strax under blad/bladöga, dra sedan bort blad så stammen hamnar en bit under jord, plantera i trång kruka)

Som aldo skriver, Mårbacka är naturligt gles i sitt växtsätt. Om man vill, kan man tämja den till att bli kompaktare. Vi är brutala med övervintrade Mårbackor, våra gamlingar är kompakta. Det är såklart en smaksak.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Motti
          Inlägg 22-06-2011, 22:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Och hur ont det än gör så ska man plocka bort de första blomknopparna !de tar mycket näring och energi från plantan,Pelagoner älskar näring så var noga med gödningen också och toppa dom i början ( sätt nya sticklingar direkt i jord ) så grenar de ut sig och blir grövre i stammen och blir inte så rangliga .Vill man ha höga yviga Pelargoner så får man stötta upp dom med blompinnar .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon