Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är detta stöld?, IKEA anställd stal 10 plastkassar och fick sparken
          merlin68
          Inlägg 25-01-2012, 18:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Vad anser ni? Var det rätt att sparka den anställde? Var går gränsen för stöld?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14267816.ab

Citera
          malarmaster
          Inlägg 25-01-2012, 19:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

som vanligt talar man troligen inte om hela historien,fanns det mer i bakgrunden?
          och ja,det är stöld att ta hem grejor från företaget,dock tycker jag att i detta fall hade det räckt med en varning istället för kicken men det kanske finns en äldre historia som inte nämns.
          Stölder från sin arbetsplats är nog ganska vanliga,allt från toapapper och pennor till olika varor.har läst lite siffror för några år sedan och det handlar om miljardbelopp årligen. ulf

Citera
          Anma
          Inlägg 25-01-2012, 19:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Är det som det framställs är det inget stöld men som IKEA säger lär det vara mer komplext än så. Svårt när man inte vet hela historien. En jobbarkompis till mig fick sparken (butiksanställd) för att personen skämtade om att stjäla en sked från julbordet. Personen sa" gu vilken snygg! Den här stjäl jag!" och stoppade den i fickan, men plockade upp den igen i samma veva. Chefen tyckte det räckte.
          Jag sökte mig till nytt jobb ganksa omgående efter det, en sådan chef ville jag inte ha som inte kan tåla ett skämt.

Citera
          andersen
          Inlägg 25-01-2012, 19:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Nej det är inte stöld, han har ju ett kvitto på påsarna, tycker annars att det trams av arbetsgivaren förmodligen vill dom bli av med honom, och passade på när dom kunde, en sak som inte framgick, hur kom det sig att dom visste att han hadde det påsarna i sitt skåp? och har dom öppnat skåpet utan hans vetskap? i så fall finns det någon uppgörelse med det lokala facket om att öppna anställdas skåp? en sista fråga är det stöld att ha företagets saker i sitt skåp? det är stöld först när man går ut ur lokalen, om inte då vågar jag inte ha verktyg, papper och pennor i mitt skåp som ju är företagets prylar men som jag till och från använder i mitt arbete.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Red Top
          Inlägg 25-01-2012, 19:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Om det verkligen gick till som det står i artikeln, är det inte stöld. "Stöldgodset" lämnade ju aldrig arbetsplatsen.

"Sparkades trots kvitto
          Mannen har arbetat på Ikea:s lager sedan 2009, men när han i höstas la undan tio blå plastpåsar i sitt skåp ändrades allt. Eftersom kassorna var stängda fanns ingenstans att betala till. En chef rådde honom att betala dagen efter, hävdar mannen.
          Så gjordes, enligt stämningen, och mannen fick ett kvitto på de 50 kronorna."

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Azur
          Inlägg 25-01-2012, 19:25
          Länk hit: #6

Gäster

Nolltolerans ger dumma och omänskliga resultat, vare sig det gäller stöld på IKEA eller bråk i skola.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 25-01-2012, 19:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Red Top @ 25-01-2012, 19:16) *
          Om det verkligen gick till som det står i artikeln, är det inte stöld. "Stöldgodset" lämnade ju aldrig arbetsplatsen.

"Sparkades trots kvitto
          Mannen har arbetat på Ikea:s lager sedan 2009, men när han i höstas la undan tio blå plastpåsar i sitt skåp ändrades allt. Eftersom kassorna var stängda fanns ingenstans att betala till. En chef rådde honom att betala dagen efter, hävdar mannen.
          Så gjordes, enligt stämningen, och mannen fick ett kvitto på de 50 kronorna."

varför stoppade han kassarna i sitt skåp? det är knappast en bristvara på ikea.det står inte något om ifall han tog hem dem o sedan betalade dagen efter.låg kassarna kvar tills han betalt dem är det knappast stöld i mina ögon.
          som sagt,det går som vanligt inte att döma efter de fakta som lämnats. ulf

Citera
          andersen
          Inlägg 25-01-2012, 19:30
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Azur @ 25-01-2012, 19:25) *
          Nolltolerans ger dumma och omänskliga resultat, vare sig det gäller stöld på IKEA eller bråk i skola.

Absolut inte, nolltolerans är ju något bra. speciellt när det gäller bråk i skolan/eller arbetsplatsen sådant skall man inte acceptera.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Motti
          Inlägg 25-01-2012, 19:56
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

En knappnål eller en silverskål ?båda är stöld enligt sägen .Om alla Ikea anställda överallt i världen stal tio kassar var !ja det blir faktiskt en hel del pengar .Om man är anställd så har man inte prevelegiet att ta med saker hem som det passar en ,det finns något som heter arbetsmoral man har helt enkelt inte rätt att stjäla saker på sitt jobb bara för att det finns mycket av allt !den som inte fattar det förtjänar att få sparken.
          Kan tilläga att vår dotter har jobbat som kassa ansvarig på Ikea skulle det var okej om hon snodde 10 kr varje gång ur kassan =tio plastkassar ?

Redigerat av Motti: 25-01-2012, 19:58

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-01-2012, 20:03
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 25-01-2012, 19:56) *
          En knappnål eller en silverskål ?båda är stöld enligt sägen .Om alla Ikea anställda överallt i världen stal tio kassar var !ja det blir faktiskt en hel del pengar .Om man är anställd så har man inte prevelegiet att ta med saker hem som det passar en ,det finns något som heter arbetsmoral man har helt enkelt inte rätt att stjäla saker på sitt jobb bara för att det finns mycket av allt !den som inte fattar det förtjänar att få sparken.

Läste du inte artikeln?

Som sagt har det gått till som det står så är det knappast stöld. Sen kan man ju undra varför han la dom i skåpet istället för att vänta med att ta dom dagen därpå när han kunde betala. När, var, hur kommer hans chef in i bilden kan man ju undra också.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 26-01-2012, 06:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Fattar inte varför han inte kunde vänta med att köpa kassarna till dagen efter för det var knappast någon bristvara som eventuellt kunde ta slut och behovet verkade inte akut heller eftersom han lagt dem i sitt skåp istället för att ta hem dem.

För några år sedan läste jag om en kvinnlig anställd på ett företag som fick sparken för att hon stoppat en korvskiva i munnen och ätit upp den under tiden hon packade charkvaror, det tycker jag verkar löjligt och det borde ha räckt med en varning men som sagt, det kanske låg mer bakom än just den där korvskivan.

Citera
          herkules
          Inlägg 26-01-2012, 09:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

min första tanke var -jäklar vad tvätt han måste ha! (jag bär tvätten i mina ikeakassar) smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-01-2012, 09:30
          Länk hit: #13

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Mmm, förmodligen är det mer som döljer sig här, antingen finns det dolda skäl att avskeda mannen (dessa skäl behöver inte vara legitima), eller så är någon chef en idiot. Båda alternativen är väl ganska sannolika, men om man kan bli avskedad på så här lösa boliner så verkar inte IKEA vara ett speciellt rekorderligt företag. Ibland ser företagen varje chans att bli av med en anställd, oavsett om det handlar om tillfällig "övertalighet", att någon blivit gravid, eller om det helt enkelt handlar om en "jobbig jävel" som vill ha avtalsenlig lön och laglig arbetsmiljö.

malcolm: Den där korvskivan minns jag vagt också, eftersom jag arbetat inom charkbranschen har jag lärt mig att man ALDRIG äter något på arbetsplatsen, inte ens tuggar tuggummi, så rent formellt kan hon nog ha avskedats pga det snarare än stöld. (Sedan fuskas det såklart med både ätning och klädsel på arbetsplatser, både från arbetare och chefer)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-01-2012, 10:16
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Pirum @ 26-01-2012, 09:30) *
          Mmm, förmodligen är det mer som döljer sig här, antingen finns det dolda skäl att avskeda mannen (dessa skäl behöver inte vara legitima), eller så är någon chef en idiot. Båda alternativen är väl ganska sannolika, men om man kan bli avskedad på så här lösa boliner så verkar inte IKEA vara ett speciellt rekorderligt företag. Ibland ser företagen varje chans att bli av med en anställd, oavsett om det handlar om tillfällig "övertalighet", att någon blivit gravid, eller om det helt enkelt handlar om en "jobbig jävel" som vill ha avtalsenlig lön och laglig arbetsmiljö.

malcolm: Den där korvskivan minns jag vagt också, eftersom jag arbetat inom charkbranschen har jag lärt mig att man ALDRIG äter något på arbetsplatsen, inte ens tuggar tuggummi, så rent formellt kan hon nog ha avskedats pga det snarare än stöld. (Sedan fuskas det såklart med både ätning och klädsel på arbetsplatser, både från arbetare och chefer)

Att inte äta något på eller från varorna på arbetsplatsen är det pga den egna hälsan? biggrin.gif Men jag kan nog hålla med om principen, det är en fråga om förtroende.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gita
          Inlägg 26-01-2012, 10:59
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (herkules @ 26-01-2012, 09:15) *
          min första tanke var -jäklar vad tvätt han måste ha! (jag bär tvätten i mina ikeakassar) smile.gif

........och vi använder dem i stallet. Perfekta att bära hö i.
          Gita

Citera
          Azur
          Inlägg 26-01-2012, 14:06
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (andersen @ 25-01-2012, 19:30) *
          Absolut inte, nolltolerans är ju något bra. speciellt när det gäller bråk i skolan/eller arbetsplatsen sådant skall man inte acceptera.

Njet. Det ger upphov till precis sånt här paragrafrytteri. I USA har man nolltolerans mot vapen i skolor t.ex. - det låter väl bra? Visst, fast det innebär att man relegerat sjuåringar som kommit till skolan med en orange leksakspistol i plast. Nolltolerans mot trakasserier? En förskoleelev skriker "du är dum" och tvingas gå i terapi.

Nolltolerans är nonsens, det betyder egentligen "vi klarar inte att använda vårt sunda förnuft när vi bedömer situationer, så vi bedömer alla situationer likadant". Det innebär automatiskt alldeles för svåra straff för de minsta överträdelserna - som att få sparken för att ha betalat tio IKEA kassar dagen efter man tog dem.

IKEAs blå plastkassar är för övrigt jättebra till det mesta, från att lagra motorsågen i så den inte droppar olja på golvet till att bära löv i. Och förstås tvätt.

Redigerat av Azur: 26-01-2012, 14:10

Citera
          andersen
          Inlägg 26-01-2012, 16:16
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Azur @ 26-01-2012, 14:06) *
          Njet. Det ger upphov till precis sånt här paragrafrytteri. I USA har man nolltolerans mot vapen i skolor t.ex. - det låter väl bra? Visst, fast det innebär att man relegerat sjuåringar som kommit till skolan med en orange leksakspistol i plast. Nolltolerans mot trakasserier? En förskoleelev skriker "du är dum" och tvingas gå i terapi.

Nolltolerans är nonsens, det betyder egentligen "vi klarar inte att använda vårt sunda förnuft när vi bedömer situationer, så vi bedömer alla situationer likadant". Det innebär automatiskt alldeles för svåra straff för de minsta överträdelserna - som att få sparken för att ha betalat tio IKEA kassar dagen efter man tog dem.

IKEAs blå plastkassar är för övrigt jättebra till det mesta, från att lagra motorsågen i så den inte droppar olja på golvet till att bära löv i. Och förstås tvätt.

OK jag köper ditt sätt att se på nolltolerans.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 30-01-2012, 21:11
          Länk hit: #18

Medlem

Det är väl för sjutton du som inte läser Stintan ! hade ju för sjutton inget kvitto !man kan ju inte bara hämta grejer på sitt jobb och stoppa in i sitt skåp och sedan påstå att jag skulle betalat i morgon,ganska uträknat i mitt sätt att se det att han inte hade någon som helst tanke på att betala ! i så fall kunde han väl betalat sina kassar nästa dag han behövde dom ju inte tydligen den kvällen .Lät att dra valser efter man blivit påkommen .Detta med så kallar småstölder är väldigt vanligt på jobben men kostar företagen stora pengar !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2012, 21:48
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 30-01-2012, 21:11) *
          Det är väl för sjutton du som inte läser Stintan ! hade ju för sjutton inget kvitto !man kan ju inte bara hämta grejer på sitt jobb och stoppa in i sitt skåp och sedan påstå att jag skulle betalat i morgon,ganska uträknat i mitt sätt att se det att han inte hade någon som helst tanke på att betala ! i så fall kunde han väl betalat sina kassar nästa dag han behövde dom ju inte tydligen den kvällen .Lät att dra valser efter man blivit påkommen .Detta med så kallar småstölder är väldigt vanligt på jobben men kostar företagen stora pengar !

Jodå jag läste och jag läste också att hans chef sagt att han kunde betala dom dagen därpå. Detta gjorde han och fick kvitto innan han lämnade arbetsplatsen med kassarna. Jag ifrågasatte ju också i mitt inlägg varför han inte väntade till dagen därpå med att ta dom då det gick att betala. Det hade ju naturligtvis varit mycket bättre. Trots det så kan varken du eller jag vara säkra på att han hade för avsikt att stjäla dom. Kanske för att jag inte är lika snabb att döma folk som du tycks vara.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 30-01-2012, 22:05
          Länk hit: #20

Medlem

Hur många chefer tror du det finns på en IKEA butik ?

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 17:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon