Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vattenanalys
          Myosotis
          Inlägg 31-10-2011, 17:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Vi har just fått vattnet analyserat gratis av ett företag som säljer vattenfilter. Tror ni att de hittar på för att sälja eller kan man lita på resultatet? Han tycker också att man ska analysera vart tredje år ungefär. Vi har bara gjort det en gång för 10 år sen, kommunen erbjöd det gratis och då var det ingen anmärkning på nitratet. Lite märkligt, tycker jag. Det skulle komma från gödning eller möjligen från bekämpningsmedel sa han. Här finns inget jordbruk längre, bara skog. För ca. 25 år sen sprutade de roundup och planterade ädelgran i kohagen ovanför tomten och brunnen, det verkar ju märkligt om det inte skulle ha hittat till brunnen för 10 år sen men helt plötsligt nu. Var kan det komma ifrån? Bör vi göra något åt nitrathalten? Var kan man jämföra priser på vattenanalyser och vattenrening?
          Vad betyder TDS och Konduktivitet? Det där med "aggressiv kolsyra" låter som trams i mina öron. Klart vattnet är mjukt, och jag tycker om mjukt vatten. Han påstod att alla tvättmaskiner etc. skulle gå sönder av det, det har jag inte märkt. Varför skulle jag vilja tillföra kalk i mitt vatten?! För att få kalkavlagringar i duschen?

Resultatet:

Lukt -
          Grumlighet -
          Färg -
          pH 6
          dH 4
          Fe 0
          TDS 97
          Konduktivitet 19
          Nitrat NO3 ca 45
          (anmärkning vid 20, otjänligt vid 50)

Obs att värden kan fluktuera beroende på flöden och årstider m.m.
          Utökad analys rekommenderas pga Nitrat-värdet!
          Vidare rekommenderas pH-höjning för att förebygga/förhindra aggressiv kolsyra i vattnet.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-10-2011, 17:20
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

PH 6 måste väll vara okay, neutralt är ju PH 7? Och det där med nitrat låter märkligt.

Konduktivitet är hur bra vattnet leder ström. Desto mer salter och andra mineraler i vattnet, desto bättre leder det. Vilka värden som är normalt vet jag inte. TDS har också med salthalter i vattnet att göra.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-10-2011, 17:23
          Länk hit: #3

Medlem

Jaha, salthalter. Synd att de inte skriver mer exakt. 19 vadå av hur många då?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 31-10-2011, 17:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag hade börjat med att ringa kommunen och fråga om dom känner till företaget och deras vattenanalyser. Är det ett skumt företag har kommunens miljöförvaltning nog hört talas om dom. Sen kanske du kan lämna ett vattenprov dit och jämföra resultaten. Kommunens tester litar jag iaf på. Tror inte det kostar mer en hundring eller så.

Mjukt vatten har vi också i stugan. Skönt att duscha i, sparar schampo och tvättmedel = miljövänligt. Det är väl kalken som förstör maskinerna???

Det som står inom parentes (anmärkning vid 20, otjänligt vid 50) gäller det nitrathalten?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-10-2011, 17:28
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, kommunen litar jag också på. Ska ta reda på vad det kostar, trodde det var jättedyrt!! Han sa något om 8000 ohmy.gif tror jag som en stor analys skulle kosta (kommunen tror jag, svårt att hänga med i telefon, jag fick tjata för att få värdena mailade till mig) så det skulle vara billigare att installera deras filter än att kolla om det behövdes wacko.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-10-2011, 17:28
          Länk hit: #6

Moderator

CITAT (Eva i Skåne @ 31-10-2011, 17:24) *
          Mjukt vatten har vi också i stugan. Skönt att duscha i, sparar schampo och tvättmedel = miljövänligt. Det är väl kalken som förstör maskinerna???

Nja, kalket ger ju beläggningar som är ganska jobbiga att bli av med. Men har man för surt vatten så löser kopparrören upp sig i stället. I praktiken tar det ju ganska lång tid, men det är generellt mer metaller upplösta i surt vatten, exempelvis järn från marken

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-10-2011, 17:30
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 31-10-2011, 17:27) *
          Det som står inom parentes (anmärkning vid 20, otjänligt vid 50) gäller det nitrathalten?

Ja, precis. Nära gränsen för otjänligt alltså. Jag vet inte ens på vilket sätt det är farligt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 31-10-2011, 17:31
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 17:28) *
          Ja, kommunen litar jag också på. Ska ta reda på vad det kostar, trodde det var jättedyrt!! Han sa något om 8000 ohmy.gif tror jag som en stor analys skulle kosta (kommunen tror jag, svårt att hänga med i telefon, jag fick tjata för att få värdena mailade till mig) så det skulle vara billigare att installera deras filter än att kolla om det behövdes wacko.gif

Bara det låter skumt!

Pumphusföreningen i stugan lämnar prover varje år och jag har för mig att det bara kostar nån hundring eller kanske två, men det finns antagligen mer avancerade analyser som kostar mer, men du ska nog förhöra dig!

Redigerat av Eva i Skåne: 31-10-2011, 17:34

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-10-2011, 17:32
          Länk hit: #9

Moderator

CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 17:28) *

Min kommun rekommenderar ett labb som heter ALcontrol, och deras tester kostar omkring 500kr enligt hemsidan http://www.alcontrol.se/
          Edit: Fast det tillkommer visst en del avgifter, och så är provet uppdelat. Prislista: http://www.alcontrol.se/LinkedFiles/Brunnsvatten_110107.pdf

Redigerat av Huggorm: 31-10-2011, 17:34

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-10-2011, 17:35
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 31-10-2011, 17:31) *
          Bara det låter skumt!

Tyckte jag med! Men han sa att de var störst och bäst! rolleyes.gif

Tack för länken, huggorm, får läsa och jämföra.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-10-2011, 17:42
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ring kommunen och fråga om vattenanalys och vad det kostar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Rihane
          Inlägg 31-10-2011, 17:49
          Länk hit: #12

Gäster

När det gäller nitrat.

Kolla i djuraffären. Dom ska ha någon enkel analys för nitrat. Verkar vara något man gör om man har akvarium.

(Jag är mitt uppe i en jättenojja om nitrosomer och i dom sammanhangen är nitrat intressant)

Edit: nitrosaminer ska det vara inte nitrosomer

Redigerat av Rihane: 31-10-2011, 17:52

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-10-2011, 18:23
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Rihane @ 31-10-2011, 17:49) *
          När det gäller nitrat.

Kolla i djuraffären. Dom ska ha någon enkel analys för nitrat. Verkar vara något man gör om man har akvarium.

(Jag är mitt uppe i en jättenojja om nitrosomer och i dom sammanhangen är nitrat intressant)

Edit: nitrosaminer ska det vara inte nitrosomer

Det är nitrit som är farligt i akvarier och därför finns det mätsatser.

Tillägg: Det som brukar kosta när det gäller vattananlys är bakteriekoll med odling och sådant. Bor man ute i naturen utan tänkbara föroreningskällor kan man skippa sånt.

Redigerat av Gossen Ruda: 31-10-2011, 18:25

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KRT
          Inlägg 31-10-2011, 18:29
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Googlade lite på gränsvärden för nitrat och hittade bla följande: http://www.greppa.nu/uppslagsboken/naringi...7800012292.html

Problemet m nitrat är tydligen att det reduceras till nitrit som binder Hb i blodet och ger anemi (?)????????

Har för mig att man kan köpa teststickor i djuraffären, iaf gjorde jag det när jag hade akvarium - för att snabbtesra för nitrat/nitrit halter i vattnet....

Hittade en intressant tabell som hjälp att tolka dina data Myosotis;
          http://www.svensktvatten.se/Global/Dricksv...0-%20Tabell.xls

Redigerat av KRT: 31-10-2011, 18:42

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 31-10-2011, 18:39
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det här var en intressant tråd. Vi fick vårat vatten analyserat i och med att vi borrade brunnen men det är några ( 10 ?) år sedan.

Vi har funderat på att analysera igen och kanske mera saker. Väldigt bra länkar här , tack!

Myosotis , du kan väl tala om hur det gick och vilka ev nya analyser ni gjorde till slut.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Rihane
          Inlägg 31-10-2011, 18:45
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2011, 18:23) *
          Det är nitrit som är farligt i akvarier och därför finns det mätsatser.

Tillägg: Det som brukar kosta när det gäller vattananlys är bakteriekoll med odling och sådant. Bor man ute i naturen utan tänkbara föroreningskällor kan man skippa sånt.

Går det inte att mäta nitrat med mätsatserna?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-10-2011, 19:18
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Rihane @ 31-10-2011, 18:45) *
          Går det inte att mäta nitrat med mätsatserna?

Finns knappast något behov. Giftgränsen för nitrit ligger runt 1 mg/liter, för nitrat 200-300. Nitratet tas sen upp av växterna. Nitrit omvandlas till nitrat med hjälp av bakterier, nitrifikationsbakterier, och syre. Tror att nitriten kommer från ammoniak/ammonium. Saknas bakterierna eller om det finns för lite syre i vattnet kommer nitriten som en blixt, på bara ett par timmar hänger fiskarna i ytan och kippar efter luft. Om jag kommer ihåg rätt, det var några år sen akvarierna fick respass.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christa
          Inlägg 31-10-2011, 19:31
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 18:14) *
          Vi har just fått vattnet analyserat gratis av ett företag som säljer vattenfilter. Tror ni att de hittar på för att sälja eller kan man lita på resultatet? Han tycker också att man ska analysera vart tredje år ungefär. Vi har bara gjort det en gång för 10 år sen, kommunen erbjöd det gratis och då var det ingen anmärkning på nitratet. Lite märkligt, tycker jag. Det skulle komma från gödning eller möjligen från bekämpningsmedel sa han. Här finns inget jordbruk längre, bara skog. För ca. 25 år sen sprutade de roundup och planterade ädelgran i kohagen ovanför tomten och brunnen, det verkar ju märkligt om det inte skulle ha hittat till brunnen för 10 år sen men helt plötsligt nu. Var kan det komma ifrån? Bör vi göra något åt nitrathalten? Var kan man jämföra priser på vattenanalyser och vattenrening?
          Vad betyder TDS och Konduktivitet? Det där med "aggressiv kolsyra" låter som trams i mina öron. Klart vattnet är mjukt, och jag tycker om mjukt vatten. Han påstod att alla tvättmaskiner etc. skulle gå sönder av det, det har jag inte märkt. Varför skulle jag vilja tillföra kalk i mitt vatten?! För att få kalkavlagringar i duschen?

Resultatet:

Lukt -
          Grumlighet -
          Färg -
          pH 6
          dH 4
          Fe 0
          TDS 97
          Konduktivitet 19
          Nitrat NO3 ca 45
          (anmärkning vid 20, otjänligt vid 50)

Obs att värden kan fluktuera beroende på flöden och årstider m.m.
          Utökad analys rekommenderas pga Nitrat-värdet!
          Vidare rekommenderas pH-höjning för att förebygga/förhindra aggressiv kolsyra i vattnet.

Om man får nitrat i brunnen så brukar det komma från naturgödsel så det beror på hur nära brunnen dina små vänner håller till.

Aggressiv kolsyra mätte vi när jag jobbade på analyslab på 70-talet. Det fräter på rören men både försurat vatten och annat som fräter på rören brukar synas i tvättställ och badkar om man har kopparrör. Det blir lite blågrönt vid avloppet.

När det gäller nitrat i grönsaker så har man omvärderat det på sistone. Tidigare ansågs det skadligt men nu att det kan vara nyttigt så man kan ju undra hur det är om man har i vattnet. I vissa fall tror jag dock att nitrat kan omvandlas till nitrit och det är hälsoskadligt.

Du gör rätt i att kolla upp ordentligt innan du köper något filter.

Citera
          Peztis
          Inlägg 31-10-2011, 20:39
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Den allmänna rekommendationen vid egen brunn är att man ska göra en var tredje år. Och på 10 år kan MYCKET ha hänt som man egentligen inte vet så mycket om.

När vi flyttade in 1999 hade vi tjänligt vatten med anmärkning på radon. Radonet fluktuerar dock under året och åren.

Sex år senare fick vi plötsligt otjänligt vatten då någons avlopp trängde in i vår brunn. Kommunen och Smittskyddsinstitutet stod dock bara och kliade sig i huvudet under fyra år och fattade ingenting. Så till slut fick vi borra en ny och djupare brunn som dessutom är isolerad de första nio meterna. 75.000:-, tack...

Vad jag ville säga med det är att vattnet kan skifta under årens lopp och det kan gå fort från tjänligt till otjänligt. Orsaker kan vara naturliga förändringar men det kan också vara så att någon har sprängt i berget en bit ifrån er och ni får då nya sprickor som försörjer er brunn eller att "någon gjort något" i omgivningen.

I stort sett verkar det finnas två större laboratorier som används i Sverige: ALControl och Eurofins.
          Priser för deras tjänster finns på deras hemsida som jag länkat till. En del av de där vattenfilterföretagen använder sig också av dem.

Kontrollera även med din kommun vad de kan erbjuda eller hjälpa till med. Har du tur låter de göra åtminstone den enklare analysen kostnadsfritt eller så har de ett bra avtal med något laboratorie.

Om man är osäker på sitt vatten så rekommenderar jag i alla fall att man gör ett microbiologiskt-, metall-, kemiskt- och radonprov (om bergsborrad brunn). Rekommendationen är ju även uran (fast det kanske är lite beroende på var i Sverige man bor). När vi har gjort dessa kompletta prover så har de kostat ca 2000:-. En normalkontroll kan man få kring tusenlappen.

Det är ju en hel del pengar men å andra sidan så är ju vattnet oerhört viktigt! Jag vet hur det är att under fyra års tid ständigt ha vatten i en dunk i kylen som man hämtat på bensinmacken, att varje gång man skulle bada ett spädbarn blev det ett otroligt projekt, att låna dusch och bad så fort man kom hem till någon. Det är oerhört tärande men också lärorikt.
          Men jag har lärt mig mer om vatten och brunnar än jag egentligen vill...

Redigerat av Peztis: 31-10-2011, 20:40

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Klint
          Inlägg 31-10-2011, 20:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Jag vet hur det är att under fyra års tid ständigt ha vatten i en dunk i kylen som man hämtat på bensinmacken, att varje gång man skulle bada ett spädbarn blev det ett otroligt projekt, att låna dusch och bad så fort man kom hem till någon. Det är oerhört tärande men också lärorikt.
          Men jag har lärt mig mer om vatten och brunnar än jag egentligen vill...

Petzis trostar.gif smiley_small_hug.gif (5mån utan barn det är ju ingenting!!)
          Ber om ursäkt till TS men har läst hela tråden mycket intressant och jag vill gärna läsa om vad kommunen säjer

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 01:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon