CITAT (Huggorm @ 29-11-2011, 10:53)

Problemet är ju att det bara är bråkdelar av befolkningen i de flesta länder som ens bryr sig om miljöproblemen. De flesta är så uppslukade av sitt begär efter materiell status att de inte bryr sig om något annat.
För befolkningen i fattiga länder handlar det dagliga livet ff om att få mat för dagen och då är det lätt att förstå att klimat- och miljöproblem inte ligger högst på agendan. Tyvärr är det också den fattigaste delen av befolkningen som först drabbas av den globala uppvärmningen. Man beräknar att vi år 2050 kommer att ha 200 miljoner klimatflyktingar i världen.
Varför den rika världen är så ointresserad kan man ju bara spekulera runt...kunskap finns men kanske är det skillnad på kunskap och medvetande?
Såg ett program från Texas där torkan i år nått katastrofnivå och bönderna tvingades nödslakta boskapen därför att det inte längre fanns vatten eller bete. Texas som varit USAs centrum för köttproduktion! Kanske måste katastrofen slå till innan medvetenheten ökar...
Klimat- och miljöhot kan också upplevas som väldigt abstrakta hot och är därmed lättare att negligera.
CITAT (Carl @ 29-11-2011, 11:19)

Alternativen är mer för latte drickande miljöknuttar som tror att elen kommer ifrån de två hålen i väggen.
Carl, eftersom jag startat tråden vill jag framföra ett önskemål och det är att ingen skall behöva kallas för någonting - det gagnar absolut ingen att få ett nedvärderande omdöme och det tillför absolut ingenting i sakfrågan.
Jag är så in i vassen trött på denhär typen av inlägg
Redigerat av Gunilla T: 29-11-2011, 12:00