CITAT (heinrich_stubel @ 18-03-2012, 23:12)

Nej, är absolut inte säker, men nån sorts hornkossa är det i alla fall. Är ett ständigt brölande, dess bräkande låter ungefär som en blandning mellan Roger Pontare och Thomas Di Leva
Nja, att ta kontakt med jakträtten är inte ett alternativ, då lär det dyka upp nån fetmagad gubbe i mundering och klampa sönder mina rosor, och eventuellt skjuta den stackas horn-kossan för att han inte har råd att köpa älgkött på ICA
Har satt upp en hemmasnickrad fågelskrämma nu. Ska bli spännande att beskåda min eventuella triumf

Nej, inte om du bor i tättbebyggt område - där får man inte jaga.... Däremot kanske ett löst skott i närheten skulle kunna vara effektivt?
Men vänta här nu, hur ser den ut? Storlek, färg, hur ser hornen ut etc?
Älgkor har INTE horn, inte heller dovhind, kronhind eller råget. Däremot har renlor horn, men det är nog ganska uteslutet med en ren i Hbg..... Har djuret horn är ett handjur, och beroende på hur hornen ser ut och storlek kan man säga om det är älg, dov eller kron. NV om HBG runt Allerum ner mot Comsten finns massor med dovvilt. De är små ofta prickiga och har stora horn. Kanske en sådan?
Vad man kan/ska/bör göra beror kanske lite på vad det är för djur och då kanske man kan lista ut varför den bölar. Då är det enklare att hitta rätt sätt att få tyst på den.
Ett tips, som jag inte testat själv, men läst om är att använda sig av rovdjursurin - människa går också bra.