|
Diabetes II, Socker, socker, socker |
|
|
|
24-11-2011, 07:32
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag lider av diabetes II och mina värden var skyhöga (17,5) när jag var till diabetessköterskan senast och nu skall jag försöka ta det hela på lite mer allvar men det är ju tamigtusan socker i allting och efterlyser nu först och främst ett gott bröd utan socker. Visst kan man baka själv men det har jag inte ork till och jag skulle vilja hitta typ franskbröd fast utan socker.
|
|
|
|
|
24-11-2011, 08:42
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Ett riktigt franskbröd har nog inget socker tillsatt men mycket vitt mjöl som inte är så bra. Mitt förslag blir ett ljust bröd med surdeg .
Prova också att äta mindre kolhydrater överhuvudtaget. Finns nog många tips på nätet där du kan läsa om problemet med mat när man är diabetiker.
Numera har börjar man gå ifrån att man ska äta mycket rotfrukter , innehåller en hel del kolhydrater .
Sedan finns det en del tumregler , undvik pasta och potatis .
Det bästa är att läsa på allt när du handlar, jämför olika bröd för att få tag på det som har lägst innehåll av kolhydrater och inte bara att det är sockerfritt.
Fall inte för light-produkter , drick inte drycker med socker . Samma sak där , läs och åter läs på allt !!!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
24-11-2011, 09:05
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Det luriga är att Sockerarter döljs under benämningen kolhydrater i många fall. Lurigt är också Typ Juicer som brukar säga inget socker tillsatt, Men alla Juicer innehåller minst 9% socker. Socker i bröd se http://www.brodinstitutet.se/index.asp?pag...;aktuellt_id=47
|
|
|
|
|
24-11-2011, 09:06
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Lchf kosten är en bra kost för diabetes annars ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
24-11-2011, 09:33
|
Medlem

|
Gå inte bara efter socker utan efter hur mycket kolhydrater det finns i olika saker. Läs och åter läs hur mycket kolhydrater olika saker innehåller.
Ett glas juice , 2 , 5 dl , innehåller lika mycket socker som motsvarar 13 sockerbitar!!
Som någon sa , LCHF - diet är bra.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
24-11-2011, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Jag har en bekant som har diabetes 2. När han gick över till LCHF kost blev hans värden toppenbra och han kunde sen sluta med sin medicin!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
24-11-2011, 11:58
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag som gillar LCHF-kost vill ändå säga att om man som Malcolm har diverse andra kroppsliga besvär utöver sin diabetes så bör han utforma en kost i samråd med läkare och diabetessköterska som kan ge kostråd. Ska man gå över till LCHF bör man vara ordentligt påläst och det är extra viktigt när man när man har sjukdom liksom att man vid diabetes måste kolla upp värdena kontinuerligt för att kunna se om kosten är bra och påverkar diabetesen i positiv riktning. Att många blir hjälpta av LCHF innebär inte att den konsten passar alla. Jag kan dock hålla med om att det är kolhydraterna man ska vara försiktig med eftersom det är dessa som omvandlas till socker. Vitt bröd, potatis, pasta och annan kolhydratrik kost är därför inte alls bra.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-11-2011, 13:11
|
Medlem

|
Klart man ska kolla värdena och prata med personal på VC . Det tog jag för givet .
Ibland kan dock en del diabetessköterskor hålla fast vid att man ska fullkomligt " vräka " i sig rotfrukter som ofta innehåller mycket kolhydrater.
När det gäller diabetes så får man nu för tiden alltmer sköta sig själv , d v s prova sig fram och kolla sig själv med sin egen blodsockermätare.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
24-11-2011, 20:09
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Det stämmer inte att "När det gäller diabetes så får man nu för tiden alltmer sköta sig själv , d v s prova sig fram och kolla sig själv med sin egen blodsockermätare."
Har man en nyligen konstaterad diabetes är kontrollerna på VC täta. Åtminstone i Stockholms och Uppsala Län. Men när man väl lärt sig att själv balansera sitt blodsockervärde, med diet eller medicin, blir det längre mellan kontrollerna på VC. Ett tips för att veta vilka matvaror, som innehåller långsamma kolhydrater, är att mäta blodsockret före och efter en måltid. Skriv ner resultaten och testa dig fram bland olika produkter. Du kan också få lite information här: Kostdoktorn
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
24-11-2011, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 662
Medlem nr: 26 737

|
CITAT (Myosotis @ 24-11-2011, 09:26)  Jag har inte diabetes men är så TRÖTT på sötat bröd, det kan ju vara gott någon gång men inte hela tiden. Finns nästan inget bröd jag vill köpa längre förutom en sorts frigående fullkornsbaguetter som dyker upp i affären någon gång ibland. Men så hittade jag Fazers efterugnslimpa, den är god! Kan vara ganska torr och det gillar jag inte egentligen, men i det här fallet är det bara gott. Nu köpte jag Wasa mjukbröd, det är nytt. Mörkt fullkorn. Också gott. Finns flera sorter som jag inte har smakat än. "Innehåller låga sockernivåer" vilket nog betyder att inget socker är tillsatt tror jag, för bröd innehåller ju sockerarter ändå. Fazers efterugnslimpa (och många andra mörka bröd) blir jättegott när man rostar skivorna!  Blir nästan som nybakad!
--------------------
" Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger " Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
|
|
|
|
|
25-11-2011, 03:02
|
Medlem

|
CITAT (Red Top @ 24-11-2011, 20:09)  Det stämmer inte att "När det gäller diabetes så får man nu för tiden alltmer sköta sig själv , d v s prova sig fram och kolla sig själv med sin egen blodsockermätare."
Har man en nyligen konstaterad diabetes är kontrollerna på VC täta. Åtminstone i Stockholms och Uppsala Län. Men när man väl lärt sig att själv balansera sitt blodsockervärde, med diet eller medicin, blir det längre mellan kontrollerna på VC. Ett tips för att veta vilka matvaror, som innehåller långsamma kolhydrater, är att mäta blodsockret före och efter en måltid. Skriv ner resultaten och testa dig fram bland olika produkter. Du kan också få lite information här: KostdoktornDet verkar vara helt olika i olika län/landsting . Vet personer med både diabetes 1 och 2 som får experimentera helt själva för att komma fram till t ex hur mycket insulin de ska ta för att må bra. De får en mätare med sig hem tillsammans med recept på insulin , that 's it . Har man 2:an och inte behöver insulin får du ett recept på Metformin , mätare och så blir man kallad på kontroll en gång i halvåret. Jag tror också att det varierar från VC / sjukhus till VC/ sjukhus precis som att alla diabetessköterskor inte har samma inställning till vad du ska äta. Vet också att man mer och mer menar att det är pesonligt hur man mår och hur man ska äta. Även där får man prova sig fram.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
25-11-2011, 08:45
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Jag gillar det här med att man ska prova sig fram till en balanserad diet och motion som fungerar för sin egen kropp med de rörelser man behöver göra. Det ser säkert olika ut beroende av jobb, motion och familjeliv.
När jag fick diabetes 2 konstaterad lusläste jag alla innehållsförteckningar och precis som Malcolm konstaterat så är det svårt att hitta kolhydratlågt bröd. Min lösning har varit att minska mängden bröd och fokusera på det som är ovanpå. En brödskiva till frukost med bra pålägg och grönsaker. Man skulle väl bo i Danmark där smörgåskulturen är annorlunda än här. Så mycket pålägg att man knappt ser brödet. Det danska rågbrödet är relativt bra ur kolhydratsynpunkt. Gott och smakrikt, man blir mätt på en liten skiva.
Det här med att diabetessköterskor propagerar för rotsaker förstår jag inte. Min diabetessköterska talar om tallriksmodellen och att jag ska mäta blodsockret före och efter måltiden, före och efter motion, för att se vad min kropp behöver. För mig är andra rotsaker bättre än bara potatis, men jag vet inte om det är samma för alla.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
25-11-2011, 08:51
|
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230

|
Ett bröd som är jättegott heter Frisk o Fröig. Blev en favvo för sonen efter hans diab typ1 debut. Är både grovt och innehåller fröer o bitar så det innehåller ej så mycket snabba kolhydrater och har en grövre struktur som gör att kolhydraterna frigörs lite långsammare, vilket också är bra att tänka på.
Franskbröd är väl gott men det är ju i stort sett samma som att äta en bulle utan kanel...
--------------------
Irene zon 3 :-)
|
|
|
|
|
25-11-2011, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Kanske en Dagobertmacka med lite färre brödskivor?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
25-11-2011, 19:52
|
Medlem

|
Rotsaker innehåller mycket kolhydrater och enligt tallriksmodellen ska man väl äta halva tallriken med just sådana. Det känns inte så bra att man propagerar för det då tycker jag.
Vaför trycka i sig rotsaker när man kan äta andra grönsaker med mindre kolhydratinnehåll ?
När min mamma fick diabetes så var rådet att äta 2 - 3 potatisar till varje måltid SAMT flera skivor bröd. Protein skulle hon äta väldigt lite av. Hon fick också rådet att hon skulle inte äta vare sig pasta eller ris.
När min mormor fick diabetes så fick hon i början i stort sett leva på kokt vitkål för det fanns inget insulin . När det togs fram så kom distriktsköterskan hem och gav henne sprutor.
Råden varierar med åren alltså men jag vet sköterskor som nästan befinner sig på nivån angående vad man ska äta som det som gällde när min mamma fick diabetes.
Har för mig att jag läst någonstans att om man lägger mycket pålägg på brödet så ska det så att säga " ta ut " kolhydraterna.
Man måste ta ansvar själv och prova sig fram , det är inte som när mamma fick diabetes och behövde insulin. Hon blev inlagd minst en vecka på lasarett medan man provade ut dosen. Problemet var bara att när hon kom hem åt hon annan mat och hon hade inte fått någon blodsockermätare.
Kontroller hos sköterska gjorde bara någon gång i kvartalet.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
25-11-2011, 22:46
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (mamamaggan @ 25-11-2011, 19:52)  Rotsaker innehåller mycket kolhydrater och enligt tallriksmodellen ska man väl äta halva tallriken med just sådana. Det känns inte så bra att man propagerar för det då tycker jag. http://slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Mat...llriksmodellen/Det kanske var andra tallrikar förr, men det här är vad jag har blivit rekommenderad. En tredjedel av tallriken med grönsaker, rotsaker och frukt. Alltså inte halva tallriken med rotsaker.
Redigerat av Natur liv: 25-11-2011, 22:47
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
26-11-2011, 06:14
|
Medlem

|
CITAT (Natur liv @ 25-11-2011, 22:46)  http://slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Mat...llriksmodellen/Det kanske var andra tallrikar förr, men det här är vad jag har blivit rekommenderad. En tredjedel av tallriken med grönsaker, rotsaker och frukt. Alltså inte halva tallriken med rotsaker. OK , där var jag itne uppdaterad utan gick på " gammal " info.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
26-11-2011, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag äter Metformin och har insulatard (30 enheter/dag), träffar diabetessklterskan 1 gång/per halvår men nu ringer hon varje vecka för att kolla läger vad det gäller mitt blodsocker då mina värden var så höga när jag var dit senast. Tar prov numera före och efter måltiderna för att försöka utröna vad jag kan äta och inte, åt en pastasallad från COOP med kräftstjärtar en gång, ack så god men blodsockermätaren fick spelet och rusade upp på 27 (5-6 är normalt) direkt så det blir inga fler sådana.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|