Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Stratifiering, Ta en krukorna?
          kerstinh
          Inlägg 24-02-2012, 13:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Hej,
          Jag har sått lite perenner och annat som skulle köldbehandlas i januari. Jag har aldrig testat det här tidigare och nu undrar jag om jag borde ta in krukorna i värmen för att de ska gro eller ska jag låta dem stå ute tills de gror på sommaren? Jag antar att det andra alternativet funkar så länge jag ser till att det inte torkar ut, men om jag kan få lite tidigare blomning eller nåt av att ta in sådderna, är det ju inte så dumt. :-)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 24-02-2012, 13:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Visst kan du ta in sådder ifall du vill yes.gif
          Men förutsättningarna är att du har möjlighet till svala utrymmen och lysrörsarmaturer att ställa plantorna under då det gror.

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          stina på grönkul...
          Inlägg 24-02-2012, 13:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 75 516

Jag stratifierade mina sådder i kylskåp ca 3 v och sedan ut i rumstemperatur. När de grott ställer jag dem under kallvita lysrör i ca 15 grader. Fördel: Tidiga plantor/blomning. Nackdel: Plantorna måste avhärdas innan utplantering vilket ju inte behövs när de får gro i vårvärmen utomhus.

Har du extrabelysning och svalt så tycker jag du kan testa med några i alla fall!

Citera
          kerstinh
          Inlägg 24-02-2012, 13:51
          Länk hit: #4

Medlem

Nja, det är ju det som är problemet. Jag är så himla sugen på att ta in dem, bara för att få gå och titta till dem hela tiden. Jag har extrabelysning men med tanke på vilka mängder med saker jag har sått, kommer jag kanske att ångra att jag drog in plantor sedan när allt är en enda djungel när jag har skolat om och så.
          Får man perenner att blomma första året om man tar in dem nu tror ni jämfört med att de skulle blomma andra året om man sår de ute... För det skulle det ju helt klart vara värt att dra i plantorna. :-)

Citera
          stina på grönkul...
          Inlägg 24-02-2012, 14:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 75 516

Jo, om man har tur kan vissa perenner blomma första året vid tidig förkultivering inomhus. Det beror ju på vilken sort man pratar om. Själv hoppas jag på att mariaklockan vill blomma redan i sommar. Lavendeln har kommit upp ca 5 cm nu men de behöver nog ett år till på sig att sätta knoppar.

Och det där med plats... Spelar ingen roll hur mycket plats jag har... det räcker aldrig ändå whist.gif

Min man kallar mitt odlingsrum för jurassic park...

Citera
          kerstinh
          Inlägg 24-02-2012, 14:06
          Länk hit: #6

Medlem

Det är kanske så man ska tänka: Platsen räcker ändå aldrig till så vad gör det då att man sätter dit ännu lite mer saker? tongue.gif

På mina fönsterbänkar är det faktiskt ganska lugnt änsålänge. Där brukar det vara helt överfullt annars. Men det kan ju bero på att jag har intagit ett helt rum i källaren, vilket jag inte brukar göra annars. ;-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 04:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon