|
Vänsterhänta!, finns du med??? |
|
|
|
09-03-2012, 13:26
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
jag ligger i.a.f. inte på 10itopplistan..... http://www.anythinglefthanded.co.uk/top-10...ft-handers.html(jag lyckades inte saxa in artikeln... beror det på a) datorn b) programmet (jobbet!!) c) att jag kanske är vänsterhänt? b
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
09-03-2012, 15:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Kul sajt! Skall absolut gås igenom noggrannt, vänsterhänt som jag är  Apropå produkter som passar alla. För några år sen köptes det in nya saxar på jobbet (ett vanligt kontor) och efter att ha varit bortskämd med "unisex"-saxar, dvs såna som passar varje hand blev jag väldigt betänksam över de HÖGERhänta saxarna. Jag påtalade problemet för vår diversity-general som bla hade att ta hand om fall där folk kände sig diskriminerade eller kränkta. Han förstod inte frågan. Inte kan man väl bli kränkt av en sax! Mja, mjo, jo det kan man! Fast med glimten i ögat, van att bli diskriminerad som man är Jag har i alla fall haft tur som inte blev tvingad i skolan att använda "fel" hand!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
09-03-2012, 15:16
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag är på plats 11.
|
|
|
|
|
09-03-2012, 18:06
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Mycket intressant , här hemma är jag som högerhänt i minoritet. Både min man och vår yngste son är vänsterhänta . Förresten , vår son ser ut som Fidel Castro gjorde när han var yngre , kan man då säga att han ligger sjua ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
09-03-2012, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
gällerr det "bara" nu levande "ledare" ??
tennisspelare?? VAR är ni???
Musiker: Var är ni?? (Jag skulle kunna rabbla upp "hur många som helst"...
men bäst är väl Leonardo da Vinci?? Albrecht Dürer Michelangelo Raphael Jean d Arc Albert Einstein Mahatma Gandi Napoleon och hans kära hustru Josephine Benjamin Franklin drakflygaren... Kennedy JR Jim Henson (jaså ? känner du inte honom?? GOOGLA.....)
sen "glömmer" jag gärna Adolph Hitler Onsama Bin Laden....
b
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
09-03-2012, 23:26
|
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 9 588

|
Här är en som blev tvingad att använda höger hand i skolan de 2 första åren, sedan gav de upp, har en handstil som en ..kråka?.. eller nåt, som tur syns det inte i datorn!!!!!Har ett vänsterlabbat barn oxå,hade en vänsterhänt sambo (RIP), och 2 högerhänta barn oxå,för den delen.Men jag har alltid sagt om man är vänsterhänt och smålänning så klarar man Allt.
|
|
|
|
|
10-03-2012, 08:21
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Haha, vad skönt att få prata lite om vänsterhänta! Jag var "ensam vänsterhänt" under min uppväxt och få fattade vad det innebar. Den enda som tog mig på allvar var min dagmamma som gick och köpte en sax för vänsterhänta som bara jag skulle få använda, jag minns den dagen än! Min egna mamma tyckte att det inte var nåt problem att använda en vanlig sax, inte så konstigt resonemang eftersom hon var högerhänt... Jag har än idag svårt för höger och vänster, det sitter lixom inte automatiskt. Mamma tjatade hela uppväxten om hur lätt det var, höger är ju goddag-handen, och så viftade hon med den, hur lätt som helst ju! Jag tittade på mina händer och undrade vad som var goddag, även som halvvuxen kunde jag sträcka fram fel hand.
Det här är inget stort problem för mig, men det är ändå skillnad på höger- och vänsterhänta. Som vänsterhänt tvingas man använda höger hand eftersom så mycket i samhället är anpassat efter det. Jag känner flera vänsterhänta och jag vet att många är duktiga att använda båda händerna. Högerhänta verkar mer tafatta med vänster men är ändå ofta helt oförstående till att man som vänsterhänt inte funkar lika. Typ min mamma och saxen!
Det sägs att vänsterhänta är intelligentare än högerhänta på så sätt att de ofta läser vidare på högskola och universitet. Det hade man kommit fram till genom att mäta antalet vänsterhänta i grundskolan - vilket var en viss procent, kommer inte ihåg siffran. På universiteten var det ett mycket högre procenttal vänsterhänta än i grundskolan. Jag känner mig lite speciell som är vänsterhänt och är glad över det, som en liten extra mystik krydda i min personlighet!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
10-03-2012, 09:46
|
Medlem

|
På tal om saxar. Jag kan inte klippa med vänsterhäntsaxen för skäret är på fel sida. Så jag har högerhäntsaxar men som är unversiella i handtaget. Fiskars går bort.
|
|
|
|
Azur
|
10-03-2012, 10:21
|
Gäster

|
CITAT (emmas matte @ 09-03-2012, 23:26)  Här är en som blev tvingad att använda höger hand i skolan de 2 första åren Att man förr tvingade barn att skriva med högerhanden (för att inte smeta ut bläcket) är f.ö. anledningen till den där uppgiften man ofta ser att vänsterhänta har högre dödlighet: de kollade hur många vänsterhänta barn det fanns jämfört med vänsterhänta pensionärer, genom att låta dem skriva på ett papper. Det fanns nästan inga "vänsterhänta" i pensionärsgruppen, så de drog slutsatsen att alla vänsterhänta måste ha dött unga.
|
|
|
|
|
10-03-2012, 10:40
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Azur @ 10-03-2012, 10:21)  Att man förr tvingade barn att skriva med högerhanden (för att inte smeta ut bläcket) är f.ö. anledningen till den där uppgiften man ofta ser att vänsterhänta har högre dödlighet: de kollade hur många vänsterhänta barn det fanns jämfört med vänsterhänta pensionärer, genom att låta dem skriva på ett papper. Det fanns nästan inga "vänsterhänta" i pensionärsgruppen, så de drog slutsatsen att alla vänsterhänta måste ha dött unga. Men hur gjorde araber och andra som skrev från höger till vänster? Använde de pennor som inte har kladdigt bläck? Eller fick alla lära sig skriva med vänsterhanden?
|
|
|
|
|
10-03-2012, 11:15
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Jag är uppväxt i en familj med lika delar vänster och högerhänta, så vi hade både saxar och annat för båda händerna när jag växte upp. Med det vill jag säga att jag inte på något sätt har några förutfattade meningar om vänsterhänta. Fö är jag inte helt tafatt med vänsterhanden, skriva med den kan jag knappt, men jag gör en hel del andra saker med vänster. Kan bero på att mamma är vänsterhänt och kunde bara lära mig att göra på hennes sätt  Däremot har jag ofta förundrat mig över att väntsterhänta inte får förslitningsskador i händerna med tanke på hur de ofta håller pennan. Det ser jätteansträngande ut eftersom de inte kan vila handen mot papperet och ofta vrider de handen också. Antar att det numera inte är så svårt, med tangentbord etc, men när jag växter upp på 80-talet var det många som hade de konstigaste pennfattningar. Att vänsterhänta skulle vara "intelligentare" tror jag däremot är rent skitsnack, däremot är det visat att vänsterhänta tänker lite annorlunda än högerhänta eftersom de använder hjärnhalvorna olika. Men eftersom intelligensen inte sitter i vilken hjärnhalva man använder så......
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
10-03-2012, 11:15
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Azur @ 10-03-2012, 10:21)  ... man ofta ser att vänsterhänta har högre dödlighet Så vitt jag vet är dödligheten 100% oberoende av höger/vänstar.
|
|
|
|
|
10-03-2012, 11:24
|
Medlem

|
Angående hålla pennan. Jag vilar handen på pappret, men vrider handleden så att handen vilar under texten. Om jag skriver väldigt mycket för hand så får jag ont. men det är sällan jag skriver så mycket numera. På datorn tror jag att det är en fördel att vara vänsterhänt, det är fler bokstäver man använder på vänster sida om tgb än på höger, så det går fort att skriva med enfingervals med höger och mångfingervals med vänster.
|
|
|
|
|
16-03-2012, 23:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
En liten kul reflektion från mitt liv med min man och hans bror.
De är enäggstvillingar, fast det konstaterades inte förrän de var ca 30 år.
Den ene är högerhänt och teoretiker (urkass på hantverk), den andre vänsterhänt och praktiker (urkass på statistik).
På, i princip, ALLA foton jag sett från deras uppväxt (alltså inte poserande, utan ute i skog och mark, på lekplatsen, i skolan osv), så står den vänsterhänte till vänster om sin högerhänte bror.
Tillfällighet ? Jag har ingen aning, men lite udda är det !
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
17-03-2012, 00:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Jag är född vänsterhänt. Det var min mor också. På henne band man vänsterarmen så hon tvingades att skriva med höger hand. Yngste sonen är vänsterhänt. Bortsett från handsudd vid bläck, kulspetspenna eller blyerts så är det inga problem. Calligrafi var ett besvärligt problem på högskolan. Men tillfällig övergång till hö fixade det men jag började att stamma!!! Dock blir det ett påslag på ca 10 % när man köper en skjutbössa.
Till fördelarna är att man ser snabbar konsekvenserna av en handling. Till och med före beslut. Mest positivt är att läsande går så fort. Jag läser vertikalt medan en högerhänt läser horrisontellt. Är satsytan 13 cm eller < så läser jag lodrätt.
Håller inte med om en Rotarybroder som talade om "de konstiga som hade något fel" som var vänsterhänta. 5% av alla män i Sverige är färgblinda. Men som bildlärare (under 25 år) måste jag harangera de skolsköterskor som talade om det för mig vilka som hade färgsynsfel. Det är ju och får inte vara en belastning.
|
|
|
|
|
17-03-2012, 00:56
|
Medlem
Antal inlägg: 2 132
Medlem nr: 6 842

|
Det finns ju lite andra kombinationer också. Jag är som de flesta högerhänt, men använder datormusen med vänster hand och skjuter långbössa med vänstern. Då jag bytte från PC till Mac för många år sedan följde jag en kurs som förklarade att man uträttar mer om man flyttar musen till vänster; särskilt de som behöver det numeriska tangentbordet slipper byta grepp så ofta. Nu känns det onaturligt på främmande datorer med musen till höger. Det där med geväret beror på att synen är bättre till vänster; pistol blir med höger. Visserligen ett litet vinkelfel vid rekylupptagningen, men det lär man sig kompensera. Sen finns det ytterligare varianter med vänster- resp. högerbenta fotbollsspelare etc. Vidare har ju musiker särskilda problem; det görs ibland basar, ukulelar och gitarrer för vänsterhänta. Det skulle ju inte behövas, för högerhänta spelare gör de svåraste sakerna med vänster hand. Och veterligen finns inga vänsterstämda pianon.
|
|
|
|
|
17-03-2012, 07:16
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Ett annat krux för vänsterhänta är att skriva på papper som sitter i en pärm. På jobbet, en butik, skriver vi upp varor som ska beställas på papper i en ringpärm. Varje leverantör har en egen sida och när vi ser att en vara börjar ta slut skrivs den in i pärmen. Som vänsterhänt finns ingen plats för handen när man ska skriva på pappret, ringarna i pärmen är i vägen. Tidigare var vi ännu en vänsterhänt och då vände vi på pärmen, så hålen på pappret var på papprets högra sida. Men sen slutade hon och en ny kom, en högerhänt! Så nu är beställningspärmen som den brukar vara...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
17-03-2012, 12:03
|
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 9 588

|
tvillingarna en högerhänt och en vänsterhänt, är de spegelvända tvillingar, då kan de oxå ha hjärtat till höger respektive vänster????? Det är en mycket sällsynt variant av tvillingar.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|