Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fikonträdet verkar dö : (
          koja72
          Inlägg 03-10-2011, 19:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 242
          Medlem nr: 9 046

Hej !

Köpte ett fikonträd i början på sommaren på en av de större växtkedjorna...tyvärr ! Men jag fastnade för fikon och tänkte, att jag testar. Det tog en väldig tid innan den satte fart att växa. Den har stått ute över sommaren och vi tog in den här om dagen och har i ett vanligt rum ännu så länge. Ska ställa in den i en av garderoberna där det är svalare, ska man det förresten ?

Hur som helst, så började den att växa och det kom fina gröna blad. Nu sedan vi tog in den, så är varenda blad gult och det räcker nästan att snudda vid bladen, så faller de av. Vad kan jag göra ? Håller den på att dö för mig ?

Hjälp mig med detta, den som kan !
          /koja72
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Fikontr_d.JPG ( 38.03k ) Antal nedladdningar: 42

--------------------
          Ta till vara din tid här och nu, för den kommer inte i repris !

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-10-2011, 20:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Den hade nog mått bättre av att stå ute längre, de tål även lite frost på hösten (om den invintrat) i kruka. Sedan kan man ta in den efter det varit lite frost. Man behöver inte ha bråttom dom vill ha vila, ska du övervintra den inne är det viktigt att den får lite kyla ute.

Står den inne som vanlig krukväxt måste den ha extraljus (eller måste och måste den kommer må mycket bättre). Den ska dock inte bli undan ställd någon stans utan stå i ett soligt fönster.

Fikon är lövfällande av naturen dvs dom gör som våra vilda träd under hösten, drar tillbaka näringen och invintrar och fäller bladen (fikon får en vacker gyllen gul höstfärg). Till våren när värmen och det ökande ljuset kommer så kommer där nya blad och ev frukter.

Övervintras dom inne som krukväxt och med extraljus så kommer dom dock börja att växa hela vintern, därför är det bra med extraljus då dom vaknar av värmen inne.

Nu kan du göra två saker, antingen ta ut den igen och ta in den strax vid eller strax efter första frosten och sätt den som krukväxt inne med extraljus och låta den ev växa (om den vill) inne, har du extraljus kan du ge den lite näring med men bara lite.

Eller ha kvar den inne, och placera den så ljust du kan (extraljus). Varmare den står under vintern viktigare är det med mycket ljus.

Citera
          koja72
          Inlägg 04-10-2011, 12:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 242
          Medlem nr: 9 046

Flaxss...tusen tck för svar. Hoppades att du skulle se min fråga. Jag tar och ställer ut den igen och sedan får jag försöka hitta något ljust ställe i huset, men det är inte lätt biggrin.gif

Tycker du att man ska ansa den något ? Eller ska den bara få växa ?

--------------------
          Ta till vara din tid här och nu, för den kommer inte i repris !

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-10-2011, 16:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Du kan inte ge den extra ljus då ? placera den i ett fönster (vilket som) och sedan extraljus.

Vill du klippa den får du själv bestämma, jag tycker dock den inte ser ut att behövas klippas. Ska du göra det så gör det när den har invintrat och inte växer (vintervilar). Jag brukar klippa mina på hösten under klart, svalt(kallt) och soligt väder.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 12:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon