Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka, Vem blir förvånad?
          Anma
          Inlägg 21-09-2011, 15:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

"Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka
          När regeringskansliet skulle spara pengar sades 33 personer upp.
          Men det var inte sist in, först ut som gällde.
          I stället var det äldre, sjuka och fackligt aktiva medarbetare som sades upp, visar en genomgång som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.

Lagen om anställningsskydd, LAS, är helig i svenskt arbetsliv. Så väl den socialdemokratiska som den nuvarande regeringen säger sig värna om spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden.
          Men när det gäller regeringens egen personal är regeln sist in, först ut inte lika viktig. Det visar en granskning som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.
          I samband med att ett sparpaket på 50 miljoner kronor klubbades igenom år 2009 sades 33 personer upp. Men det var inte i första hand de senast anställda som fick gå. I stället var de uppsagda i genomsnitt 53 år och hade arbetat inom regeringskansliet i 16 år. 13 av dem hade varit sjuka eller haft någon form av arbetshandikapp och flera av dem var fackligt aktiva, uppger Uppdrag granskning. Dessutom skulle ingen av dem ha sagts upp om arbetsgivaren följt LAS.
          "Avancerat sätt"
          Tvärtemot reglerna valde regeringskansliet att göra de så kallade turordningsgrupperna väldigt små. I vissa fall bestod gruppen av bara av en person, som då fick gå eftersom ingen annan i gruppen hade arbetat kortare tid.
          - Det här är ett mycket, mycket avancerat sätt att gå runt anställningsskyddslagen. Det skulle vara intressant att få en prövning i Arbetsdomstolen om regeringskansliet tillämpat samma metoder som det privata näringslivet, säger Kurt Junesjö, som är en av Sveriges främsta experter på arbetsrätt, till Uppdrag granskning.
          Ett exempel var på it- avdelningen med 50 anställda där en it-tekniker, som varit sjuk, placerades i gruppen "skrivarkoordinator". Där skulle en person sägas upp - han själv. Det trots 10 år på avdelningen och att 100 personer anställts efter honom.
          - Det är verkligen uppsägningar av personliga skäl man håller på med här, säger Kurt Junesjö till Uppdrag granskning.
          Enligt förvaltningschefen Anna-Karin Jatko har ledningen haft ett detaljerat omplaceringsarbete enligt avtal.
          - Inom ramen för den här omställningen har jag stor förståelse för att enskilda medarbetare har tyckt att det har varit väldigt svårt. Det är en väldigt blandad grupp medarbetare som vi tyvärr inte kunnat ha kvar. säger Jatko till Uppdrag granskning.
          Programmet sänds i SVT2 klockan 20.00 på onsdagen."

KÄLLA

Det är väl så här det ska vara här i samhället. Eller vad säger ni Alliansare?

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-09-2011, 15:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det här sättet att hantera personal har varit vanligt i statliga verk sedan länge. Det har inget att göra med vilken regering vi har. Jag tror inte ministrarna har laglig rätt att bestämma vilka som ska sparkas. Det är ofta lika illa i kommuner också. Man kan säga som en av kommunens högre tjänstemän här i kommunen sa under en skyddsrond. Det är inget svårt att bli av med personal, i värsta fall kostar det en och en halv årslön. När jag fick sparken av socialdemokraterna så kostade det något mer än vanligt eftersom jag var huvudskyddsombud.
          Anställningsskyddet är inte mycket till skydd. Det är därför det är så viktigt med starka fackföreningar som inte har några politiska bindningar.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Anma
          Inlägg 21-09-2011, 16:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jan, Jobbade du åt socialdemokraterna?

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-09-2011, 16:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

[quote name='Anma' date='21-09-2011, 17:02' post='1464784']
          Jan, Jobbade du åt socialdemokraterna?

Hej!
          Jag jobbade i en kommun som styrdes av socialdemokrater. De gillade inte att jag som huvudskyddsombud tyckte att kommunen skulle behandla sin personal på ett vettigt sätt.
          Jag har barn som jobbar i ett statligt verk och har på så sätt hört om statens bristande ansvar för sin personal under olika regeringar, även socialdemokratiska.

Ett stakt opolitistiskt fack är det enda som kan hjälpa arbetstagarna.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 16:50
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Alla som haft ett jobb vet att folk är olika engagerade och energiska i sitt arbete. Vissa sitter mest av tiden och gör inte vad de skall, för de vet att de inte kan bli avskedade ändå. Inte konstigt att företagen tar chansen att göra sig av med dessa istället för duktigare medarbetare som anställts senare.

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-09-2011, 16:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Är dom inte fackanslutna på regeringskansliet eller? Facken kanske samtyckte eller inte brydde sig.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 17:06
          Länk hit: #7

Moderator

CITAT (gnon49 @ 21-09-2011, 17:52) *
          Är dom inte fackanslutna på regeringskansliet eller? Facken kanske samtyckte eller inte brydde sig.

Det hävdas ju att vissa avskedades just på grund av att de var fackrepresentanter. Och generellt är chansen för fackanslutning större ju mindre en arbetare presterar på grund av sjukdom eller andra orsaker, så de flesta var nog anslutna.

Citera
          andersen
          Inlägg 21-09-2011, 17:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:06) *
          Och generellt är chansen för fackanslutning större ju mindre en arbetare presterar på grund av sjukdom eller andra orsaker, så de flesta var nog anslutna.

Då menar du att tex metall som är ett stort förbund, att dom anslutna inte presterar så mycket? och vad grundar du ditt huvudlösa inlägg på? Jag vill påstå att det är tvärt om,starka företag i tex industrin har många anslutna, därimot svaga företag och kommuner med dålig ledning, där är anslutningsgraden låg och det kan tyckas konstigt, men det är min erfarenhet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-09-2011, 17:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:06) *
          Det hävdas ju att vissa avskedades just på grund av att de var fackrepresentanter. Och generellt är chansen för fackanslutning större ju mindre en arbetare presterar på grund av sjukdom eller andra orsaker, så de flesta var nog anslutna.

Efter det yttrandet borde du nog ställa dig i skamvrån.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          andersen
          Inlägg 21-09-2011, 17:29
          Länk hit: #10

Medlem

Hej!
          Jag jobbade i en kommun som styrdes av socialdemokrater. De gillade inte att jag som huvudskyddsombud tyckte att kommunen skulle behandla sin personal på ett vettigt sätt.
          Jag har barn som jobbar i ett statligt verk och har på så sätt hört om statens bristande ansvar för sin personal under olika regeringar, även socialdemokratiska.

Ett stakt opolitistiskt fack är det enda som kan hjälpa arbetstagarna.
          MVH
          Jan Lindgren
          [/quote]

Ja Jan, att vara ett bra huvudskyddsombud är ju att vara en "vagel"i ögat på arbetsgivaren och det är många kamrater som har blivit utköpta pga det.

Men jag tycker tvärtom ang politiskt fack, det är viktigt att få politiskt samverkan mellan fack och socialdemokraterna, och det har ju format hela vårat samhälle.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 17:38
          Länk hit: #11

Moderator

CITAT (andersen @ 21-09-2011, 18:29) *
          Men jag tycker tvärtom ang politiskt fack, det är viktigt att få politiskt samverkan mellan fack och socialdemokraterna, och det har ju format hela vårat samhälle.

Hur många av de som har ett arbete var det som röstade på socialdemokraterna, var det 20%? Inte speciellt smart med täta band mellan sossarna och facken då, när arbetarna inte delar åsikter med sossarna? Vi ser ju att graden av fackanslutning minskar stadigt, och det finns en anledning.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-09-2011, 17:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:38) *
          Hur många av de som har ett arbete var det som röstade på socialdemokraterna, var det 20%? Inte speciellt smart med täta band mellan sossarna och facken då, när arbetarna inte delar åsikter med sossarna? Vi ser ju att graden av fackanslutning minskar stadigt, och det finns en anledning.

Det är för dyrt!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 17:53
          Länk hit: #13

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2011, 18:45) *
          Det är för dyrt!

Ja, det är inte mycket värde man får för den kostnaden...

Citera
          andersen
          Inlägg 21-09-2011, 18:00
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:38) *

Fast politik handlar mycket om att förändra, och har vi inte något koppling till varandra så blir det svårare att vara med och påverka, många om inte dom flesta förändringar som socialdemokraterna har drivit igenom under alla dom åren som dom var vid makten, är ju frukter av politisksamverkan.
          Sedan är det ju helt klart så att företagen driver en politisksamverkan som är mycket agresiv, och skall vi då lägga oss.....platta? nä det gäller att vi ställer upp till kamp mot den här regeringen.

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 21-09-2011, 18:12
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:53) *
          Ja, det är inte mycket värde man får för den kostnaden...

Av en livsmedelsarbetares avgift på 687kr/månad går 287kr till a-kassan, då är det 400kr kvar, och då får du hemförsäkring,och dom andra vanliga försäkringarna + medlemstidning.

A-kasse avgiften beslutar regeringen om så med den här regeringen så blir det svårt att förändra den. Fackavgiften var avdragsgil under socialdemokraternas tid vid makten.

--------------------

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-09-2011, 18:12
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2011, 18:45) *
          Det är för dyrt!

Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för.

Egentligen är det ju inte själva fackföreningsavgiften som är hög. Det är a-kasseavgiften.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 18:23
          Länk hit: #17

Moderator

CITAT (Red Top @ 21-09-2011, 19:12) *
          Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för.

Egentligen är det ju inte själva fackföreningsavgiften som är hög. Det är a-kasseavgiften.

Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så man behöver bara betala det man vill ha.

När jag började nytt jobb för tre veckor sedan var det fyra personer som kom fram första dagen och frågade om jag var fackansluten. De hävdade att samtliga på företaget var anslutna, och det skulle bli en "mycket konstig situation" om jag stod utanför. Men jag står fast vid mitt fristående, mig har maffian inga hållhakar på naughty.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-09-2011, 18:26
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:23) *
          Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så man behöver bara betala det man vill ha.

När jag började nytt jobb för tre veckor sedan var det fyra personer som kom fram första dagen och frågade om jag var fackansluten. De hävdade att samtliga på företaget var anslutna, och det skulle bli en "mycket konstig situation" om jag stod utanför. Men jag står fast vid mitt fristående, mig har maffian inga hållhakar på naughty.gif

Varför vara solidarisk, när man kan åka snålskjuts.. naughty.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-09-2011, 18:28
          Länk hit: #19

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 21-09-2011, 19:26) *
          Varför vara solidarisk, när man kan åka snålskjuts.. naughty.gif

Om alla löneförhandlade själv på egna bedrifter, så skulle lönesättningen vara rättvisare.

Citera
          andersen
          Inlägg 21-09-2011, 18:28
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:23) *

Det är väl självklart att det blir en konstig situation, eller tacker du nej till fördelar på din arbetsplats som facket har förhandlat fram?

--------------------

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 14:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon