Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > växthusplacering, syd-nord eller ost-väst
          Unn
          Inlägg 11-03-2004, 09:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Hejigen..
          Mitt antikvariska räddningsuppdrag "Mot vackra Byggnader i Förfall" har som jag skrev häromdagen nu även omfattat ett gammalt träväxthus...
          Huset ifråga är 20 m2 och arbetet har påbörjats med nedplockning av rutorna (gick sådär kan tilläggas smile.gif ) .
          Har nu det trevliga och delikata problemet exakt var i min rätt stora trädgård det ( förhoppningsvis) ska återuppställas i strålande nyskick...
          Det vanligaste är väl med långsidan mot söder (så är det placerat f.n.), men har för mig att jag läst om vissa fördelar med det motsatta, d.v.s. långsidorna mot ost och väst...När och varför - nån som vet? Och hur är det med skuggning, bör det ligga helt fritt med sol från gryning till skymning, eller kan det vara en fördel att placera det invid träd som skuggar någon del av dagen, och är då förmiddagssol eller e-middagssol att föredra?
          Hmmm...känns som om jag kommer att tjata lite om det här växthuset framöver...*bubblar av lycka* wub.gif Unn

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-03-2004, 14:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

Motfrågan - vad tänker Du odla och hur?

Jag är väldfans förtjust i öster och söder :-) rent spontant hade jag lagt det som det var - och skuggning / kritning komme ratt behövas. Hur öppen är Din trädgård? Och blivande platsen?

Hälsar Ingrid

Citera
          Unn
          Inlägg 11-03-2004, 22:38
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-03-2004, 14:31)
          Motfrågan - vad tänker Du odla och hur?

Todehej på dig själv Ingrid...
          Tjaaaa...i mitt fall- som är ett sånt där "Hallå!!!!Man-kan-bara-inte-skrota-ett-så-fint-gammalt-växthus-!!!! wink.gif " så blir det ju rimligtvis ett " function follows form ", d.v.s. jag har inga förutbestämda åsikter vad jag ska ha växthuset till, utan snarare så att jag ska ha just det växthuset o resten får komma på köpet laugh.gif
          Jag antar att jag har samma drömmar som alla andra blivande växthusägare ; Vinranka; Fikon; Persika; Tomater; den där jädra Austinrosen som frös ned t.om. i zon 1; tidig sallad; åsså ett härbärge för alla perennsådder; sticklingar; chili...gurka, melon...*kanske ruccola redan i mars!!??* ...osv.osv,,,, å allt kommer ju inte att få plats av mina drömmar ens i det rätt stora växthuset, eller hur? ( Glömde det där med gin,flädersaft,tonic-drinken vid den trevliga sittplatsen i solnedgången i juni)
          Har tänkt på det fram å tillbaks nu under dagen. och i.om.att det ligger på en ca meterhög sockel, är kanske ändå söderorienteringen den bästa - för en sockel tar väl ändå en hel del ljus?
          Har annars i stort sett vilken skuggmöjlighet på tomten som helst -marken är stor och bara en bråkdel (med stora och oflyttbara träd) hör till den gamla trädgården som jag vill bevara intakt.
          Söderläge blir nog fint, tror Unn - men kommentera gärna!

smile.gif smile.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-03-2004, 08:49
          Länk hit: #4

Medlem

Ahaaaa- ett 'sånt' växthus, ett livs och njutningsrum :-)) låter helunderbart och jag fick bara ännu mera vårabstinens!

Med vinranka så löser Du ju en del av skuggproblemen - om det är någorlunda höjd på vinrankan kan Du ju ta å leda den upp som en liten berså där Du har tänkt sitta i växthuset så löser Du ju en del av skuggproblemen omedelbart. Då hade jag valt en ljus ljus plats eftersom det är vinranka som skall få flytta in :-)
          och den hörnan hade jag lagt några cementplattor på 'typ' elelr andra plattor så det får plats en vilstol och ett bord.

Har Du valt ut hedonistplatsen så ger sig det andra skulla jag misstänka på man ju vill kika ut över sina odlingar och fundera och sjunka in i en skön kontemplation av allt som växer ...mmmm......

Tänk på att meloner och tomater kan man odla mkt mkt på höjden och ganska tätt så med en god sidohöjd på växthuset ( sockel sockel eller leca leca) så kan Du julätt odla dem längd delar av ena väggen. Lite större saker såsom persikoträd ( krukodling?) kanske i mitten av växthuset så har Du långsidorna ( delar av dem då Du ju nog behöver ha hedonisthörnan kanske i ena änden av växthuset förslagsvis) där Du odlar allt som går på höjden åsså träd å chilibuskar i mitten. Precis när man kommer in behövs omplanteringsbordet och skåpet där man förvarar 'allt' :-)

Glada funderingar ifrån Ingrid

Citera
          Unn
          Inlägg 12-03-2004, 10:09
          Länk hit: #5

Medlem

Härligt Ingrid...
          Ska sannerligen begrunda dina funderingar i helgen när jag sannolikt står huttrande och svärande i blåsten och plockar ut glasrutorna...
          wub.gif Unn

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-03-2004, 11:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

hej jag håller nog med Ingrid i det mesta .Mitt är ganska smalt och långt -bakre delen är ju huset så jag har helt o hållet västerläge vilket verkar funka bra det med . Snart att får jag en dörr in till huset så jag har valt arbetshörnet längst in.
          Liksom du är jag optimist och har redan beställt persika , vinstock gul o blå, fikon , kiwi samt lite mer .....
          Sonen har sått melon som jag får försöka odla på höjden
          'Austinrosorna har snart knoppar
          En bra fläkt är guld i söderläge liksom möjlighet att höja luftfuktigheten så man slipper spinn smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eleanor
          Inlägg 12-03-2004, 19:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 1 185

Åh vad jag avundas dig att ha funnit ett sådant gediget växthus.... Jag blir svag bara jag hör knystas om byggnadsvård! Jag har kommit över ett stort antal fönster från en kyrka, & de ska så småningom formas till vad som ska likna ett viktorianskt växthus (förhoppningsvis!). Ska börja med att gjuta upp grunden i år (längre kommer jag nog inte...) så jag funderar också lite över placeringen.
          (Att lirka ut gamla rutor ur en fönsterbåge är väl ändå bara ett sant nöje...? )

--------------------
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
          Madeleine, i Värmland vid Klarälven, zon 3-4
          Älfgärdet

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-03-2004, 17:50
          Länk hit: #8

Medlem

Kyrkfönster?

Såg engång världens ljuvligaste uterum format av kyrkfönster :-D så omd e är skojiga ena så hade jag försökt behålla dem i det längsta som de är och försökt passa dem in i en bärande stomme :-))

Hälsar Ingrid

Citera
          Unn
          Inlägg 14-03-2004, 07:55
          Länk hit: #9

Medlem

Tjooohooo! Nu är växthuset nere och nästan alla beståndsdelar hemma!
          Hmm...gick mycket fortare och lättare än jag trodde så därför blir det nog ett jäkelskap att få upp det igen,, smile.gif

Å Eleanor - vad roligt med ett husfreak till på forumet - kyrkfönster låter ju mer än fantastiskt! Berätta, berätta, berätta MER! Hur ser de ut? Material? Stil?(Hoppas att det fanns en god anledning att ta dem från kyrkan bara wink.gif
          Viktorianska växthus och orangerier har ju dregelfaktor som heter duga - där går nog mitt lilla torparväxthus bet i en jämförelse... smile.gif

Kerstin - NÄHÄ du , Spinn har jag inte sett till några i växthusdrömmarna mad.gif smile.gif !!!. Men skämt åsido - lika bra att tänka på det praktiska redan nu. Vatten ska jag dra in (hittade precis rätt mässingskran i en hög med bråte för två år sedan, har letat efter passande växthus till denna kran ända tills nu wink.gif ) - Att höja luftfuktigheten...*tänker*...-Tunna med vatten...Finns fler knep kanske?

Fläkt får nog vara ett tag eftersom det känns som en väldigt lång sträcka att dra el - fast det kanske är bra att förbereda för det innan man bygger?

Unn

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-03-2004, 13:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

:)Sorry , det är klart att du slipper spinn , men om utifall laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          Jo jag tror det är bra att dra en elkabel direkt

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eleanor
          Inlägg 16-03-2004, 23:27
          Länk hit: #11

Medlem

Jo, Unn, det där med att leta detaljer, som med din mässingkran är ju kryddan på det hela! Mina projekt drar gärna ut väldigt långt på tiden, men så vill jag ju inte då så gärna kompromissa.... Jag håller själv på med möbelrenovering & samarbetar med min goda vän snickaren. Titt som tätt kommer det in beställningar från församlingar som ska renovera, att renovera betyder för många församlingar att "allt" ska bytas till nytt. Alltså ska de gamla fönsterbågarna utan större fel slängas & nya rutor & bågar ska in. De lyssnar ofta inte alls på örat när det gäller att gå varsamt fram.
          Så där står han då med dessa fönster, & jag ser synen av mitt kommande projekt!!!!
          Fönstrena i sig är inte så märkmärdiga. 2m höga, 3 rutor på höjden, på gavlarna tänkte jag sätta de spetsiga, bågformade.
          Funderar på färgsättningen.... (Viktorianskt..... förknippar jag med bruten vit.) Kromoxidgrönt bruten med vitt till en ljust grön kulör (smälter fint in i naturen) eller engelskt rött (våra dörrar på huset är i engelskt rött så det kunde gå), eller då som sagt något bruten vit. wink.gif wacko.gif wink.gif
          Inte helt lätt att få till det.

Vad har du för några ideer för ditt växthus? Såg ett underbart växthus i ett nummer av "Lantliv" från 2003. & ett i "Allers trädgård" från 2002. Båda med såååå fina mässingkranar...!!! wub.gif
          Försöker fiska ideer lite här & var. Som sagt så får det ta sin lilla tid det där med detaljerna.

Väntar med spänning på att få höra hur ditt växthus växer fram!!!

--------------------
          Älfgärdet

Citera
          Unn
          Inlägg 17-03-2004, 09:38
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Eleanor @ 16-03-2004, 23:27)
          Väntar med spänning på att få höra hur ditt växthus växer fram!!!

laugh.gif Jojo, hoppas du har tålamod då! Det ligger i rätt små beståndsdelar mitt i trädgården och ser väldigt lite ut som ett växthus just nu...skrapning och linoljebehandling står närmast på tur - verkar som om klimatet börjar bli det rätta snart, yohoo...!

(He-he, oss emellan, blir man inte i smyg ganska glad om någon inte förstår värdet av något gammalt fint , typ kyrkfönster, och bara skänker bort det sådär...åtminstone om man själv lyckas lägga rabarber på det

wink.gif ) Unn

Citera
          Eleanor
          Inlägg 18-03-2004, 00:25
          Länk hit: #13

Medlem

Tålamod. Det är något som man måste ha väldigt gott om när man håller på att renovera med traditionella metoder.... Har man inte det finns det ju ingen anledning för då lär man bli lätt sinnessjuk! De där 1-2 dygnen det tar för linoljefärgen att torka tex.... wacko.gif

Klart jag blir så där uppfylld av lyckorus när människor inte förstår att ta till vara på gamla grejer & jag kan ta för mig... Samtidigt som jag försöker omvända all i min närhet & predikar om hur viktigt det är att tex spara det gamla fönsterglaset, dörrfodret, takteglet etc etc.

Då är det så roligt när man finner en likasinnad!!!

Det här med växthusplaceringen, har du löst det????

--------------------
          Älfgärdet

Citera
          Unn
          Inlägg 18-03-2004, 09:32
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Eleanor @ 18-03-2004, 00:25)
          Det här med växthusplaceringen, har du löst det????

Nä...tänker fortfarande. Det är ju inte bara hur det ska funka med ljuset i växthuset, utan också var det gör sig bäst i trädgården, tänkte försöka dra nytta av det som "vägg", både i rumsindelningen och rent praktiskt som vindskydd . Pussel blir det...borde kanske bygga en modell av trädgården att öva på smile.gif

Jag röstar förövrigt på att du målar ditt orangeri grönt! Himla snyggt kan det vara om man finner den rätta brytningen...fast vitt är väl det klassiska som sagt - och antagligen det bästa för ljusets skull?

Unn

Citera
          Trottoarbonden
          Inlägg 27-03-2004, 10:28
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 1 644

Hejsan!

Jag har inget tips på din placering av växthuset, snarare är det så att jag har samma fråga. Jag har en helt ny trädgård och nu i vår skall vi plantera lite träd. Jag har dock en dröm om växthus (tomater, meloner, vindruvor, vackra blommor...) och vill nu inte placera mina träd så att jag gör det omöjligt för mig att förverkliga denna dröm. Jag hade tänkt att placera växthuset i en hörna så att jag har häck på västra och norra sidan (inte helt nära växthuset dock), nu undrar jag om man kan placera ett Ginko-träd på den sida som kommer bli växthusets södra sida eller det blir för skuggigt för det då?

/Johanna

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 27-03-2004, 17:03
          Länk hit: #16

Medlem

Det låter skuggigt Johanna - iofs är gingko fruktsansvärt långsamväxande men man kan ju satsa på ett större träd med.
          Det är enklare att skugga växthuset än hugga ner och flytta växterna. Ett växthus är ju minst 9,9 kvm om det skall rymma Dina drömamr ;-)
          häck är bra då det bryter vindarna men minde bra när dte gäller luftcirkulation ( kan ge alger etc) så man får välja :-)
          Hur stor trädgård har Du?
          Tänk på att mkt av Dina drömamrs träd om det är fruktträd kan planteras i häckform - kika/köp gärna boken 'Den Nya Beskärningsboken' för häftiga ideer inom detta område biggrin.gif
          t ex www.adlibris.se
          den är oumbärlig för allt typ av skötsel - val av växter - beskärning etc etc.
          och även planering :-)

Hälsar ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 14:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon