Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad kan ha hänt, med min Mårbacka?
          rosita
          Inlägg 29-06-2011, 10:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jag har tagit sticklingar av Mårbacka. En del av dem som står i växthuset får gula blad och en av dem får en konstig färg på bladen:

Bifogad fil  r_df_rgade_blad.JPG ( 58.97k ) Antal nedladdningar: 17

Någon som vet vad det kan bero på?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          kentbra
          Inlägg 29-06-2011, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 24 724

Vad har du använt för jord. Detta har hänt mig med och då berodde på att jag satt sticklingarna i för näringsrik jord, inte såjord.
          De kom igång men tog lite längre tid på sig bara.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 29-06-2011, 19:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Om du kört ner sticklingen nyligen skulle jag inte bli särskilt förvånad, vissa blad kan gulna i början. Ta fram sekatör eller sax! Det rödaktiga bladet har jag inget svar på (solbränna?, men ändå inte riktigt), jag skulle även här ta fram sekatören.

Vi har satt Mårbackasticklingar med mycket gott resultat rakt ner i vanlig blomjord i små krukor, men visst kan såjord vara att föredra. Du näringsvattnar väl inte (också)?

OJ, NU SER JAG - Knipsa bort blomman! Den tar för mycket kraft från plantan i det här stadiet.

Glöm inte att toppa regelbundet *blink*. Strax över ett bladpar. Det lönar sig att vara brutal, om man vill ha en kompakt Mårbacka.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          rosita
          Inlägg 30-06-2011, 05:55
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (kentbra @ 29-06-2011, 17:04) *
          Vad har du använt för jord. Detta har hänt mig med och då berodde på att jag satt sticklingarna i för näringsrik jord, inte såjord.
          De kom igång men tog lite längre tid på sig bara.

Jag hade sticklingarna i såjord blandad med lite plantjord i början. Nu har de stått i bra specialjord från min favorit-blomsterhandlare. Den jorden har jag använt tidigare och den är nog bra.

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          rosita
          Inlägg 30-06-2011, 06:03
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (smuleborg @ 29-06-2011, 20:03) *
          Om du kört ner sticklingen nyligen skulle jag inte bli särskilt förvånad, vissa blad kan gulna i början. Ta fram sekatör eller sax! Det rödaktiga bladet har jag inget svar på (solbränna?, men ändå inte riktigt), jag skulle även här ta fram sekatören.

Vi har satt Mårbackasticklingar med mycket gott resultat rakt ner i vanlig blomjord i små krukor, men visst kan såjord vara att föredra. Du näringsvattnar väl inte (också)?

OJ, NU SER JAG - Knipsa bort blomman! Den tar för mycket kraft från plantan i det här stadiet.

Glöm inte att toppa regelbundet *blink*. Strax över ett bladpar. Det lönar sig att vara brutal, om man vill ha en kompakt Mårbacka.

Jag har toppat plantorna i säkert 2 månader och därför lät jag blomman vara kvar. De växer inte jättefort och innan jag tog bilden, tog jag bort några blad. Det skulle kanske kunna vara solbränna, eftersom jag nyligen har tagit bort nätgardinen som skuggade pelargonsticklingarna lite.

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-06-2011, 06:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hur gamla är dina sticklingar nu? Läste att du toppat dem och satt dem i specialjord. Hade de ordentligt med rötter när du planterade om dem från ren såjord?

Har aldrig råkat ut för något liknande . Sätter alltid mina sticklingar i såjord och nära krukkanten , det stimulerar rottillväxten , sätter 4 - 5 sticklingar i en normalstor kruka.

De sticklingar jag sätter brukar bara ha ett eller ett par blad för att inte dunsta för mycket vatten innan de fått tillräckligt med rötter. När det börjat komma nya blad på dem så planterar jag om dem en och en i vanlig blomjord.

De får ingen gödning den första månaden , det finns tillräckligt i blomjorden. Har dem ljust men inte soligt tills de har vuxit till sig och ser mera ut som en " vanlig " planta.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          rosita
          Inlägg 30-06-2011, 11:56
          Länk hit: #7

Medlem

Jag tog sticklingarna i februari-mars (det var ett par blad på dem), satte dem i småkrukor och när krukan var full med rötter, omskolade jag dem i specialjorden (det var för ca 4 veckor sedan).

De får lite gödning 1gång/vecka sedan jag sett att de börjat växa i nya krukan ca 1-2 veckor sedan.

Jag har tagit sticklingar förr och det har aldrig varit några problem. De sticklingar jag tog förra sommaren är stora, fina och blommar hela tiden.

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-06-2011, 12:29
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Då verkar det ännu mer konstigt att det blivit som det blivit. Har aldrig råkat ut för något sådant så jag vet inte vad det kan bero på och kan heller inte ge några råd.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          rosita
          Inlägg 30-06-2011, 17:52
          Länk hit: #9

Medlem

Det kan ju vara solskador, eftersom jag tog bort gardinen i växthuset. Fast bladen hade börjat gulna innan dess dunno.gif Ja, ja, jag hoppas att det blir bättre... om inte, så får jag kassera dem -cry-.gif

Tack för hjälpen i alla fall!

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          Bassam
          Inlägg 01-07-2011, 00:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Under juni och juli vi sålde flera tusen Pelargon och förlorade mera en tusen växter vad som jag märkte:

1 att de mycket känsla till vatten om de får överflodiga vatten de blir mögla, den ser att nera bladen blir mjuka och lukta illa , men om de torra blir bladen gula och torka.

2 Om de står på stark sol , bladen fattas sina gröna färgen och blir bleka.

H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon