CITAT (Christa @ 05-07-2011, 11:17)

Har du läst länken jag hade i mitt inlägg? Där står vad som kan finnas i återvunnet papper. Jag vet dock som sagt inte om rullen är gjord av återvunnet papper.
Vad folk brukar göra är ingen garanti för att det är bra. Det finns massor med människor ute på landet som eldrar avfall trots att det innebär att man förorenar på sin egen tomt och andras.
Dioxin bildas vid förbränning vid för låg temperatur och när avfallet innehåller klor.
När det gäller papper så finns det i klorblekt papper som kan finnas i återvunnet. De gick också ut på ekot för någon månad sedan och sa att man upptäckt att färgrester i återvunnet papper kan vandra in i maten även om man har en plastpåse i kartongen. Enlig lag får återvunnet papper inte användas i förpackningar där maten kommer i kontakt med papperet.
Visst, det mesta är farligt.
Var och en avgör kanske bäst vad som är minst skadligt, eller den bästa lösningen i en given situation.
Jag bedömer inte toarullar som farligare att odla i än tex plast som avger en hel del gifter - i större eller mindre mängd. Till plasttillverkning åtgår även mycket energi och naturresurser som belastar, förstör, förgiftar och utarmar vår miljö.
Citat från din länk:
"Det är dock svårt att veta vilka olika pappersmaterial som ett specifikt returpapper består av, och alltså vilka föroreningar det kan innehålla. Därför är det omöjligt att bedöma om returmaterialet innebär en hälsorisk. I de flesta fall riskerar vi bara att få i oss
väldigt lite av de skadliga ämnena."
Min inställning är att det är betydligt bättre att återanvända än att tillverka nytt. I längden innebär nytillverkning att naturen blir allt mer utarmad, skövlad, förgiftad av utsläpp och förbränningsgifter.
Jag antar att du torkar rumpan med toapapper? Det pappret har som du vet varit i kontakt med rullen som det sitter på.
Gifter finns i alla kläder vi köper. Dessa gifter överförs från plagget till huden och koncentrationen och läckaget till huden pågar fortfarande efter ett par tvättar. Därför ska man ALDRIG använda ett nytt plagg som inte tvättats.
Det är min fasta övertygelse att jorden och allt levande med den kommer att överleva om det snarast blir ett slut på människans ohejdade skövling.
Du gillar inte krukor som tillverkas av tidningspapper heller, eller hur?
Har du en susning om hur mycket gifter som finns i plast?
Har du en aning om hur mycket gifter det finns i den mat du dagligen stoppar i dig?
Hönsgödsel, kogödsel och hästgödsel är de renaste gödsel både framställningsmässigt och innehållsmässigt som du kan använda vid odling. Om man resonerar som du verkar göra skulle det vara bannlyst att använda dessa naturgödsel eftersom kor, höns, hästar ätit gräs och annan föda som innehåller gifter.
ALLT vi äter innehåller gifter. Precis allt.
Ingen kan komma ifrån att få i sig gifter genom maten och hudkontakt. Vår jord är redan så förgiftad att det är omöjligt att leva helt utan intag och påverkan av gifter.
Såg eller läste du om Gillberg och hans forskning och presentation av alla de gifter vi helt ovetande samlar på oss i våra kroppar?
Jag odlar hellre i toarullar och gamla konservburkar av metall, än köper nytt som i tillverkningsprocessen orsakar belastning och förgiftning av vår jord.
Att återbruka belastar inte jorden det minsta och följaktligen förorsakar det inte nya utsläpp.
Att bränna sopor genererar gifter som så gott som alltid förr eller senare hamnar som en restprodukt i vår natur.
Min morfar var agronom. En agronom har en hög utbildning på lantbruksuniversitet. Man lär sig att bruka de biologiska naturresurserna på ett hållbart sätt. Man studerar mark, växter, vatten, djur och mikroorganismer. Han såg redan på 30-40talet att konstgödsel, besprutning och gifter var ett stort hot mot hans odlingar och hans övertygelse om att naturen inte är oändlig.
Förmodligen hade han ett mycket stort helikopterperspektiv när han gjorde sina val hur han skulle driva gården och odla. Och han hade absolut förmågan att se verkningarna av sina val i en långt i fjärran liggande framtid.
Jag har inte den utbildningen, men ett arv efter honom skulle mitt brinnande miljöengagemang kunna vara. Och jag både läser varje dag om miljö och gifter, jag har gått utbildning på KTH och läst om plaster och jag har även en kortare utbildning om vad som händer med våra kroppar när vi får i oss alla gifter som finns i maten. Så mitt helikopterperspektiv är också stort och min bedömning är att det är oförsvarligt att belasta en natur som redan håller på att braka ihop.
Men som sagt, du avgör själv hur du vill leva och om du vill göra en kortsiktig analys över egen vinning eller om det är värt att genom egen handling ta ställning för en varaktigt långsiktig lösning.