Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kejsarträd, Erfarenheter?
          Östh
          Inlägg 26-01-2012, 19:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem nr: 5 872

Är intresserad av Kejsarträd. Bor i zon 3. Frågan är om jag skall försöka hitta en planta el köpa frö? På tradera betalas fn över 100 kr för frö medan Impecta har för 22 kr. Så om jag skall testa med frö så får det bli från Impecta men undrar nu vad ni har för erfarenheter av Kejsarträd? confused.gif

Citera
          CillaM
          Inlägg 26-01-2012, 19:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Sägs att det ska klara sig upp till zon 4. Men allt ovan zon 2 kräver nog en hel del skydd oavsett. Inte bara kyla som tar död på träd o buskar i småttigt tillstånd, även sol och torka, oavsett årstid.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-01-2012, 21:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Dom gror väldigt lätt och snabbt (även då jag aldrig lyckas hålla dom i liv).

Har dock haft en på friland för länge sen, men det var väldigt kort då den inte förvedade sig inför vintern och frös ihjäl redan på hösten av inte alls så mycket frost.

Tror nog det är bättre att du köper en planta som har större rotsystem och också ev en mer förvedad stam. I zon 3-4 fryser dom ner utan skydd. Blommade träd som är välväxta tror jag man bara får i zon 1.

Citera
          strandskatan
          Inlägg 26-01-2012, 22:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Man kan ju verkligen undra varför någon betalar 100 kr för frön som kostar 22 kr på Impecta! Jag har sått Impectas frön och de grodde hur bra som helst. Lite problem att driva upp dem vidare, väldigt känsliga för övervattning, när man skolar om dem till större krukor fann jag att bästa sättet var att använda fuktig planteringsjord, sätta ner hela rotklumpen med jord och allt från den gamla krukan och INTE vattna.
          Jag har gett bort flertalet, har en i trälåda under tak och två som växer intill husväggen, klarade vintern som gick med enstaka natt -16 (jag bor i zon 1). Bladen blir löjligt enormt stora, matta och faktisk inte särskilt vackra. Bladutspringet är största behållningen, knopparna är så mörkblå att jag ett svindlande ögonblick trodde de var på väg att blomma!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-01-2012, 22:30
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Man skall nog plantera vindskyddat och helst mot en södervägg eller på någon innergård för att de skall klara sig i zon 3. De kommer ju trots allt från subtropiska kina

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-01-2012, 01:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Fast hela Kina är ju inte subtropiskt och den finns ju även i Korea och Japan, den finns ju vilt i områden i Kina som får kallt på vintern dock är somrarna mycket bättre men som med alla träd så varierar det nog mycket från exempelvis en från central Kina som en från mer sydligare områden. Och som min hade så tror jag dom får problem med invintringen. Men känsliga är dom och det är nog bara i zon 1 som dom blir vackra och även där tror jag blomknopparna kan frysa bort kalla vintrar. I zon 3-4 får man väl mer ha den som en rolig växt som fryser ner regelbundet, dock har jag sett bilder på de väldigt stora bladen den får efter en nedfrysning väldigt vackert.

Här kan man se i vilka områden den finns odlad/förvildad i USA
          http://plants.usda.gov/java/profile?symbol...im7_001_avp.tif

Citera
          Östh
          Inlägg 28-01-2012, 18:26
          Länk hit: #7

Medlem

Stort Tack för era synpunkter. Är fortfarande lite sugen på att testa. Skyddad södervägg (nära Vänern) finns och om jag planterar i stor kruka, så kanske det ev trädet kan övervintras i förrådet? Eller hur skall det skyddas på bästa sätt om det planteras på friland..?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-01-2012, 21:52
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Östh @ 28-01-2012, 18:26) *
          Stort Tack för era synpunkter. Är fortfarande lite sugen på att testa. Skyddad södervägg (nära Vänern) finns och om jag planterar i stor kruka, så kanske det ev trädet kan övervintras i förrådet? Eller hur skall det skyddas på bästa sätt om det planteras på friland..?

Gör en upphöjd odlingsbädd, en liten kulle värms upp snabbare på våren. Jorden skall vara väldränerad, för tung och fuktig jord är inte bra. Gärna flata stenar på marken, som kan samla in solens värme och fördela den ner i marken. Vindskyddat och gärna söderläge som sagt. Och håll gärna trädet i kruka några år, träd är känsligast som små. Håll koll på väderleksprognoserna på våren, så att du kan försöka täcka om det skulle bli en plötslig köldknäpp efter att löven börjat slå ut.

Redigerat av Huggorm: 28-01-2012, 21:53

Citera
          Östh
          Inlägg 02-02-2012, 19:53
          Länk hit: #9

Medlem

Tack Huggorm mfl. Frön är inköpta och levererade fr Impecta. Har läst på och kommer nu att exprimentera båda ute och inne med frösådd. Om dessa frö ska gro i ca 20 grader el ute i kylan finns det olika åsikter om men eftersom jag har gott om frö så testar jag väl både och el..?

Citera
          strandskatan
          Inlägg 03-02-2012, 10:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

De gror i 20 grader inne lätt som en plätt, lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 18:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon