Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur gick det med trädgården i stormen?
          Monarda
          Inlägg 26-12-2011, 11:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Ni kanske inte hade det så farligt längre söderut men här hade vi en rejäl storm i natt. Ve och fasa när jag i morse gluttade på persiennen och fick se att min stora spalje fått sig en knäck. Ut i särk och gummistövlar för att inspektera! Alla reglar hade knäckts vid marken, men som tur var la den sig inte platt utan min gamla clematis klarade sig från att bli sönderbruten. ! sweatingbullets.gif Ett luktärtstorn gjort av gamla hässjestörar låg också på marken i morse. Det kunde varit värre. Låg i natt och målade upp det ena skräcksenariot efter det andra.

Bifogad fil  P5280611.jpg ( 995.46k ) Antal nedladdningar: 44

Citera
          EKLO
          Inlägg 26-12-2011, 11:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Oj så fint det ser ut på bilden - hoppas verkligen det går att reparera! Här i södra Bohuslän blåste det rejält i natt, men övergick nog aldrig i regelrätt storm, "bara" styv kuling. Mitt slarvigt hopspikade skyddshus åt kronärtskockorna for all världens väg, men det spelar inte så stor roll.

Citera
          malcolm
          Inlägg 26-12-2011, 11:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Min stege som stod lutad mot baksidan av huset har blåst omkull, rena turen att den inte kom in genom köksfönstret.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-12-2011, 15:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vi har varit ut till stugan och kollat lite. Där var allt Ok men på vägen dit låg det ett och annat stort träd över vägen. De hade sågats så man precis kom fram , blir väl bättre röjt sen.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          octachoron
          Inlägg 26-12-2011, 15:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

En klematis avsliten här, alla fristående stöd i rabatter är lösa p g a stormen i natt. Kunde varit värre...

Citera
          merlin68
          Inlägg 26-12-2011, 18:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Ett fristående växtstöd i gjutjärn hade slitits upp men värst vad det small i växthuset hela natten fear.gif . Ett av fönstren hade lossnat lite ur förankringen men klarade sig tack och lov från värre skador sweatingbullets.gif . Här i byn har ett stort antal träd blåst omkull under natten...har inte varit i skogen idag men kan tänka mig att en del träd har fallit offer för stormen där med...

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-12-2011, 18:41
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Låg också hela natten och ojade mig, det smällde till både här och där! Strömlöst blev det också...

På morgonen var det fram med trangiakök så vi kunde få kaffe och te. Tur det inte var kallt ute så huset kändes ändå helt ok. Dock kunde vi ju inte duscha osv så det fick bli att vi to med rena kläder mm och duschade hos svärmor som vi ändå skulle till.

Det var dock med lite fasa jag steg ut på trappen i morse. ur mycket hade blåst runt, hade växthuset klarat sig? Stod alla träd upprätta...?fear.gif
          Till min stora förvåning kunde jag konstatera att det enda som hänt var att en av sonens leksaker äntligen rasat ned från det jättestora körsbärsträdet! biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Monarda
          Inlägg 26-12-2011, 19:14
          Länk hit: #8

Medlem

I det här perspektivet så framstår min spalje som futtig. crying.gif

Bifogad fil  2011_12_26_Stormen_022.JPG ( 568.57k ) Antal nedladdningar: 25

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-12-2011, 19:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Träden har fått vind i kronan, husägare har fått träd på taken och jag har fått vatten på min kvarn. Inga höga träd så nära hus att de kan blåsa ner på dem. man håller på med att trädsäkra järnvägarna men det tar några år. Även större vägar bör säkras och dessutom strömmen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 26-12-2011, 21:08
          Länk hit: #10

Gäster

Hemma i Göteborg hände inget vad jag sett.

Börjar bli lite av tradition, ut i växthuset och äta mig prop mätt på physalis bären.

Julens skörd var god och som vanligt mer än tillräckligt. Men några av tak glasen hade glidet ner, orsaken var att alumnium krokarna öppnat sig ...
          Stege och lite jobb så var det fixat och taket återställt förhoppningsvis minst fem år till

Redigerat av jaj-51: 26-12-2011, 21:10
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  V_xthuset_okt_2001_2.jpg ( 438.05k ) Antal nedladdningar: 26

Citera
          Monarda
          Inlägg 26-12-2011, 21:34
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 26-12-2011, 19:28) *
          Träden har fått vind i kronan, husägare har fått träd på taken och jag har fått vatten på min kvarn. Inga höga träd så nära hus att de kan blåsa ner på dem. man håller på med att trädsäkra järnvägarna men det tar några år. Även större vägar bör säkras och dessutom strömmen.

Men om träden inte står på ens egen tomt så kanske det inte är så lätt att lösa.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-12-2011, 22:16
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Härlig lundkänsla i bilden i startinlägget. Där kunde jag tänkt mig att strosa omkring och lyssna på koltrasten och njuta av naturens dofter

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 27-12-2011, 13:05
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Inga hittills synliga skador i trädgården. Skogen torde ha fått sig några smällar. Hustrun for till Östersund idag med bussen. Tallhedarna längs 87-an hade fått mycket stryk och mitt i stan på Kyrkgatan hade en björk knäckts. Kolla Östersundsposten

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-12-2011, 13:46
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Monarda @ 26-12-2011, 21:34) *
          Men om träden inte står på ens egen tomt så kanske det inte är så lätt att lösa.

Nej, men nu kanske man kan lägga lite mer kraft bakom när man pratar med trädägaren. Fast trädägande träskallar finns det gott om.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 27-12-2011, 14:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Men det blåser än (eller igen) och mysko väder. Ena minuten horisontellt snöfall eller uppåtstigande! Det råmar i stuprännorna. Nästa ögonblick tämligen klar himmel.
          Tallen mitt i bilden är ca 70 cm Ø. Visserligen vrak ur virkessynpunkt men en anslående jätte.
          Bifogad fil  Snowstorm2.jpg ( 244.42k ) Antal nedladdningar: 19

Citera
          HelénE
          Inlägg 27-12-2011, 17:07
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (Monarda @ 26-12-2011, 21:34) *

Nä, kan konstatera att tyvärr står grannens stora björk ännu stadigt kvar, hoppas vid varje storm att den ska gå av devil.gif Men nej.

Den skuggar nämligen mina bärbuskar. Förvisso om den rasade skulle det säkert bli strömlöst (elledningen går precis där) och en del av mitt staket bli kvaddat, men det skulle jag kunna ta.

Som tur är står alla min björkar kvar (och de skuggar eller stör ingen), men i takt med att plånboken har råd så ska flera av dem ner. Har tagit ner 8 stycken på 4 år, men eftersom alla måste ha trädklättrare för att kunna tas ned så kostar det så det får tas när det finns pengar...samt så orkar man inte klyva hur mycket ved som helst.

Och eken som är spräckt och numera kronsäkrad, sen utdömt av en och indömd igen av 2 den står fortfarande stadigt tack och lov.

I övrigt så är det bara lite krukor och hinkar som fladdrat runt på tomten.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          gnon49
          Inlägg 27-12-2011, 17:47
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Trots blåsten så är det bara några billiga rosenbågar som lagt sig på gräsmattan. Träden som omger huset står pall i alla väder på grund av sin storlek och tar förhoppningsvis det mesta av blåsten. Fast dom har släppt en massa torra grenar i blåsten. Däremot låg några granar utmed min väg.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon