Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hoya carnosa (väl?), men vilken variant?
          Woodii
          Inlägg 22-02-2012, 15:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Jag har en porslinsblomma med rosavitgröna blad som jag tog som stickling i somras, är ganska säker på att det är en Hoya carnosa, men är lite nyfiken på vad den kallas mer? Tydligen finns det flera liknande sorter. Har sett på nätet Hoya carnosa variegata, tricolor, rubra, Krimson queen, Krimson princess... Variegata och Krimson queen verkar ha vita kanter och grön mitt, i alla fall på de flesta bilderna, och de andra ser ut mer som min. Är det samma variant med flera namn eller finns det någon skillnad på dem?

De nya bladen på min har en rosa ton som försvinner så småningom, hur mycket vitt som är i bladen varierar men det vita är alltid i mitten medan kanten på bladet är grön. Har inte själv sett den blomma, men enligt uppgift får moderplantan vita blommor (vilket nog även kan betyda svagt rosa.)

Så här ser den ut i alla fall:
          Bifogad fil  hoya1.jpg ( 166.68k ) Antal nedladdningar: 30

Bifogad fil  hoya2.jpg ( 102.34k ) Antal nedladdningar: 38

En ytterligare fråga, varför blir det vita i de äldre bladen insjunket? Bladet tappar liksom det där släta suckulenta utseendet och blir tunnare och skrovligare, men enbart på det vita partiet. Bladen ser friska ut för övrigt, men de blir lite mindre snygga. Ska det vara så eller är något fel? Syns lite på bladet uppe till vänster på första bilden.

Citera
          teo
          Inlägg 22-02-2012, 17:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 24 902

Har en likadan och har döpt den till 'tricolor' efter lite googlande. Nu när jag kollar bladen verkar det stämma att de gulvita fälten blir lite insjunkna. Dessutom blir bladen mer gröna med mindre ljus (nu på vintern). Tror att de får mer rosa inslag när de får mer ljus.

Citera
          lindacse
          Inlägg 23-02-2012, 22:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 8 827

Jag hade en fil om det där någonstans. Varietetsnamn, handelsnamn, vilka som är identiska och vilka som jag tror Crimson Princess är som är att någon sett en extra fin planta typ tricolor och förökat den vidare. Men hursomhaver, har den inget namn när du får den och det är en sån klurig carnosa-typ, så föreslår jag att du inte sätter ett namn på den alls. Iallafall inte om du kanske kommer ge bort eller sälja en stickling av den - det kan bli fel. Vanlig variegata är utesluten som du har förstått. (Det är troligt att det kan vara en tricolor, den är vanligast av carnosorna med det utseendet här.)

--------------------

i zon 3

Citera
          Woodii
          Inlägg 24-02-2012, 00:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

teo: "Bra" att det inte bara är min som får sådana hopsjunkna blad, då verkar det inte vara något direkt fel på den i alla fall. Såg det på en bild på en hemsida också. Får se till sommaren om det blir någon skillnad på färgen.

Lindacse: Jo, jag misstänkte att det kunde vara ett sånt där gytter av namn, men tänkte att om det skulle vara någon specifik detalj som skiljer dem åt hade det varit kul att veta. Råkar du hitta den där filen får du gärna posta!

Den får heta "tricolorliknande" tillsvidare då. wink.gif

Redigerat av Woodii: 24-02-2012, 00:00

Citera
          kentbra
          Inlägg 24-02-2012, 03:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 24 724

Enligt dina bilder, ser det ut att vara en Hoya carnosa variegata tricolor
          Den har vitt i mitten och får lätt rosa kanter vid mycket solljus.
          Så att kalla tricolor är nog helt rätt.

www.hoyamani.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 15:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon