|
|
  |
Om pengar... |
|
|
Gunilla T
|
08-02-2012, 10:26
|
Gäster

|
Har ni någon gång funderat över hur pengar skapas?
|
|
|
|
|
08-02-2012, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Kan du förtydliga frågan lite? Jag/min hjärna är morgonseg.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-02-2012, 11:07
|
Gäster

|
Svårt...hur skapas pengar i vårt samhälle? Vad är det som gör att penningamängden ökar?
|
|
|
|
|
08-02-2012, 11:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Aha!  Tack! Nu förstår jag. Ska ta mig en funderare.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
08-02-2012, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tryckpressar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-02-2012, 11:38
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 11:32)  Tryckpressar. Ahaa..om jag går till banken och vill låna 200.000 kr - betyder det då att riksbanken trycker upp mer sedlar eller varifrån kommer pengarna?
|
|
|
|
|
08-02-2012, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 08-02-2012, 11:38)  Ahaa..om jag går till banken och vill låna 200.000 kr - betyder det då att riksbanken trycker upp mer sedlar eller varifrån kommer pengarna? I princip.  Nej, att trycka upp pengar för att bättra upp finanserna har man slutat med, oftast. Vad som exempelvis hände i Tyskland för snart 100 år sen stämmer till eftertanke. Det är väl så att man måste ha lite mer handfast värde bakom alla pengar i omlopp, guldreserven t.ex. men exakt hur det där hänger ihop tillhör ekonomins fikonspråk.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-02-2012, 11:58
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 11:51)  I princip.  Nej, att trycka upp pengar för att bättra upp finanserna har man slutat med, oftast. Vad som exempelvis hände i Tyskland för snart 100 år sen stämmer till eftertanke. Det är väl så att man måste ha lite mer handfast värde bakom alla pengar i omlopp, guldreserven t.ex. men exakt hur det där hänger ihop tillhör ekonomins fikonspråk. Guldreserven ja, så var det ju förut att valutan i omlopp skulle garanteras av en motsvarande guldreserv men så är det inte längre. Kan man skapa pengar av ingenting? Det verkar så iaf....googla på Fractional reserve banking....så kommer ni att upptäcka något mycket märkligt.
|
|
|
|
|
08-02-2012, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag undrar hur pengar kan ta slut? Dom måste ju finnas nånstans när dom en gång har funnits. Var är Greklands pengar t.ex. + alla 100-tals miljarder dom fått i nödlån?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Azur
|
08-02-2012, 12:17
|
Gäster

|
CITAT (Gunilla T @ 08-02-2012, 11:58)  Kan man skapa pengar av ingenting? Ja, det är precis så det fungerar. Pengar skapas och förstörs av centralbanken, som nu mer oftast har som mål att hålla inflationen på en låg men inte negativ nivå. I USA driver framförallt libertarianerna (och där framförallt Ron Paul, högerkristen minarkist, konspirationsteoretiker och - inte oväntat - guldhandlare, samt de fanatiska medlemmarna i hans personkult) en kampanj för att gå tillbaka till guldmyntfoten, dvs att pengarnas värde garanteras av priset på guld istället för direkt intervention av en centralbank. Deras huvudsakliga motivation för att gå tillbaka till guldmyntfoten är en djup misstro (man kan nog säga "hat") mot staten, men deras argument är att om valutans värde bestäms av en centralbank måste detta med nödvändighet leda till hyperinflation. Varför? Det är oklart, särskilt som det inte hänt under de årtionden som gått sedan världen övergav guldmyntfoten pga att den gav svåra svängningar i ekonomin och förlängde och fördjupade nedgångar.
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-02-2012, 12:33
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 12:06)  Jag undrar hur pengar kan ta slut? Dom måste ju finnas nånstans när dom en gång har funnits. Var är Greklands pengar t.ex. + alla 100-tals miljarder dom fått i nödlån? Ja, det är en intressant fråga - jag har inte svaret.. Jag trodde som de flesta att banker lånar ut de pengar som deras kunder sätter in - alltså att det alltid fanns ett garanterat värde men så är det inte. Jag blev nyfiken på dethär med pengar och vad som händer i Europa nu och träffade på uttrycket "Fractional reserve banking" Bankernas utlåning är som ett enda stort pyramidspel som bygger på att vi fortsätter att låna. Bankernas kreditgivning bygger på fiktiva värden men som ökar penningmängden. Det värsta som kan hända en bank är s.k. "bank runs" - om spararna förlorar förtroendet för banken och vill ha ut sina pengar, då spricker bubblan. För att upprätthålla förtoendet för banken har därför Riksbanken gått in och garanterar en viss insättningsgaranti. Men - bankerna skapar pengar av ingenting dvs sin egen kreditgivning som ökar penningamängden i samhället och av många anses bidra till inflation och lågkonjukturer och finanskriser. I Sverige finns ca 100 miljarder kronor i mynt och sedlar - inte särskilt mycket. Det är pengar som vi använder i dagligt bruk, resten är digitala siffror...
|
|
|
|
|
08-02-2012, 12:45
|

Medlem

|
Beträffande Grekland så har landet lånat mer än vad kan betala tillbaka, sen lånar man för att kunna betala tillbaka på lånen osv. Det håller tills bubblan spricker.
--------------------
|
|
|
|
|
08-02-2012, 12:50
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 12:45)  Beträffande Grekland så har landet lånat mer än vad kan betala tillbaka, sen lånar man för att kunna betala tillbaka på lånen osv. Det håller tills bubblan spricker. Ja men vart har alla pengarna tagit vägen? Dom måste ju finnas nånstans för ingen har väl eldat upp dom. Eller har man fört hela statskassan inkl. lån ut ur landet?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
08-02-2012, 13:13
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 12:50)  Ja men vart har alla pengarna tagit vägen? Dom måste ju finnas nånstans för ingen har väl eldat upp dom. Eller har man fört hela statskassan inkl. lån ut ur landet? Pengarna har delats ut som löner mm till befolkningen. Själva har de inte jobbat ihop till pengarna och nu när staten vill ha tillbaka slantarna protesterar man vilt.
--------------------
|
|
|
|
|
08-02-2012, 13:19
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 13:13)  Pengarna har delats ut som löner mm till befolkningen. Själva har de inte jobbat ihop till pengarna och nu när staten vill ha tillbaka slantarna protesterar man vilt. Tror inte det är så enkelt.
--------------------
|
|
|
|
Azur
|
08-02-2012, 15:52
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 13:19)  Tror inte det är så enkelt. Den grekiska staten är bankrutt för att bägge de ledande partierna sedan 80-talet köpt röster genom att spendera mer på populära reformer än staten dragit in via skatter, och de har hållit igång det hela genom att ständigt ta nya lån och ljuga om sin ekonomi till EU. När långivarna började bli misstänksamma att de aldrig skulle få tillbaka sina pengar hamnade den grekiska staten i en situation där de antingen var tvugna att höja (eller rättare sagt få folk att börja betala) skatter samt drastiskt sänka utgifter, eller hamna i en situation där inga nya pengar kommer in och Grekland inte har råd att betala sina löpande utgifter (exv löner), och de banker som gett lån kunde förlora så mycket att de gick i konkurs. För att undvika bankkris steg EU in med garantier och billiga lån i utbyte mot att Grekland lovade att sänka sina utgifter. Men bägge de ledande partierna har som sagt orsakat krisen och är ovilliga att ta något ansvar - de skyller hellre på Tyskland och EU och undviker att genomföra de besparingar Grekland har lovat göra, eftersom besparingarna är impopulära och den som sparar riskerar att förlora i valet i mars.
Redigerat av Azur: 08-02-2012, 15:54
|
|
|
|
|
08-02-2012, 16:57
|

Medlem

|
Jag tror att även det är en förenkling. Och hur är det med de andra krisländerna. Hur hade det sett ut utan Euron?
--------------------
|
|
|
|
|
08-02-2012, 19:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 16:57)  Jag tror att även det är en förenkling. Och hur är det med de andra krisländerna. Hur hade det sett ut utan Euron? utan euron hade troligen vissa länder varit väldigt finansiellt starka t.ex tyskland och vissa bankrutt. frågan är om det gått att hålla ihop eu utan eurokittet. problemet med de inre svårigheterna i eu är just skillnaderna i kulturer,i norra europa jobbas det o regeringarna där försöker att hålla allt igång medan vissa länder i framförallt södern inte tycks ta det på allvar.det tycks vara enklast att bara dela ut pengar (lånade) istället för att jobba ihop dem själva. Kanske vissa länder inte hör hemma i eu riktigt än,själv ser jag farhågor med den snabba utvecklingen med utvidgning av eu,de flesta kandidaterna med svag ekonomi o svag demokrati. sedan förstår jag inte heller hur man skall hålla koll på andra länders budgetar,skall man ha en överstatlig revisor? just grekland är nu totalt bankrutt,vad händer med landet om de inte får/vill ha nästa stödpaket? vem betalar pensioner,statsanställdas löner,sjukvård m.m.? så går det när statskassan är tömd.men jag är overtygad om att de ansvariga politikerna redan flyttat sina miljoner utomlands.Ulf
|
|
|
|
Azur
|
08-02-2012, 20:57
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 16:57)  Jag tror att även det är en förenkling. Och hur är det med de andra krisländerna. Hur hade det sett ut utan Euron? Utan euron hade Grekland kunnat betala lånen genom att helt enkelt trycka mer pengar. Detta hade sänkt värdet på deras valuta, vilket är bra för deras exportföretag och för turister men dåligt för alla andra (eftersom besparingar och löner blev mindre värda). Långivarna hade inte blivit glada då heller, och räntan hade höjts mycket kraftigt för att kompensera för den mindre värda valutan, liksom boende- och levnadskostnader. Fast frågan är om grekland kunnat skuldsätta sig lika djupt om de inte varit med i EU; landet var redan högt skuldsatt, och den grekiska ekonomin hade kanske kraschat för länge sedan. Genom att de fifflade med räkenskaperna kunde de gå med i euron, och de grekiska politikerna utnyttjade att euromedlemskapet gav lägre räntor genom att låna ännu mer. Grekland, eller rättare sagt greklands politiker, har satt landet i skiten helt själva. Jag är osäker på hur situationen är i Irland men Spanien är inte på långa vägar lika djupt skuldsatt, medan Italien sen Berlusconi föll har genomfört stora (och förstås impopulära) reformer och sägs vara på god väg att sanera sin ekonomi. Grekland däremot har lovat runt men inte genomfört mycket, de har t.ex. fortfarande inte tagit bort den garanterade livstidsanställningen för statsanställda, statsanställda får fortfarande 14 månadslöner per år, pensionsåldern har fortfarande inte höjts till 65, och de har inte dragit in pengar genom att sälja så många statliga företag som de lovat.
|
|
|
|
|
08-02-2012, 21:26
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Azur @ 08-02-2012, 20:57)  Utan euron hade Grekland kunnat betala lånen genom att helt enkelt trycka mer pengar. Detta hade sänkt värdet på deras valuta, vilket är bra för deras exportföretag och för turister men dåligt för alla andra (eftersom besparingar och löner blev mindre värda). Långivarna hade inte blivit glada då heller, och räntan hade höjts mycket kraftigt för att kompensera för den mindre värda valutan, liksom boende- och levnadskostnader.
Fast frågan är om grekland kunnat skuldsätta sig lika djupt om de inte varit med i EU; landet var redan högt skuldsatt, och den grekiska ekonomin hade kanske kraschat för länge sedan. Genom att de fifflade med räkenskaperna kunde de gå med i euron, och de grekiska politikerna utnyttjade att euromedlemskapet gav lägre räntor genom att låna ännu mer.
Grekland, eller rättare sagt greklands politiker, har satt landet i skiten helt själva.
Jag är osäker på hur situationen är i Irland men Spanien är inte på långa vägar lika djupt skuldsatt, medan Italien sen Berlusconi föll har genomfört stora (och förstås impopulära) reformer och sägs vara på god väg att sanera sin ekonomi. Grekland däremot har lovat runt men inte genomfört mycket, de har t.ex. fortfarande inte tagit bort den garanterade livstidsanställningen för statsanställda, statsanställda får fortfarande 14 månadslöner per år, pensionsåldern har fortfarande inte höjts till 65, och de har inte dragit in pengar genom att sälja så många statliga företag som de lovat. Bättre att sparka ut Grekland ur EU, så kan de skapa ett Balkan Union tillsammans med Turkiet och Albanien och andra länder som inte platsar i EU
Redigerat av Huggorm: 08-02-2012, 21:26
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|