Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vill ni hjälpa till?, Bra att göra i trädgården - mars
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 28-02-2012, 13:24
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

I månadskalendern för februari (Bra att göra i trädgården - februari) fick jag kul och bra tips härifrån att lägga med, som hamnade under rubriken Februaritips från forumet. TACK!

Tanken från min sida med att be er om hjälp är att det ska finnas lite blandat från hela landet i stället för bara några standardpunkter från mig. Ni finns ju lite överallt i landet och har olika tankar och idéer om vad som är lämpligt att göra i trädgården vid olika tillfällen. Detta tror jag kan inspirera många.

Vill ni hjälpa till? Lägg då en kommentar här om vad ni tycker är kul och lagom att göra i trädgården i mars. Berätta gärna också var i landet ni bor.

Tack på förhand för hjälpen.
          /Katarina på redaktionen

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 28-02-2012, 13:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

I mars är snödjupet fortfarande 70-80 cm så i själva trädgården finns inget att göra.
          Gräver snögrottor, dricker kaffe och blundar mot solen.
          Inne gror frösådder, en del är stora nog för omskolningar.
          Väntar och längtar tills dörren på växthuset går att öppna såpass att jag kan slinka in via en liten springa biggrin.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  fr_s_dder__2_.jpg ( 166.8k ) Antal nedladdningar: 15

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          renate
          Inlägg 28-02-2012, 19:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag börjar med att inspektera trädgården och fota de första vårblommor.All snön är borta här nu men det är tjäle i marken och väldigt blöt.Jag börjar med att klippa ner perenner och de stora gräsen.Det måste vara en solig dag med trivsamma temperaturer.Städa uterummet så jag kan sitta där och äter lunch.Tomaterna ska sås.pelargoner ska klippas ner och planteras om,samtidigt tar sticklingar av de sorter jag vill ha mer av eller ger bort.jag har inte så brottum,men för att kunna njuta av alla vackra vårlökar senare är det trevligt att får bort en del som skäper ner,tex torra fula fjolårsstjälkar.
          Bifogad fil  2012_02_28_007__1280x842_.jpg ( 379.15k ) Antal nedladdningar: 12
          Bifogad fil  2012_02_28_008__1280x1007_.jpg ( 234.9k ) Antal nedladdningar: 14

Bifogad fil  2012_02_28_016__1280x853_.jpg ( 297.75k ) Antal nedladdningar: 13

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 29-02-2012, 09:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

Här i Zon 1 finns lyckligtvis ingen snö i år och det kliar i fingrarna att få börja rensa i rabatterna, men jag behärskar mig något. Har dock börjat klippa ner lite vissna perenner så att snödropparna kan få ståta med sin prakt. Äppelträdet skall beskäras och så funderar jag på att klippa ner lite på mina hypericum. Så fort det blir lite varmare, tänkte jag ge mig på att klippa ner alla vissna perenner och kratta bort vissna löv från rabatterna.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  krokus_i_februari.jpg ( 265.19k ) Antal nedladdningar: 10

Citera
          hattstugan
          Inlägg 29-02-2012, 15:00
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Blir mars varm här i zon 3 så sätts det igång med rensning av gammalt ris och dyl i rabatterna! Annars blir det att fortsätta klippa ur äppelträden!

Citera
          Gåsis
          Inlägg 29-02-2012, 16:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Håller med Helen, det finns inget att göra i trädgården här i närheten av Östersund heller. Jag vänder näsan mot solen och softar vidare. Inne däremot är det full vår och fröerna gror för fullt just nu och om inte alltför länge kan man dra sig en vårgädda eller två på sjön!

Redigerat av Gåsis: 29-02-2012, 16:59

Citera
          Peztis
          Inlägg 29-02-2012, 16:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Här i Stockholmsområdet är det detta som gäller för mig:

Mars är ju så oerhört olika, beror ju på hur vintern varit (eller är).

Annars så är det mycket njuta av solen och fågelkvittret, sitta någonstans varmt och läsa en bok och dricka kaffe eller något annat gott och värmande - eller bara sitta med ansiktet vänt uppåt och som en katt lapa in solen som åter börjar värma!
          Och så tar man ju den obligatoriska rundan för att se om något har kommit upp, hur går det för julrosen där under snö och is? Kan det inte smälta snart...?

Odlingen sker mest inomhus, dags att förkultivera lite fler fröer och omskola det man sådde i januari-februari och som har vuxit till sig, plantera om och klippa ned pelargoner och ta hand om sticklingarna, titta till krukväxterna och kanske plantera om in ny jord.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-02-2012, 19:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Beroende på vinter så är det första jag gör ute att rensa ogräs. Perfekt att komma åt innan perennerna börjat växa, så hittar man de små grästuvorna i geggan. Knäskydd på och handskar som är någorlunda geggresistenta. Det blir kallt med blöta händer i jan-mars, men en stund åt gången så går det.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 01-03-2012, 08:59
          Länk hit: #9

Gäster

TACK för att ni delar med er!
          Jag ska skriva en månadskrönika under dagen och tar med era tankar!

Glada hälsningar
          Katarina på redaktionen

Citera
          Wilmer
          Inlägg 01-03-2012, 23:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Senkommet tips.. Ett år började jag jaga snigelbebisar i komposten i februari! De man får tag i tidigt hinner aldrig bli stora, bara att börja jaga med en gång. Då hade hela vintern varit mild.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 04-03-2012, 08:58
          Länk hit: #11

Gäster

Tack Wilmer - bra tips!

Det är redan 4 mars och jag har inte fått ut marskalendern ännu. Det är minst sagt lite körigt på jobbet just nu. Men idag är det söndag, Vasaloppet är på i bakgrunden och nu kan jag skiva i lugn och ro. Tack igen för era inlägg!
          Skön söndag
          önskar Katarina

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon