Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > plantera om, orkar jag?
          theca
          Inlägg 18-02-2012, 20:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 40 969

jag har några stora blomrabatter med perenner, dom är proppfulla, jag borde gräva upp och plantera om, det har jag tänkt de senaste 5 åren. men varje år när blommorna börjar komma upp ser jag omöjligheten, det är så tätt att de bara växer in i varann, det är hopplöst att få en planta av en sort därifrån. det positiva är att det inte just växer ogräs heller, då det är fullt.
          hur ska jag lättast göra för att gräva upp två stora land, dessutom försöka utrota en del blommor och byta plats på en hel massa så det skulle bli ordning på det hela. ska jag bara ta spaden o spada upp allt, o försöka få plantor räddade, o plantera om? eller hur ska jag göra... borde säkert utvidga oxo om allt ska rymmas tillbaka.. suck!

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-02-2012, 14:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag har två rabatter som varit invaderade av prickklocka. dessutom var det inte så värst bra planerat...
          Jag tog en planta i taget och rensade rötterna och planterade i krukor och sedan planterade jag ned växten med kruka och allt ned i rabatten igen för jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med allt.
          Året därpå, dvs förra sommarne, så tog jag tag i det hela igen. Grävde upp alla krukor, densade bort en djävulsk massa rötter ur jorden, gödslade, fixade till min lilla damm (som är ca 1 m i diameter) och sedan så planterade jag en del av växterna på ett sätt som jag hoppas bli bättre.
          Grävde även upp några som jag inte ville ha där och dessa planterade ned i en helt ny rabatt.

Ska bli väldigt spännande att se nu i sommar hur allt tar sig och om det blir finare och bättre. Värre kan det knappast bli, i alla fall.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          theca
          Inlägg 19-02-2012, 19:04
          Länk hit: #3

Medlem

tack för det! kanske jag borde ta mej i kragen då.. jag måste gräva upp alltihop för att byta ut o fixa.. nu vet jag vad jag ska göra i sommar wink.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-02-2012, 19:44
          Länk hit: #4

Medlem

Vet du, har du många krukor så var det jättebra att göra så! Det var lätt att ställa krukorna på plats och flytta runt dem så jag blev nöjd. Dessutom så blev det mindre stressigt eftersom de satt bra i krukan, hade det bara varit en jordklump hade det blivit bökigare och så klarar de sig inte/mår inte lika bra lika länge utan att jordslås.

De plantor som blir över kan du sedan ställa på annan plats och vill du ge bort eller sälja så är det ju lätt att bara ge hela krukan.

Jag delade liksom upp arbetet under två säsonger. Jag satte i krukor hösten 2010 om jag minns rätt och sedan mitt i sommaren 2011 tog jag tag i det igen.
          Visst kan det vara skönt att få allt gjort på en gång men det kan också bli en övermäktigt och därför så sätter man aldrig igång.

--------------------

Citera
          theca
          Inlägg 20-02-2012, 17:20
          Länk hit: #5

Medlem

var det i vanliga små plastkrukor, typ storlek köpa st.paulia?

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-02-2012, 17:45
          Länk hit: #6

Medlem

Alla möjliga storlekar, det berodde på hur stora växterna var. Från de där vanliga på knappa 10 cm till 25 cm, kanske.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-02-2012, 18:42
          Länk hit: #7

Gäster

Jag skulle nog gräva upp alltsammans på våren när plantorna börjar visa sig och inte hunnit med att bli alltför stora. Med stor sannolikhet bör jorden förbättras också samtidigt, alltså fylla på ny jord och näring.

De flesta av våra vanliga perenner behöver delas med tre/fyra årsintervaller därför att de växer sig för stora. Många blir också tomma i mitten, de får inte tillräckligt med ljus när de blir alltför täta.

En del får man faktiskt ta i med hårdhandskarna för att dels få upp, dels dela på. En grep tycker jag fungerar bäst. När du väl fått upp den stora plantan får man ibland använda både kniv och såg för att kunna dela på. Du kan ju inte sätta tillbaks allting, då har du inte vunnit något alls. Kruka upp de du inte vill ha kvar och dela med dig till andra eller sälj på någon växtmarknad.

Tänk på att om du planterar tillbaka alla starkväxande plantor kommer det att se likadant ut efter några år igen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon