Min ger frukt utan hinder för rötterna, det har gått snabbare för mitt frilandsfikon att få frukt än dom jag har i krukor. Tror att när den får sträcka på sig och få ett bra rotsystem så utvecklas den snabbare och bättre och generellt mår bättre och därmed orkar få bra med frukt, förra sommaren blev det över 30st kart plus en del mogna frukter. Men testa att sätt helt och hållet på friland det hade jag gjort utan att tveka, ge den varmt och soligt läge. Tänk vad roligt att sätta ut det och följa det och se hur det blir till ett kraftfulltträd

fast träd blir det ju inte men en 3,3,5m i skyddade lägen inne i samhällen i zon 1 kan dom bli.
På odlingslotten har jag med dåligt dräneradjord vissa delar lättlera andra delar nästan mjäla lite sådär geggigt. Men med upphöjt och mycket grus så försvinner regnvattnet från fikonen.
Den i trädgården i nordöstra skåne står i grusig/sandig jord så där blir inte något vatten kvar. Fast den är etablerad så hängde den med bladen förra sommaren när det i skuggan blev upp till 35/36grader