Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Växt-id
          Monarda
          Inlägg 22-06-2011, 18:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Någon som vet vad detta är?

Bifogad fil  P6220724.jpg ( 558.5k ) Antal nedladdningar: 36

Bifogad fil  P6220723.jpg ( 278.02k ) Antal nedladdningar: 34

Citera
          merlin68
          Inlägg 22-06-2011, 18:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Trädgårdsröllika:)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-06-2011, 08:03
          Länk hit: #3

Gäster

Det skulle kunna vara skuggröllika, achillea grandifolia. Jag har den sen många år i rabatten och gillar den mycket. Till skillnad från vanliga rölleka så sår den still på samma ställe man planterat den och bildar en rejälare tuva varje år. Blommorna är så stadiga att den kan ge stöd åt pioner : ) Den blir ca 80cm hög, lite beroende på växtplats. Varför den heter "skugg-" på svenska vet jag inte, mina triv bra även i sol. Klipper man ner den efter blomningen bildar den en ny fin grön kudde. Jag fick mina som frön från Konnäsörklubben en gång i tiden.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-06-2011, 16:28
          Länk hit: #4

Gäster

Jag har ett nytt förslag nu. När jag tittade lite noggrannare på din bild och jämförde med mina A grandifolia så ser jag att mina har flikigare blad, inte så flikiga som en vanlig röllika men mer än de på din bild. Bladen liknar mer de jag har på mina tanacetum macrophyllum, och blommorna på din bild är nog mer lika den också. Tanacetum är renfanesläktet, så den luktar precis som renfana om bladen. Fast röllikan har också en doft, fast lite "godare" i enligt mig.
          T macrophyllum blir ännu högre, runt metern så där. Jag tycker den är häftig.

Citera
          Monarda
          Inlägg 23-06-2011, 21:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Duktigt av dig Eva att klura ut detta! tummenupp.gif Det måste ju vara en T macrophyllum, men lurigt lik en röllika. Kallas tydligen också för röllikekrage såg jag när jag sökte och den är dryga metern här hos mig. Inhandlade denna på en växtloppis för några år sedan och jag är väldigt förtjust i den. Turligt nog frösår den sig också. Tror inte att jag sett den i någon handelsträdgård som jag besökt, kanske en växt som sprider sig från vän till vän och den är väl värd att odla. Trots dom kraftiga regn vi haft här idag så står den lika stolt upprätt. .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 21:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon