|
|
  |
ska jag eller inte?, plantering av rosor |
|
|
|
27-08-2011, 11:09
|
Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 22 827

|
jag har fått för mig att rosor är svåra och bara bråkiga med sina taggar .. har några gammla nyponrosor som är ganska tråkiga och det blir massor av rotskott överallt , men det finns ju massor av otroligt vackra saker ser man när man tittar på många av era bilder  men för mig som är helt okunnig så blir det en massa frågor som vanligt , -hur plantera , passar i perenna rabatterna eller ska dom stå lite själva ? rotskott? -gräva först ner rosor och om en upphöjd rabatt ska göras gör man den runt omkring rosen vill väl stå djupt? - förslag på någon för zon 5-6 -allt i övrigt som är bra att tänka på .. skriv så mycket ni orkar
|
|
|
|
|
27-08-2011, 15:16
|
Medlem
Antal inlägg: 150
Medlem nr: 21 073

|
Jag har nog inte så många smarta svar, men jag hade samma rädsla som du. Minns rosor vi hade hemma när jag var liten som bara växte och växte och blev lite väl okontrollerade med sina taggar. Men jag har ändrat mig. Jag tog över en trädgård med en rätt så stor rosbuske som var relativt taggig. Eftersom jag inte alls gillade den, har jag klippt ner den och gett bort och det var mycket mindre jobb än jag trodde. Så nu planterar jag fina nya rosor för glada livet och tänker, om något växer över huvudet på mig, är det ju inte svårare än att flytta det eller ge bort. :-) Fast de "värsta" gammaldags rosorna har jag inte, så jag vet inte om det blir lite jobbigare med rotskott och sånt där.
Jag har planterat det mesta i vanliga perennrabatter (mest buskrosor och någon klätterros), men vågar nog inte uttala mig än om huruvida det var någon bra idé. ;-)
Men rosor är helt underbara. De har både wow-effekten när den första knoppen öppnar sig, och många av dem blommar länge. :-)
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:29
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
snowdrift.jpg ( 434.21k )
Antal nedladdningar: 21Snowdrift-ny rotäkta rabattros-från Blomkvist plantskola Finland
DSC02486sm1.jpg ( 475.23k )
Antal nedladdningar: 22Den randiga Rosa Mundi-gammeldags buskros från 1600 talet Ingen trädgård utan rosor! Det finns så mkt vackra och fina som går bra i zon 5-6 Rotskott som kommer från rotäkta rosor vill man ju ha-då blir busken större o finare Rotskott från ymproten på ympade rosor är jättetrista o ska slitas bort annars tar de över ädelrosen Rotäkta är att rek i hög zon-bättre överlevnad Här är några fler ex DSC02166 sm.jpg William Baffin Canadaros rotäkta hög 2 m DSC02167sm.jpg Morden Sunrise canadaros rotäkta låg rabatt ros Morden Ruby Morden Ruby fräknig rotäkta ros Canada 8.jpg ajuli raurora.jpg Aurora rotäkta buskros blommar tidigt gul doftande
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:32
|
Medlem

|
CITAT (kerstinh @ 27-08-2011, 16:16)  Jag har nog inte så många smarta svar, men jag hade samma rädsla som du. Minns rosor vi hade hemma när jag var liten som bara växte och växte och blev lite väl okontrollerade med sina taggar. Men jag har ändrat mig. Jag tog över en trädgård med en rätt så stor rosbuske som var relativt taggig. Eftersom jag inte alls gillade den, har jag klippt ner den och gett bort och det var mycket mindre jobb än jag trodde. Så nu planterar jag fina nya rosor för glada livet och tänker, om något växer över huvudet på mig, är det ju inte svårare än att flytta det eller ge bort. :-) Fast de "värsta" gammaldags rosorna har jag inte, så jag vet inte om det blir lite jobbigare med rotskott och sånt där.
Jag har planterat det mesta i vanliga perennrabatter (mest buskrosor och någon klätterros), men vågar nog inte uttala mig än om huruvida det var någon bra idé. ;-)
Men rosor är helt underbara. De har både wow-effekten när den första knoppen öppnar sig, och många av dem blommar länge. :-) tack för dina svar , hur planterar du dina buskrosor du som bygger upphöjda rabatter?
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:35
|

Medlem

|
Den vita rosen i mitt förra inlägg är Louis Bugnet,finns som buskros(på min bild stammad) Blommar juni till frost,vit med rödkantade knoppar ,doftar. Det finns tom helt tagglösa rosor och Louis har nästan inga en perfekt nybörjar ros:) Bland sorterna är förutom de rotäkta canada rosorna rosor ifrån grupperna Alba,Gallicarosor ,damascena,rugosa ganska lättodlade i kall zon.Te rosor -de ganska stela rabatt rosorna har svårt med överlevnad mer än något år hos oss
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:36
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2011, 19:29) 
snowdrift.jpg ( 434.21k )
Antal nedladdningar: 21Snowdrift-ny rotäkta rabattros-från Blomkvist plantskola Finland
DSC02486sm1.jpg ( 475.23k )
Antal nedladdningar: 22Den randiga Rosa Mundi-gammeldags buskros från 1600 talet Ingen trädgård utan rosor! Det finns så mkt vackra och fina som går bra i zon 5-6 Rotskott som kommer från rotäkta rosor vill man ju ha-då blir busken större o finare Rotskott från ymproten på ympade rosor är jättetrista o ska slitas bort annars tar de över ädelrosen Rotäkta är att rek i hög zon-bättre överlevnad Här är några fler ex DSC02166 sm.jpg William Baffin Canadaros rotäkta hög 2 m DSC02167sm.jpg Morden Sunrise canadaros rotäkta låg rabatt ros Morden Ruby Morden Ruby fräknig rotäkta ros Canada 8.jpg ajuli raurora.jpg Aurora rotäkta buskros blommar tidigt gul doftande härliga bilder !! trodde gula rosor var jättesvårt i våran zon för jag tror aldrig jag sett någon inte på trädgårdshandeln heller , men så fin den var! =)
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:38
|
Medlem
Antal inlägg: 150
Medlem nr: 21 073

|
CITAT (rutae @ 27-08-2011, 19:32)  tack för dina svar , hur planterar du dina buskrosor du som bygger upphöjda rabatter? Jag har inga upphöjda rabatter. Har jag sagt det? Jag har planterat rosorna 10 cm längre ner än de stod i krukan. Har såklart sett till att de har plats att bre ut sig, men änsålänge står det ju massa perenner runt. Får se hur mycket som får plats när rosorna börjar bre ut sig, men tanken är iallafall att det ska finnas plats för en "rad" perenner runt. Jag provar mig fram lite efter hand.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:40
|

Medlem

|
Många av de rosor jag odlar/odlat finns i mitt gamla album-kameraikonen i min profil-album rosor där hittar du fler bilder.:)Den gula är inte så lätt att få tag på.Har köpt den i finland, i år sätter den faktiskt en del rotskott så jag kan ha nån xtra om ett år eller två
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:41
|
Medlem

|
CITAT (kerstinh @ 27-08-2011, 19:38)  Jag har inga upphöjda rabatter. Har jag sagt det? Jag har planterat rosorna 10 cm längre ner än de stod i krukan. Har såklart sett till att de har plats att bre ut sig, men änsålänge står det ju massa perenner runt. Får se hur mycket som får plats när rosorna börjar bre ut sig, men tanken är iallafall att det ska finnas plats för en "rad" perenner runt. Jag provar mig fram lite efter hand. åh vad jag hastar!! förlåt läste fel namn ..  går det att beställa rosor ? brukar det fungera?
|
|
|
|
|
27-08-2011, 18:51
|

Medlem

|
det fungerar utmärkt att beställa-tex om du inte vill ha en utlänsk firma-ta www.hortogreen.se eller www.rosenposten.dk som är dansk men betalningen är smidig Jag beställer från överallt  Rosor tycker jag är finast i sällskap med annat som perenner och de går utmärkt i upphöjda bäddar men man får vänta till dess de går att begrava djupt-för de vill ha djupa planteringsgropar(men tanke på dina kartongexperiment)  Rosor i z6 ska alltid planeras på våren, men man kan sukta o beställa redan i vinter för leverans ett visst datum-läs vecka:)
Redigerat av kerstin z5-6: 27-08-2011, 18:52
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
27-08-2011, 19:01
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2011, 19:51)  det fungerar utmärkt att beställa-tex om du inte vill ha en utlänsk firma-ta www.hortogreen.se eller www.rosenposten.dk som är dansk men betalningen är smidig Jag beställer från överallt  Rosor tycker jag är finast i sällskap med annat som perenner och de går utmärkt i upphöjda bäddar men man får vänta till dess de går att begrava djupt-för de vill ha djupa planteringsgropar(men tanke på dina kartongexperiment)  Rosor i z6 ska alltid planeras på våren, men man kan sukta o beställa redan i vinter för leverans ett visst datum-läs vecka:)  blir så glad när jag får svar  jag har varit skeptisk till att köpa på "postorder" men nu kanske jag vågar pröva =) inte så roligt att bara handla hos den lokala handlaren , utbudet begränsas där , fungerar det att beställa perenner också ? är skeptisk pga att jag gjort det misstaget en gång från en "fin katalog som hade vackra bilder , plantorna var döda och det var omöjligt att komma i kontakt med företaget ,så det var bara att vackert betala ändå =) men det var fler som råkade ut för samma som jag den sommaren och jag har sett att företaget inte rekommenderas ..
|
|
|
|
|
27-08-2011, 19:12
|

Medlem

|
Låt mej gissa Bakker/Rosenlust( samma företag) nästa år ha de nytt namn de är bara SK-T Det finns massor av seriösa handlare på nätet både för perenner och rosor.Både här och i Holland Tyskland England finland osv Tips går alltid att få här-beroende på om du ska köpa lökar -tex www.eurobulb.nl eller rosor eller perenner eller frö
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
27-08-2011, 22:12
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2011, 20:12)  Låt mej gissa Bakker/Rosenlust( samma företag) nästa år ha de nytt namn de är bara SK-T Det finns massor av seriösa handlare på nätet både för perenner och rosor.Både här och i Holland Tyskland England finland osv Tips går alltid att få här-beroende på om du ska köpa lökar -tex www.eurobulb.nl eller rosor eller perenner eller frö  du gissar så rätt
|
|
|
|
|
27-08-2011, 22:46
|
Validating
Antal inlägg: 44
Medlem nr: 9 638

|
Jag rekommenderar Flora Linnea eller Cedergrens som har svenskodlade rosor. Jag handlar hos dem i plantskolan, men känner många som beställer på postorder och de är väldigt nöjda.
|
|
|
|
|
28-08-2011, 09:43
|

Medlem

|
Ja de två är också bra,FL har dock väldigt sen höstleverans så beställ för vår leverans om du beställer rosor-
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
28-08-2011, 10:57
|
Medlem
Antal inlägg: 90
Medlem nr: 29 568

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2011, 19:35)  Den vita rosen i mitt förra inlägg är Louis Bugnet,finns som buskros(på min bild stammad) Blommar juni till frost,vit med rödkantade knoppar ,doftar. Det finns tom helt tagglösa rosor och Louis har nästan inga en perfekt nybörjar ros:) Bland sorterna är förutom de rotäkta canada rosorna rosor ifrån grupperna Alba,Gallicarosor ,damascena,rugosa ganska lättodlade i kall zon.Te rosor -de ganska stela rabatt rosorna har svårt med överlevnad mer än något år hos oss ÄNDRAT.. Såg att du skrivit i en annan tråd... läser där. Kerstin, måste fråga. Hur vinterförvarar du din uppstammade Louise bugnet? /Anna-Karin
Redigerat av Anna-Karin C: 28-08-2011, 11:27
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:03
|
Validating

|
Din uppgift om sen höstleverans från Flora Linnea känner jag inte igen. Jag och många av mina vänner har beställt i många år och får rosorna i början av oktober om vi så önskar. Jag brukar få i uppdrag att ha med mig rosor när jag åker till bekanta som bor norrut så jag vet att det är viktigt med tidig leverans. De tillfällen jag fått vänta är när jag beställt nyheter eller rosor som de inte odlar själv utan får från odlare i utlandet. Jag har fått rosor från t ex rosenposten som uppenbarligen varit i kruka och då väntar jag hellre en vecka och får nyskördade rosor.
Rosor skall inte skördas för tidigt då far de illa, de skall ha börjat avmogna. Det har jag lärt från en rosodlare som har odlat rosor i över 40 år.
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:14
|

Medlem

|
De senaste tre ggr fick jag mina i slutet okt -början november -då har jag 1 meter snö o tjäle..inte lyckat ÖHT är vårplantering att föredra i z5-8 även om de då när man får dem i april är via kylrum, oavsett firma. Flora Linnea har väl inte särskilt stora odlingar av rosor själva ? de flesta rosor kommer från Tyskland och Holland, där deskördas mitten sept -början okt.Jag beställer oftast från de länderna direkt.Knud Pedersen Rosenposten levererar oftast sen september om man ber om det. Lottum rosor/ Hollandpriserna är lite bättre med och barrotat är ofta mkt lite frakt på  Min LB på stam vinterförvaras i rabatten eftersom den är rotäkta även stammen och den har ingen ymp under kronan.Däremot kan snö knäcka den..vilket har hänt o då får man börja om .. Vilken LB buske som helst kan klippas till detta format
Redigerat av kerstin z5-6: 28-08-2011, 19:32
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
28-08-2011, 20:46
|
Validating

|
Hej Kerstin! Det är faktiskt så att Flora Linnea odlar 95% av sina rosor själv på rosfält utanför Helsingborg. Det blir ju ofta så att man beställer nyheter på postorder och de får man i regel från utlandet första året. I England, Tyskland och i viss mån i Danmark skördar man senare varför nyheterna då kommer senare. Det tidigaste man kan få nyskördat borde alltså vara svenskodlade rosor från Flora Linnea och Cedergrens som också får sina rosor från Flora Linneas fält.
Jag har kunskap om dessa frågor eftersom jag har bekanta som arbetat på dessa plantskolor och är mycket intresserad själv. Var på studiebesök hos Flora Linneas rosodling i förra veckan och där stod ca 100 000 rosor, många av dem i blom, en underbar syn! Så visst odlar de själva och det är därför jag köper därifrån istället för holland och danmark.
|
|
|
|
|
28-08-2011, 23:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
om man vill beställa perenner är www.hortogreen.com bra, dom har även en del rosor fast inte lika mycket som Flora linnea och rosenposten förståss.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|