CITAT (Eva i Skåne @ 12-10-2011, 12:17)

Jag har aldrig haft bolltistel men varför inte...
Jag tycker inte det varit många av årets-perenn-val som varit några favoriter för mig.
Just nu kommer jag inte ihåg vilka det varit genom åren.
Jag har för mig att det var sköldpaddsört ett år och att det var därför jag sen köpte den. Ingen höjdare i min smak.
Vilka kriterier gäller för att bli utsedd? Det känns inte som det är själva blommorna som är avgörande.
Hittade en lista.
2011 Blomsterfunkia
Hosta fortunei
2010 Koreansk plymspirea
Aruncus aethusifolius
2009: Gullnattljus, Oenothera fruticosa
2008: Vitblommande, fläckig lungört
Pulmonaria officinalis
2007: Jättetåtel
Molinia arundinacea
2006: Kransveronika
Veronicastrum virginicum
2005: Stjärnflocka, Astrantia major
2004: Sköldpaddsört, Chelone obliqua
2003: Rödbladig alunrot, Heuchera micrantha
2002: Blodnäva,Geranium sanguineum 'Max Frei'.
2001: Ulleternell,
Anaphalis triplinervis
2000: Kärleksört,
Sedum 'Matrona'
1999: Jättedaggkåpa, Alchemilla mollis,
1998: Röd solhatt, Echinacea purpurea 'Magnus'
1997: Stäppsalvia,
Salvia nemorosa,
Så här lyder en beskrivning av vad som ligger bakom Årets Perenn:
Årets perennÅrets perenn är en kampanj som nu är inne på sitt elfte år. Det är perennaodlarna i Sverige som på detta sätt vill skapa intresse kring och puffa för sorter som man tycker förtjänar större uppmärksamhet. Syftet är att lyfta fram särskilt värdefulla trädgårdsväxter. Årets Perenn är alltid frisk, härdig, vacker och lättodlad.
Man kan också säga att kampanjen speglar något av det mode som råder inom trädgårdsvärlden. De sorter som presenteras i kampanjen hör till de allra mest planterade. De stämmer också bra ihop färg- och formmässigt. De ansluter till den lite mer dämpade färgskala som blivit så populär de senaste decenniet. Influenserna kommer ifrån Holland och i Sverige kan vi se fina exempel på den nya vågen från Holland bl. a. i Drömparken i Enköping, på Rosendal i Stockholm och nu även på Wij Trädgårdar i Ockelbo.
Redigerat av Katarina Odla.nu: 13-10-2011, 13:43