Hej alla glada djur och växtägare! Tänkte prova att starta min första tråd här på forumet:)
Anledningen att jag skriver är inte riktigt lika kul. Jag tänkte bara föregå eventuella sorger i form av en död eller allvarligt skadad katt eller hund:
Cycas Revoluta, eller
Kottepalm som den kallas på svenska, är
dödligt giftig för katter och hundar.Min systers älskade "Devon Rex" (han heter Frans) lider nu av
allvarliga lever/njurskador pga. denna uppenbarligen välsmakande planta. Det står inte på någon giftinformation om att den skulle kunna vara giftig för katter, men efter noggranna efterforskningar kan man hitta på utländska djurhemsidor att den absolut inte ska finnas i ett hem med katt eller hund. För engelskspråkiga har jag hittat en länk där det står lite mer:http://www.critterology.com/articles/cycas-revoluta-sago-palm-or-cycad-toxicity
Tänkte att detta kanske skulle kunna vara nyttig information för många- i synnerhet nu när Kottepalmen blir allt vanligare i våra hem, och snabbköpet och världens största inredningsfirma säljer den som en vanlig krukväxt.
cycas_revoluta.jpg ( 38.04k )
Antal nedladdningar: 108(Lånad bild)
Hoppas inte för många har råkat ut för samma sak...
Mvh. Johan