CITAT (*Stintan* @ 19-11-2011, 03:27)

Det borde ju faktiskt vara så att Mottis mamma var dödsbodelägare när det gäller morbrödernas arv dvs att hon hade en innestående fordran på dödsboet eftersom det var fråga om en fastighetsförsäljning som drog ut på tiden. Denna fordran borde väl då ha ingått som en del i Mottis mammas dödsbo men inte räknats med vid arvsskiftet. Det är nog inte glasklart att Motti kan behålla hela arvet från morbröderna så därför bör hon rådfråga sakkunig.
Sen kan man ju fråga sig om aktier är den bästa placeringen inför pensionen.
PS. Ser nu att Motti skrev att det är arvet efter hennes mormor det är fråga om men det har ju ingen betydelse i sak.
Så här ser jag också på det.
Det som talar mot är att Motti fått en postväxel på hela beloppet. Skulle arvet delas mellan henne och hennes barn, ska utbetalningen ske direkt till var och en. Det är inte hennes sak att fördela arvet.
Eftersom det var nån tvist om det här boet, borde arvskiftet ha gjorts av någon kunnig, eller?
Jag är inte juridiskt kunnig, jag har jobbat några år med en jurist men det var länge sedan.
Min pappa jobbar däremot med bouppteckningar och arvskiften. Det är möjligt att han vet. Nu är han i stugan och fäller träd så jag får inte tag på honom förrän ikväll.
Jag ringer honom ikväll så får vi se om han kan hjälpa dig.
Hur som helst, gör ingenting förrän du fått råd av någon som kan det här.