Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Illa beskurna träd
          CillaM
          Inlägg 23-03-2012, 16:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Eller trädkatastroftråden... ämnet kom på tal för ett tag sedan men kan inte hitta den. Några bilder från en promenad i går om hur folk beskär sina stackars träd.

Redigerat av CillaM: 23-03-2012, 16:27
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Besk.bok.jpg ( 215.1k ) Antal nedladdningar: 59
          Bifogad fil  Besk.ek.jpg ( 206.42k ) Antal nedladdningar: 58
          Bifogad fil  Besk.ek1.jpg ( 213.07k ) Antal nedladdningar: 58
          Bifogad fil  Misshandladl_nn.jpg ( 203.63k ) Antal nedladdningar: 63

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-03-2012, 17:08
          Länk hit: #2

Gäster

Sorgligt att se -cry-.gif häromkring tycks det vara populärt med äppelträd som ser ut som ett stort paraply! ...och björkar som vuxit sig för stora som kapas rakt av 5m ovan marken!

När vi flyttade hit fanns ett antal gamla äppelträd som ingen skött på många år. Vi bestämde att de får växa som de vill med sina vattenskott och knotiga stammar och grenar. De är vackra, mina gamla äppelmadamer på sin ålderdom. De skänker välbehövlig skugga till trädgården, silar vinden och skyddar växtligheten och ger massor av frukt till fåglarnas stora glädje!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2012, 17:36
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Man undrar ju hur de har tänkt? Framför allt eken, varför skar de in topparna när den ändå blev mycket större än huset? Och boken ser ju bedrövlig ut och lär få grenarna knäckta i något snöväder

Sedan kan man fråga sig hur de har gjort. Har de hyrt en skylift för att komma upp eller har de klättrat?

Citera
          CillaM
          Inlägg 23-03-2012, 18:51
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Huggorm @ 23-03-2012, 17:36) *
          Man undrar ju hur de har tänkt? Framför allt eken, varför skar de in topparna när den ändå blev mycket större än huset? Och boken ser ju bedrövlig ut och lär få grenarna knäckta i något snöväder

Sedan kan man fråga sig hur de har gjort. Har de hyrt en skylift för att komma upp eller har de klättrat?

När det gäller eken så tror jag de har hyrt in några arborister. Det tog mig ett tag innan jag förstod vad som skett, o jag är fortfarande lite skeptisk till hur det ser ut. Ekar förväntar jag mig ska ha en riktig krona men samtidigt ser det som det är ganska bra gjort. Men jag skulle själv aldrig ha gjort nåt liknande. Jag hoppas verkligen att trädet klarar sig för det är en gigantisk ek. Resten av träden på bilderna är bara för sorgligt o då tog jag inte bilder på 2 mindre ekar där ägarna kapat rätt av. Ska fota nästa gång på promenaden.

Citera
          Tapio
          Inlägg 23-03-2012, 19:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

tillägg: försökte citera gunilla T:s inlägg:
          CITAT
          ...och björkar som vuxit sig för stora som kapas rakt av 5m ovan marken!
          , men det blev fel.

Det kanske inte var ”trädvård” det handlade om, utan att ta bort dem permanent.
          för alltså, om man fäller en björk på normalt sätt kommer den att skjuta skott vid stubben. De kommer lika säkert som ett amen i kyrkan. Den F-n vägrar att dö. Den går bara in i andra andningen.
          Ett alternativ är att ringbarka den. Men då får man vänta några år medan trädet sakta dör innan man kan fälla den. Under denna tid får man fortfarande stå ut med skuggningen, lövkrattningen eller vad nu är orsaken till att man tar ner björken.
          Ett andra alternativ är att man fäller björken ett par meter från marken. Då lurar man trädet. Den kommer inte att skjuta skott samtidigt som stubben och hela trädet sakta dör.

Men den kreativa grengallringen i min bild är jag fundersam över. Vad är tanken?
          Med plankorna som omger stammen fattar jag det som att någon ändå bryr sig om dem?
          Bild tagen i torrekullas friluftsmuseum i Södertälje.

//T

tillägg: försökte citera gunilla T:s inlägg:
          CITAT
          ...och björkar som vuxit sig för stora som kapas rakt av 5m ovan marken!
          , men det blev fel.

Redigerat av Tapio: 23-03-2012, 19:34
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  besk_rning.jpg ( 186.4k ) Antal nedladdningar: 62

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2012, 19:36
          Länk hit: #6

Moderator

Kan det vara någon sorts hamling?

Citera
          CillaM
          Inlägg 23-03-2012, 19:50
          Länk hit: #7

Medlem

Jag har aldrig varit med om att björk skjuter skott vid stubben och jag har aldrig hört nån annan säga att det hänt heller. Det där är en myt. Jag har sett flera fall där folk "beskurit"/kapat björk på det viset o stammarna står kvar än idag, döda, utan rotskott. Pinsamt och skämmigt döda. Däremot asp och poppel skjuter skott så fort de känner sig hotade, o dessa kan bli problem.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2012, 20:03
          Länk hit: #8

Moderator

Nog skjuter björk stubbskott alltid. Men främst de mindre träden, desto större de är desto mindre risk.

Citera
          Tapio
          Inlägg 23-03-2012, 20:14
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Huggorm @ 23-03-2012, 19:36) *
          Kan det vara någon sorts hamling?

Halaj!

Jo, men hamling har väl aldrig setts som något estetiskt föredöme?
          Utan som ett extra mattillskott till djuren?
          Torrekullas friluftsmuseum är som ett litet Skansen i miniatyr, fast utan djuren.
          Som en liten, liten del av hur Södertälje såg ut för hundra år sen.
          Man kanske hade lite husdjur i ”innerstan” , typ getter och sånt, på den tiden?

Off topic: den där redigeringsfunktionen blir jag galen på. Ju mer man försöker att rätta till ett litet misstag man gjorde i sitt inlägg, desto virrigare blir inlägget.

//T

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-03-2012, 20:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Urk, jag orkar nästan inte kika på bilderna, ser så mycket ute nu också. Det finns dock en del att säga om dem, t ex eken som jag får lust att skicka in på www.sverigesarboristforum.com för att få kommentarer från flera.

Om stubb- och rotskott. Det är helt olika saker, i stort sett. Vissa arter kan överleva genom att det från stora delar av rotsystemet kan växa upp skott som blir träd; t ex poppel, ask, körsbärsplommon (grundstammen som våra plommon ofta står på) osv. Andra arter kan överleva en nedsågning genom stubbskott, t ex äpple, päron, ek, ask, sälg m fl. Båda sätten innebär att det är samma individ, genetiskt sätt, som överlever.

Faktiskt kan björk överleva med stubbskott också, men det är unga individer. Skär man ned en ung björk kan stubben skicka upp en ny liten spoling. Det händer däremot mycket sällan från äldre trädstubbar av björk, och rotskott från björk har jag inte hört talas om.

Sedan finns det de som är duktiga på att fröså sig; lönn, ask t ex. Och de som behöver hjälp av djur för att kunna fröså sig, ek, hassel m fl.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 24-03-2012, 12:39
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (CillaM @ 23-03-2012, 19:50) *
          Jag har aldrig varit med om att björk skjuter skott vid stubben och jag har aldrig hört nån annan säga att det hänt heller. Det där är en myt. Jag har sett flera fall där folk "beskurit"/kapat björk på det viset o stammarna står kvar än idag, döda, utan rotskott. Pinsamt och skämmigt döda. Däremot asp och poppel skjuter skott så fort de känner sig hotade, o dessa kan bli problem.

Halaj!

Blir lite förvånad över att du säger att det är en myt.
          Har tagit två bilder på min tomt.
          Det är ju lätt att missa att det är en stubbe där om man inte vet det från början för den blir ju omsluten av mossa och annat bôs rätt snabbt. Det är kanske det du gjort?
          Men tro mig, under den där mossbeklädda lilla bullen ligger en gammal stubbe. Jag borde ju veta.

//T

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  stubbe1.jpg ( 366.55k ) Antal nedladdningar: 61
          Bifogad fil  stubbe2.jpg ( 327.82k ) Antal nedladdningar: 51

Citera
          officinalis
          Inlägg 24-03-2012, 18:33
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Är det några av er som arbetar med beskärning professionellt?
          Hur möter och hanterar man ett "förstört" träd?
          Jag har hjält till med beskärning på äldre äppelträd och har känt att jag mest vill gå in och gallra försiktigt, medan ägaren verkar ha någon inställning om att "det ska hända något" - som om grenhögens höjd på backen skulle avgöra hur bra arbetet har utförts.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          CillaM
          Inlägg 24-03-2012, 18:50
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Tapio @ 24-03-2012, 12:39) *
          Halaj!

Blir lite förvånad över att du säger att det är en myt.
          Har tagit två bilder på min tomt.
          Det är ju lätt att missa att det är en stubbe där om man inte vet det från början för den blir ju omsluten av mossa och annat bôs rätt snabbt. Det är kanske det du gjort?
          Men tro mig, under den där mossbeklädda lilla bullen ligger en gammal stubbe. Jag borde ju veta.

//T

Jag ber om ursäkt. Dock tycker jag att de skott du ringat in mer ser ut att vara enskilda individer, jag kan inte se så bra på dina bilder. Björk brukar ju så sig kopiöst. Men, om du säger så.

@ officinalis: Det är Cilla, den andra Cilla som är trädexpert o jobbar med detta.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-03-2012, 19:17
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Min åsikt är som bekant att skall man beskära/förminska ett träd som blivit för stort gör man det lämpligast med ett vågrätt snitt nära marken. Sen planterar man vid behov ett nytt som inte blir så stort.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-03-2012, 19:17
          Länk hit: #15

Moderator

Jag måste hålla med Tapio, bilden visar en ganska typisk bild av stubbskott från kapad björk. Jag gissar att den som sågades ner var ungefär lika stor som den som står kvar, det är i den storleken de får mest såna där skott. Ofta brukar skotten vara ganska risiga och döda i toppen. Men låter man dem vara så växer några sig stora medan det länge fortsätter komma nya småskott. En björk blir aldrig vad den en gång var, även om den växer tillbaka från stubben.

Citera
          Tapio
          Inlägg 24-03-2012, 20:28
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (CillaM @ 24-03-2012, 18:50) *
          Jag ber om ursäkt. Dock tycker jag att de skott du ringat in mer ser ut att vara enskilda individer, jag kan inte se så bra på dina bilder. Björk brukar ju så sig kopiöst. Men, om du säger så.

@ officinalis: Det är Cilla, den andra Cilla som är trädexpert o jobbar med detta.

Halaj!

Mig behöver du inte be om ursäkt.
          Men nej, nej! Det är inga skott jag har ringat in utan själva den gamla stubben!
          Det går ju förstås inte att se att det är en stubbe, för det är bara en mossbeklädd klump.
          På den första bilden är skotten den bruna ca 5 cm tjocka björkstammen lite bakom och den tjockare ca 10 cm stammen som jag kapat ca en meter från marken.
          Likadant i bild två: björken som står där växer inte på egen rot, utan från den inringade stubben.
          Jag var precis ut och tog en bild på en björkstubbe som är mossbeklädd för att försöka visa hur mossan täcker över stubben med tiden.
          Men varför har den stubben inte gett skott? Jo, antagligen för att efter jag fällt den borrade jag ett tiotal hål i snittytan, som jag fyllde med ca en halv fingerborg koncentrerad RoundUp.

//T

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  mossbekl_dd.jpg ( 324k ) Antal nedladdningar: 46

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 25-03-2012, 23:44
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

Oj jag vill bara kommentera eken, jag kan inte påstå att jag tycker att det är rätt att göra så, men jag har själva stått i otaliga situationer där det har varit kompromissar mellan kunds önskemål och vad jag kan/vill göra, jag tror nu att de anlitat ett företag för det jobbet och utan att känna bakgrunden kan jag komma på ett antal tillfällen där jag vet att kolleger har kompromissat och gjort kraftiga reduktioner, bla som alternativ till fällning.

Jag hoppas jo att det finns en uppföljningsplan på ett sådant jobb tyvär är risken stor att det inte gör det då det inte varit standard bland företagen i Sverige (det är det inte heller ännu) men vi är på väg att få bättre rutiner på sådant och bäst av allt ni som kunder börjar ställa större och större krav på oss för bla det.

CITAT
          Jo, men hamling har väl aldrig setts som något estetiskt föredöme?
          Utan som ett extra mattillskott till djuren?
          Torrekullas friluftsmuseum är som ett litet Skansen i miniatyr, fast utan djuren.
          Som en liten, liten del av hur Södertälje såg ut för hundra år sen.
          Man kanske hade lite husdjur i ”innerstan” , typ getter och sånt, på den tiden?

Tapio faktiskt har det det men inte bland bönder o dyl. däremot var det en viktig del av bla de barocka parkerna tex versailles. men även här i skandinaven har vi haft det som ett inslag i adliga parker tyvärr har de inte skötts och är idag antingen borta eller förfallna och åtgärderna blir oftast inte historiskt eller arkitektoniskt korrekta.

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-03-2012, 21:15
          Länk hit: #18

Medlem

Om björk: Jag hade knappt hunnit skriva att stubbskott förekommer på kapade yngre björkar - och så gick jag förbi en stubbe av en gammal björk och där växte kraftiga, fina stubbskott...

Men även om nu all slags björk efter fällning kan överleva genom stubbskott, så är det långt ifrån säkert att man får upp stubbskott som med andra arter, t ex ask.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-03-2012, 21:24
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (officinalis @ 24-03-2012, 19:33) *
          Är det några av er som arbetar med beskärning professionellt?
          Hur möter och hanterar man ett "förstört" träd?
          Jag har hjält till med beskärning på äldre äppelträd och har känt att jag mest vill gå in och gallra försiktigt, medan ägaren verkar ha någon inställning om att "det ska hända något" - som om grenhögens höjd på backen skulle avgöra hur bra arbetet har utförts.

Hur man bemöter myterna kring vad våra äppelträd behöver varierar ju. Det bästa brukar vara kunskap, att vara påläst.

De som tror att deras träd mår bra av att det kapas rejält, eller att t ex ett träd som inte beskurits på länge skulle behöva en rejäl omgång, har hört detta från många håll. Det är bara att lyssna ödmjukt och sedan förklara vad som gagnar trädens friskhet och långa levnad, och vad som inte gör det. Man kan också visa tidigare beskärningars effekt i trädet, och man kan berätta om varför man normalt beskär äppelträd.

Alla har också sett att grannens/farfars träd överlevt efter en rejäl omgång, och då är det bara att bekräfta. Man kan få ett äppelträd att överleva också en beskärning 2 cm ovan mark. Från stubben skjuter skott och dessa kommer också så småningom att vilja växa till träd. Om man bara har överlevnaden som rättesnöre kan man göra i stort sett vad som helst. Men de flesta vill ju ha vård av det enstammiga träd de har, så att de lever så friskt och länge som möjligt. Och då blir målsättningarna med beskärningarna och utförandet lite mer sofistikerat också.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 06-04-2012, 19:58
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Mike R Petersen @ 26-03-2012, 00:44) *
          Tapio faktiskt har det det men inte bland bönder o dyl. däremot var det en viktig del av bla de barocka parkerna tex versailles. men även här i skandinaven har vi haft det som ett inslag i adliga parker tyvärr har de inte skötts och är idag antingen borta eller förfallna och åtgärderna blir oftast inte historiskt eller arkitektoniskt korrekta.

Halaj!

Tack för svar!

Smaken är som rôven: klôven.
          Själv tycker jag bäst om träd som inte är hårt tuktade. Eller ännu hellre inte alls.

//T

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon