Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära äppelträd
          Miraku
          Inlägg 25-03-2012, 18:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 75 698

Jag har två äppelträd i trädgården till huset jag och min sambo flyttade till i somras.

Det första stackars äppelträdet beskar jag ganska hårt i slutet av sommaren. Alla träd är dåligt skötta och jag ville få ordning så fort som möjligt. Dumt nog läste jag inte på ordentligt innan jag började mer än de allra mesta baskunskaperna: ta bort det som växer uppåt, inåt och korsar. Det var ju bara det att det som växte uppåt, inåt och korsade var en väldigt stor del av trädet så min gissning är att trädet nu kommer kompensera med vattenskott. Har jag förstått rätt att jag då ska låta trädet få ha dessa vattenskott tills det återhämtat sig? Bör jag inte ta bort några alls?

Äppelträd nummer två har jag nu börjat beskära så smått då jag läst att det är ok att göra detta nu tidigt på våren. Är det korrekt? Men det trädet tar jag bara bort vattenskott sen förra året på och behåller de flesta större grenarna. kan jag slutföra det arbetet?

Vänliga hälsningar från trädgårdsnybörjare som ändå tycker att det är lite kul! Men som behöver lära sig mycket mer.. =)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-03-2012, 18:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Fota och lägg in bilder på dina träd så är det lättare att säga något men generellt är det aldrig bra med så hård beskärning.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Miraku
          Inlägg 25-03-2012, 18:56
          Länk hit: #3

Medlem

Så här såg det ut efter att det beskurits..
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0271.JPG ( 395.03k ) Antal nedladdningar: 47

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-03-2012, 20:26
          Länk hit: #4

Medlem

Ja det var en märkligt beskärning men vad är det för trassliga klumpar du sparat längst ut på grenarna? Alldeles för hårt beskuret iallafall.

Hoppas Cilla kommer in och tittar på bilden och eventuellt kan ge dig lite råd.Jag vågar mig inte på det.

Ta gärna en bild på träd nummer två också innan du fortsätter beskära det så att det blir mera rätt än det första. Man ska iallafall aldrig ta bort alla vattenskott på en gång utan dela upp det på flera år. Ju mer du kapar desto mer vattenskott. Detta görs lämpligen under JAS (juli, aug, sept).

--------------------

Citera
          Miraku
          Inlägg 25-03-2012, 20:36
          Länk hit: #5

Medlem

De trassliga klumparna är där sedan före min tid.. jag gissar de är kvar sedan tidigare beskärningar? Skulle jag ta dem också skulle ju bara grenen vara kvar...

Trädet såg egentligen ut ungefär så här innan också, bara mycket mer gamla vattenskott och en del grenar som växte på andra grenar..

Jag får väl helt enkelt se hur trädet tar sig.. Eftersom det var i ganska dåligt skick redan innan har väl tanken funnits på att ta ner det helt.. Det andra trädet står väldigt nära så det kanske ändå behöver ges plats för att det ska få bättre spelrum.. men men.. jag ger det året ut och ser hur det tar sig.

Främst var det väl det här men vattenskotten på träd nummer två jag ville ha svar på.. Första trädet är ju skadan redan skedd på och där är det ju inte så mycket att göra.. Träd nummer två är i mycket bättre skick vad jag kan se. Där är det främst ett gäng vattenskott som står rakt upp som jag inte vet hur många jag ska ta bort..

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-03-2012, 22:48
          Länk hit: #6

Medlem

Ja det går ju inte nu när du kapat så många andra grenar för det är ju mycket mer än vattenskott du tagit bort tyvärr.
          Hoppas någon annan kommer och tycker till också för Cilla t.ex. kan detta väldigt bra.

För träd nummer två är det ändå bra med en bild. Men förmodligen bör du bara ta bort kanske en fjärdedel per år för annars resulterar det bara i nya vattenskott. Dessutom blir ju även vattenskott grenar som kan ge frukt så småningom så alla ska inte bort överhuvutaget men som sagt är det svårt att råda utan bild.

--------------------

Citera
          Miraku
          Inlägg 26-03-2012, 07:27
          Länk hit: #7

Medlem

Jag hittade en tråd längre ner där den här Cilla hade gett råd till en annan som beskurit sitt träd för hårt. Så jag följer de råden så länge =)

Får se om jag återkommer med bild på träd nummer två. Just nu lutar det åt att jag låter det vara tills nästa säsong. Jag har tagit kanske 10% än så länge och nu vågar jag inte mer eftersom det blev så himla fel med träd nummer ett.. Det är ju typiskt att man ska ha så bråttom..

Fast när jag tittar på äppelträd som grannar har så är väldigt många väldigt hårt beskurna?? Är det ett vanligt fel folk gör? även de som haft trädgård länge?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-03-2012, 08:35
          Länk hit: #8

Medlem

Va bra, ja det finns en hel del trådar från tidigare som handlar om beskärning av äppelträd.

Tyvärr är det nog ganska vanligt att man beskär för hårt och man beskär många gånger fast det inte alls behövs.

--------------------

Citera
          Miraku
          Inlägg 26-03-2012, 12:33
          Länk hit: #9

Medlem

Tack i alla fall Stintan för de råd du gett! Första trädgården blir väl min försökskanin wink.gif Då är det ju bra att kunna be om hjälp även om man ibland gör det lite försent!

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-03-2012, 23:20
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Miraku!
          Läs lite på mina hemsidor och kom igen med frågor.

Det träd du beskurit kommer att behöva vila sig ett tag för att återställa blad- och grenmassa. Träd är så mycket mer än grenar som pekar i olika riktningar. Bland annat har de blad som de lever av (energiproduktion) och grenar som de lagrar energi med. Och så är de oändligt fiffiga konstruktörer, som vet hur de ska växa för att hålla bra. Om ditt beskärningsjobb ska syfta till att träden ska hållas så friska och långlivade som möjligt krävs att du vet lite om vad träd behöver för att kunna detta.

Det är aldrig bråttom att beskära ett äldre äppelträd, om det inte riskerar att rasa på människor. Läs runt lite och gå ut och kika på ditt träd så att du innan du funderar på om du ska beskära (eller göra annat) och när du ska göra det i sådana fall:
          - hur stor är tillväxten, hur är åldersbalansen i trädet
          - hur bärs tyngder upp, vilken styrka har de bärande grenarna
          - stam, stambas - intakta eller med skador?
          - markförhållanden - kompakterat, luckert, frodigt, hur är dränering/väta i området
          - symmetriskt/assymetriskt viktmässigt?
          - hur har tidigare beskärningar övervallat, hur har den påverkat placering av blom?
          - förekommer kräfta i träden, skorv på frukten elelr annat som påverkar beskärning?

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon