Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vita flygare, Hjälp!!!
          merlin68
          Inlägg 15-02-2012, 17:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Dags igen för vita flygare på en mängd övervintrande pelargoner, fikon, änglatrumpeter och chili -cry-.gif
          Jag hade samma problem förra året. Pelargonerna kan man ju behandla med såna där stavar man stoppar i jorden mot ohyra men chilin ska ju ätas.....Hjälp hur ska jag få bort dem sos.gif Det är många plantor det handlar om så att duscha dem går inte no.gif

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 15-02-2012, 18:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

Vita flygare har jag bara fått på Rhododendron sommartid tror jag, har du något skrymsle för dom att övervintra i eftersom du har hade samma problem förra året?

Citera
          merlin68
          Inlägg 16-02-2012, 19:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (ingaröbo @ 15-02-2012, 18:50) *
          Vita flygare har jag bara fått på Rhododendron sommartid tror jag, har du något skrymsle för dom att övervintra i eftersom du har hade samma problem förra året?

Jag vet faktiskt inte. De övervintrar i min tvättsuga under tillläggsbelysning. Jag fick vita flygare i samband med ett växtköp på internet förra våren ranting.gif och trodde jag hade blivit av med dem när jag tog in dem till vinterförvaringen i höstas. Men de dök upp igen....i massor dessutom -cry-.gif
          Under sommarmånaderna står inga växter alls i tvättstugan så jag fattar inte hur de skulle ha kunnat överleva där...antagligen fanns de kvar på någon planta utan att jag la märke till det.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-02-2012, 19:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns ju biologisk bekämpning, man kan köpa en parasitstekel som lägger sina ägg i vita fygarens puppor heter Encarsia formosa (säljs hos nyttodjur.se under beteckningen mjöllusparasitstekel mjöllus är en synonym till vita flygare kostar dock runt 200kr)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 17-02-2012, 22:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Kan inte hjälpa så mycket men vill bara säga att jag hatar vita flygare. Bladlöss är man uppvuxen med och tja, dessa har man lärt sig klämma och massdöda, så okej för dem. Spinn, börjar bli klassiska, men de är inte så svåra att undvika, så dem förstår man också. Men vita flygare? Åååååhhhhh!!

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          Motti
          Inlägg 18-02-2012, 22:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Har också problem med vita flygare har sprutat med såpa rödsprit vatten blandning men det verkar inte ta kål på dom ändå !nu funderar jag på att köpa gift och spruta med sad.gif

Citera
          Miro
          Inlägg 04-03-2012, 19:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Tydligen finns det ngt gift från chrysantemum (typ pyrethreum) som bryts ner fort och därför kan sprutas även på grösaker, Har inte testat själv men det finns tex på plantagen. Någon som har erfarenhet av detta? jag får ALLTID trips på mina chiliplantor...

Och så har weibull en produkt som heter "stop" som man också ska kunna ha på ätabara prylar, men det låter mest som såpvatten när man läser beskrivningen...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 11:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon