Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 44 029
Hej, jag har en buske på min tomt som jag inte vet vad det heter. När vi flyttade in för 5 år sen var den ganska liten, inte högre än en människa. Men nu har den växt på och är enorm. Den blommar tidigt på våren med små vita blommor längs med grenarna och doftar väldigt gott, den har vassa väldigt långa taggar och får små bär (kommer dock inte ihåg vilken färg på bären, just nu är dom gröna).
Bilder finns på min blogg eftersom jag inte lyckdes få upp bilderna här i inlägget.
Medlem
Tack för alla svar. Jag googlade vidare på krikon men kom sedan in på slånbär, tycker den mer påminner om den med blommorna, taggarna och dom små bären, för det blir väldigt små bär.
Medlem
Nej, det är väl det som gör att jag är lite tveksam. På den virtuella floran står det att den blir 1-2 m, men på wikipedia står det att den kan bli mellan 1-4 m, dock kanske man inte helt ska förlita sig på wikipedia.
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
Synnerligen tveksamt om det skulle vara slån. Nån Prunus är det men Prunus-släktet är vildvuxet med många arter och korsningar så det blir nog svårt att sätta en etikett.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです