Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707
Missfall?
Sonens familj är på semester. Vi har hand om deras nioåriga jämthundstik. Hon har drabbats av kraftiga flytningar från vaginan. För några dagar sedan hittade hustrun flera stora klumpar på rad. Hon blöder fortfarande men är pigg till humöret.
Under senaste löpningen så smet hon två gånger. Påsättning?
Till saken hör också att hon som valp svalde ett renrevben som gjorde hål i magsäcken och hon akutopererades. Kan ev operationen förorsakat ett litet felsnitt och skadat livmodern?
Eftersom hon är dålig jakthund så är hon inte längre försäkrad.
Vad rekommenderar ni? Okulärbesiktning och ev antibiotika eller avlivning. Naturligtvis är det sonen som måste ta beslutet med sin familj. Men hon är lika ofta hos oss. Och snällare hund har vi aldrig haft.
Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563
I mina öron låter det som en livmoderinflamation och då bör hon till Vet omgående !hundar av hävd visar aldrig hur dåliga de är det ligger i deras gener sedan urminnes tider om en hund visade sig svag så blev den ett lätt byte ,så troligt vis är Tiken dåligare än hon visar .Nio år och Jämte ,då borde hon ha några år kvar men att operera bort en livmoder på tiken är kostsamt så jag skulle nog ta mig en funderare.Även om hunden är en dålig jakthund så kan man ändå ha den försäkrad,man kan försäkra alla hundar oavset ras eller jaktlust men är hon nu 9 år och oförsäkrad ja då lär du inte kunna ta en nu när hon är dålig.Något bör ni i alla fall göra snabbt .
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112
Jag tycker också att det låter som livmoderinflammation. Vänta inte för länge med att kontakta veterinär, det kan slå ut andra organ och det är plågsamt för hunden.
Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061
hmm mina hundar är oerhört dåliga jakthundar men nog är dom fullförsäkrade iaf. Hoppas du har tagit henne till veterinären för det där lät inte bra alls!!!
Medlem
Plötsligt slutade alla flytningar och hon uppträdde normalt. Toksprang runt kojan vid hämtning i hundgården och skuttade högre än vanligt. Sonen har tagit över fortsatt observation av sin hund. Sonhustrun, som är prematursköterska, bedömde det som missfall efter frugans beskrivning. Förmodligen kastade tiken tre eller fyra valpar. Under den akuta perioden noterade vi bara en viss hängighet (utetemp runt 25 – 28°dagligen). Hunden hade ingen feber och var aldrig slö eller utan matlust. Och lekte gärna med taxen. Minst ett par gånger lekte de så att de rullade av hundkojetaket.
Medlem
Tre veckor efter det befarade missfallet är Anja fullt frisk. Slarvigt barnbarn missade grinden och en grå blixt stack till skogs för fyra timmar sedan. Att leta hund i storskogen är inte att tänka på. Grannarna vet om det och hör de ett ståndskall så ringer de. Visst kan man ropa men hunden kan vara någon mil borta. Det var bl a det som gjorde att vi inte döpte Jonna till TAXI. För en tax sticke rinte så långt och det går att med normal röst att ropa in den. Tänker att jag står på Stenloppsberget ca 500 m öh och skrika – Taxi, Taxi!!!. Det skulle skalla över nejden. Överböle ligger på ca 135 m öh. Väglöst land i berget. Blir Taxiflyg då.
Fast Anja ligger nog där hon brukar ligga i morgon bitti. Vid foten av den björk som stått där i allén,