Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Buske som tål snötippning?
          minnapb
          Inlägg 26-02-2012, 07:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 39 424

Funderar på att plantera Häggmispel som insynskydd men den måste ta emot snön som skottas från balkongen plus lite till. Fungerar det? Har någon andra förslag?
          Har en liiiten radhustomt i zon 5. Sol hela dagen och väldränerad (mycket sand) jord.

Citera
          ingrids
          Inlägg 26-02-2012, 20:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Det verkar tyvärr vara lätt hänt att buskar får fläkskador av att få snö skottad på sig, det är något helt annat än fluffig snö som faller. När på året är det mest angeläget om ett insynskydd? Är det bara sommartid går det ofta att lösa med perenner eller sommarblommor. Perenner kan man skotta hur mycket snö på som helst och det finns flera över 150 cm.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-02-2012, 10:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Rosenhallon, Rubus odoratus kanske kan vara ett alternativ. Tål att knäckas, kommer igen säsongen därpå.
          Knölar av jordärtskocka är också bra att sätta, bildar i kogödselblandad jord 2,5 meter höga bladverk med gula sensommarblommande blomster.

Rosenhallon:

Jordärtskocka:

Redigerat av Cilla: 01-03-2012, 01:01

--------------------

Citera
          josohl
          Inlägg 02-03-2012, 08:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Vår granne har en häck av norsk brudspirea som brukar få rejält med snö uppskottad på sig varje år. Den brukar lägga sig ner ganska platt och tilltryckt, jag tänker varje år "nej, i år måste den fått skador", men den reser sig varje gång igen och blommar som galen i juni-juli.

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-03-2012, 02:57
          Länk hit: #5

Medlem

Ja just det ja, brudspirean är bra!

Klasespirea klarar också att ligga platt till marken, Spiraea x billardii. Kräver i det närmaste ingenting av jordförhållandena heller.

En annan buske som hos mig är stor och som alltid lägger sig platt men reser sig till ca 2,5 meter är rosen Pimpinellifolia plena, Finlands vita ros.

Blommar ca 10 dagar kring midsommar eller strax före, doftar härligt och ger mängder av blommor. Klarar zon 8, en härdig en. Står den i sol får den ofta rött bladverk på hösten. Svarta runda nypon. Rådjuren gillar den inte, i alla fall inte på de flesta platser.

Inte mitt exemplar, men ändå:

Redigerat av Cilla: 07-03-2012, 03:01

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-03-2012, 06:54
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Undvik den där rosablommande spirean, klasespirea eller vad den nu kallas. Det stod sådana runt mitt torp när jag flyttade hit, och de sprider sig nu 50-100cm åt varje håll per år, totalt omöjliga att ta död på. Två meter höga blir de också. Fast de tål säkert snötippning, de skulle nog tåla att bli överkörda av plogbilen ett antal gånger också

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-03-2012, 11:51
          Länk hit: #7

Medlem

Jajamen, klasespirean klarar det mesta.

Spridningen i god jord kan säkert tyckas snabb. I sämre jordar, eller om de t ex får plogad snö över sig varje år, är den inte så stark.

Spridningen sker med rötter kan tilläggas, dvs bestånden ökar genom skott strax intill buskarna. Men går att hålla in lättare om man har den i häck vid gräsmatta till exempel, för då förtätar den sig hellre i och längs med häcken, än genom rottrådar som skickas ut i gräsmattan.

Går att ha både som sidobeskuren häck och som friväxande. Skär man också i toppen missar man blommorna, och högre än 2 meter blir den inte. Blomställningarna sitter kvar på vintern.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-03-2012, 12:13
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det enda som biter på klasespirean är Roundup eller grävmaskin. Man kan hålla efter rotskotten med hjälp av årliga spadengrepp men skall man få bort allt är det R. som gäller. Jag tycker mycket om den, jag har den vita formen, men har insett att den bara skall få finnas på några ställen som häck. När den får spridas fritt blir det snabbt en monokultur. Möjligen undantaget för större träd.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Mielikki
          Inlägg 09-03-2012, 11:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 72 343

Vippslide(Aconogonon divaricatum)? Den är en buskliknande ört som vissnar ner till vintern. Blir ca 1-1,5m hög.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 03:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon