CITAT (ingrid fuxwall @ 08-02-2012, 18:16)

Får jag kapa tråden?
Ingen sa Nej;))
Till våren/sommaren har far bjudit in en massa folk på kusinträff och vi ska duka i ladan och jag ska fixa maten.
Ålder från 1 - 85 år, hur väljer man tema? och mat. Ingen aning om hur många men mer än 20 och antagligen mindre än 50 stycken
Hade ansvaret för en "1700-talsgrillkväll", under en uppvisning i somras, med ca 40-45 st soldater, 9 kvinnor och 6-10 ungar.
Satte 5-6 soldater till att skrapa nypotatis, 3 till att skala och skära rödlök och 2 till att snoppa och klyva rädisor. 3 st fick bära ved och hålla koll på elden och 3 fixade med grillen (kol och sånt "modärnt"

). Själv blandade jag, i lugn och ro, en enkel vinägrette samt hade koll på potatiskoket, över öppen eld.
Räknade på 250-300 gr kött till varje vuxen; men det var väldigt snålt till dessa grabbar ! Till din fest lär nog denna mängd räcka. Jag hade kycklingklubbor samt fläskkarré i bit (som båda var förkokta nån dag före och bara skulle bli varma och få grillyta).
Hade även lite vanlig grillkorv, ut ifall att ...
Hade 20 kg nypotatis till potatissalladen (med 3 kg rödlök, 2 kg rädisor, 10-11 påsar färsk spenat och drygt 1 liter vinägrette) men där blev det lite över.
Dagsfärskt bröd med gott, salt smör & ost; det tog slut ...
Ja, just det, vad jag ville komma fram till, är att det är väldigt kul att laga maten IHOP !
Nu vet jag ju inte när dina gäster kommer, men kanske det är så, att vissa kommer redan dagen innan eller iaf några timmar tidigare än vad som är sagt ?
Sätt några, som inte känner varann sådär väldans väl, tillsammans och skrapa potatis t ex. De kommer att lära känna varann på ett helt annat sätt än man/de tror !
Skala/skära lök är trist, men är man 3 st så är det väldigt mycket roligare !
Dessutom kommer det att visa sig, helt naturligt, att det finns 2 eller 3 personer (grabbar, vanligen !) som väldigt gärna vill stå vid grillen ...
Denna måltiden var väldigt enkel, men det blev väldigt, väldigt gott ! Det behövs vanligen inte något extravagant, iaf inte när man är många och gillar att vara tillsammans.
Och DU ska ju inte behöva göra allt jobbet, du har ju en mängd gäster; använd dem ! Minst hälften, hjälper gärna till !
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein