Medlem
Antal inlägg: 31
Medlem nr: 75 133
Finns det någon som vet hur man tvättar spetsgardiner? De som jag vill tvätta är gamla och jag har genom åren tvättat dem i 40 grader i maskin. Jag bor utmed en motorväg så den har blivit svart jäms med vädringsspringan. Men de går inte att bli rena och jag vill inte slänga dem. Snälla kan någon tipsa mig? Tacksam för svar.
Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45
Jag köper alltid en speziell tvättmedel för gardiner i tyskland. Har visserligen inga gamla spetsgardiner utan nyare men dom blir alltid fina efter tvätten
Medlem
Antal inlägg: 1 376
Medlem nr: 14 996
Tanterna i det engelska programmet "How clean is your house" Löste upp en tablett avsedd att göra rent löständer i. I det la de spatsgardinerna för rengöring. Men jag reserverar mig. Man måste prova på egen risk, mvh vanjalarsa
Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369
Vilket material är de gjorda av, polyester, bomull...? Fintvätt eller ylleprogram 30 grader och lägg gardinerna i en tvättpåse så de inte går sönder skulle jag testa i första hand...
Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563
Jag skulle först tvätta dom i ett badkar medels handtvätt !sedan skulle jag lagt dom i Klorin en så där 20 minuter om de nu är vita :)skölja och hänga upp på tork.Var försiktig med Klorinet om det är gammla gardiner!