Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stort gammalt päronträd som ger dåligt med frukt
          P-A Albinsson
          Inlägg 02-11-2011, 09:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 71 556

Jag har ett stort gammalt päronträd som jag inte vet vad det är för sort. Men jag tycker frukten liknar Gråpäron mest (http://grennaplantskola.se/?m=frukttrad&Id=324).

Det bli väldigt lite frukt dock. Och de blir små, hårda, sträva och beska. sad.gif Kan det vara för kallt och blåsigt (Linköping Zon 2-3)? Eller ett pollineringsproblem (finns bara ett annat päronträd i närheten och det ger aldrig frukt heller)? Eller är det nån oätlig sort?

Citera
          octachoron
          Inlägg 02-11-2011, 10:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Ofta så måste man själv ha minst två sorters päron för att pollineringen ska fungera. Det finns en (något krånglig) tabell om lämpliga pollinatörer på http://egreen.wwx.se/Customer/Egreen/filea...abell_paron.pdf
          Om jag kommer ihåg rätt så kan gråpäron inte pollinera.

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 02-11-2011, 11:21
          Länk hit: #3

Medlem

Tack. Så polleneringsproblem kan resultera i att det visserligen blir frukt men att den blir sämre (mindre, icke välsmakande) än den borde?

Citera
          ingrids
          Inlägg 02-11-2011, 15:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Gråpäron blir nog inte goda ätpäron hur man än gör, de är därmot utmärkta att lägga in.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          octachoron
          Inlägg 02-11-2011, 18:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Gråpäron ger fantastiska efterrättsfrukter, jag har gjort många pajer på dem.
          Här finns ett päronträd av sorten Esperens Here som pollinerar det stora gråpäronträdet, dock kommer det bara någon enstaka frukt på Esperens Herre.

Citera
          Azur
          Inlägg 02-11-2011, 19:43
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (P-A Albinsson @ 02-11-2011, 11:21) *
          Så polleneringsproblem kan resultera i att det visserligen blir frukt men att den blir sämre (mindre, icke välsmakande) än den borde?

Det låter mycket osannolikt. Jag skulle snarare tro att du har ett vilt eller frösått päronträd.

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 02-11-2011, 21:48
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för svaren. Trädet har inga vassa tornar så det kanske är frösått då.

Jag får ta och ympa på lite päronsorter till våren helt enkelt. smile.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-11-2011, 00:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Den planterade i fel zon , det händer när planterar sorter i kalare zon.

H.Bassam

Citera
          Azur
          Inlägg 03-11-2011, 08:24
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (P-A Albinsson @ 02-11-2011, 21:48) *
          Jag får ta och ympa på lite päronsorter till våren helt enkelt. smile.gif

Det löser dessutom pollineringsproblemet.

Här hittar du några härdiga päronsorter.(EDIT jag ser nu att du är i zon 2-3. Då kan du odla nästan vilken sort du vill, jag fick av nån anledning för mig att du var i zon 5.)

Redigerat av Azur: 03-11-2011, 08:44

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 03-11-2011, 09:25
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Azur @ 03-11-2011, 08:24) *
          Det löser dessutom pollineringsproblemet.

Här hittar du några härdiga päronsorter.(EDIT jag ser nu att du är i zon 2-3. Då kan du odla nästan vilken sort du vill, jag fick av nån anledning för mig att du var i zon 5.)

Tack för tipset. Jo det ska väl vara zon 2 men jag tror tyvärr det är lite sämre just här. Päronträdet står mycket utsatt till för vind från öppna fält i syd och väst dessutom (tomtens sydvästra hörn). Men sol har det så gott som hela dagen. Jag får helt enkelt ta och testa att ympa lite olika sorter jag kan hitta omkring här.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 03-11-2011, 10:52
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag vet inte om det är en bra idé att ympa i ett gammalt träd ? (Cilla hjälp här !!). Gamla träd har ju dålig tillväxt, sämre läkförmåga så det är risk att det också kan drabba ymparna.

Kanske ett nytt päronträd som lever 15 år parallellt med gamla är lösningen ? Päron tar nämligen en evighet på sig att bära frukt.

På mitt familjepäronträd har jag bl.a Göteborgs Diamant (GD) och Gråpäron (GP), Göteborgs diamant kan jag inte rekommendera, Gråpäron kanske som en ymp (=en gren). Själv skall jag ympa Carola till våren.

Trädet såldes som GP, GD, Clara Friijs och Carola, men det visade sig inte ha någon Carola utan dubbla GP ympar. Blåsning som man upptäcker efter 10 år !!!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-11-2011, 11:02
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Bassam @ 03-11-2011, 00:40) *
          Hej

Den planterade i fel zon , det händer när planterar sorter i kalare zon.

H.Bassam

Zon 2 - 3 är inte kallare zon!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Kutas
          Inlägg 03-11-2011, 12:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 30 085

CITAT (*Stintan* @ 03-11-2011, 11:02) *
          Zon 2 - 3 är inte kallare zon!

I USA är det det !!!

Vem bryr sig om det svenska zonsystememt i såna fall !!!

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 03-11-2011, 20:20
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Zon 2-3 kan inte vara problemet i ditt fall. Vi har ett gråpäronträd som troligen är ca 80 år gammalt och helt murket inuti. Det har haft massor med frukt, i år säkert flera hundra päron, trots den envisa torkan här i Stockholmstrakten. Och päronen är saftiga och jättegoda att äta, fast små, förstås, och ofta lite bruna inuti när de är mogna.

Men vissa år har frukterna varit små, lite inkrökta liksom, och hårda. Så då kan det kanske vara pollineringen som inte lyckats så bra alla år?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 03-11-2011, 20:45
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 03-11-2011, 20:20) *
          Men vissa år har frukterna varit små, lite inkrökta liksom, och hårda. Så då kan det kanske vara pollineringen som inte lyckats så bra alla år?

Ah, sedär! Det låter som päronen här varje år. Fast dessutom väldigt få päron. Många blommor är det dock.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 03-11-2011, 21:31
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Om ditt päronträd står väldigt soligt så kanske blommorna slår ut tidigt, innan humlor och bin har kommit igång med pollinerandet?

En fundering:
          Ett spaljerat päronträd nära oss blommar varje år tidigare än vårt. Det står mot en varm putsad vägg i en vindskyddad dalgång. Mikroklimat: zon 1-2? Massor av blommor! Resultat i år: ETT ENDA jättestort päron.
          Pollinerarna sov i zon 2-3?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 03-11-2011, 22:08
          Länk hit: #17

Medlem

"God pollinering (och efterföljande befruktning) säkrar inte bara att det blir skörd. God pollinering gör också att frukten blir större, och mer regelbunden till formen, dvs. vackrare och därmed av bättre kvalitet för färskvarumarknaden. Anledningen till detta är att varje frö, som utvecklas optimalt, stimulerar plantan att bilda växthormoner, som i gengäld säkrar tillväxten av frukten runt just det fruktämnet. I de flesta bärslag och i kärnfrukt ses sambandet mellan storlek och antal frön tydligt." [1]

Där ser man...

I år sådde jag honungsfacelia överallt där jorden var öppen efter grönsaksskörd. Jäklar så mycket flygande insekter det blev! Ska nog så lite mer blommor tidigt i vår.

UPPDATERING: "Helst ska inga bättre dragväxter finnas i närheten under blomningen i huvudgrödan" [1]

Där ser man igen... smile.gif

1) http://www2.jordbruksverket.se/webdav/file...f_jo/jo08_6.pdf

Redigerat av P-A Albinsson: 03-11-2011, 22:31

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-11-2011, 10:50
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jajamen, pollineringen spelar roll för hus frukten blir, dvs om den sitter kvar, blir stor, jämn eller bucklig.
          Visselrigen kan buckliga päron ha flera andra orsaker men om man upplever att det ett år blir många assymetriska frukter med bucklor och veck, och ett annat år blir bättre så är nog pollineringen största boven.

Dragväxter är mycket viktiga, ja. Sälg är en viktig sådan, särskilt för de första uppvaknande bina och humlorna som är mycket hungriga. Honungsfacelian har jag själv mycket av, den samlar humlor morgon som kväll, men jag har aldrig fått den att blomma så tidigt som vid eller innan päronblommen.

Naturskyddsföreningen har listor på växter för en "fjärilsträdgård" på deras hemsidor, samma växter brukar vara bra för bin och humlor. Själv odlar jag mängder av stenkyndel (som blommar från maj till första rejäla frostnatten), myntor (kungsmyntor är tacksamma) och andra blommande kryddväxter. Oreganon sprider sig själv och kan man hjälpa, den är ypperlig som mat för pollinerare.

Jan - jovisst kan man ympa i ett frösått päron. Men som du indikerar så är vitaliteten på trädet avgörande för hur man lyckas. Är det långsam tillväxt får man klättra upp i toppen för att få ymparna att ta sig.

Det finns mängder av orsaker till att päron inte utvecklas efter riklig blom. Päronrost är ett (googla bilder på oranga prickar på blad), grenskorv (svarta rostfläckar på frukten och suddiga svarta på bladen, skorven angriper ofta grenar också på päron och då är det närapå helt kört att få ett livaktigt träd).

--------------------

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 26-03-2012, 10:12
          Länk hit: #19

Medlem

Jag har ympat in några sorter på det nu så får vi se.

Men, jag upptäckte skador på smågrenar som jag är rädd för är kräfta. Bifogar bilder nedan. De som ser ut som långa revor finns på ganska många ställen. Den djupare skadan hittar jag på ganska få ställen. Det är bara på rätt tunna grenar jag sett dem. Är det kräfta?

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_1754.JPG ( 295.87k ) Antal nedladdningar: 61
          Bifogad fil  IMG_1756.JPG ( 285.12k ) Antal nedladdningar: 44
          Bifogad fil  IMG_1755.JPG ( 256.57k ) Antal nedladdningar: 52

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-03-2012, 11:34
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nedersta bilden kan vara ett kräftangrepp, det är svårare att se på päron än äpple.
          Skorv, har du det på frukt och blad i det här trädet? På päron utvecklar sig kraftig skorv ofta som grenskorv, och det ser ut som bubblor på yngre grenar, som ibland öppnar upp sig och blir större sprickor eller sår.

De andra två tycker jag ser ut som barksprickor pga att trädet inte klarat av temperatursvängningarna - vanligt, och från SLU har jag fått veta att det är ett vanligt symptom av virus (som de flesta fruktträd har).

Att gröngödsla, nu lägga på kogödsel i rotområdet och vattna trädet innan torka stärker trädet.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 23:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon