Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Täckmaterial för rabatt
          andreas75
          Inlägg 26-03-2012, 02:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 51 026

Hej.

Nyinflyttad till en tomt som har c:a 35-40 kvm rabatter totalt. Detta i förort till sthlm.
          Amatör som jag är..... vilket täckmaterial är bäst, billigast, mest hållbara etc för att man ska slippa spendera veckor varje år i ogräsbekämpning?
          Och också... vart köper man det, eller finns det vettiga hemtransporter?

Hälsningar
          Andreas

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-03-2012, 08:03
          Länk hit: #2

Gäster

Dethär vill du nog inte höra men....det finns inget täckmaterial som håller bort ogräset och släpper upp önskvärda växter. För att minska arbetet med ogräsrensning finns det bara en sak att göra - ett ordentligt underarbete där man noggrant rensar igenom hela rabatterna, inte bara det gröna utan rötterna måste bort. Nu på våren, när marken är fuktig, går det bra att få bort rotogräset. Tar man sig den tiden har man igen det resten av säsongen. Lite fröogräs dyker säkert upp men det är bara att nypa så fort det syns, det bör inte få växa till sig.

Har du kanter mot gräsmatta så växer gräsmattan snabbt in så där måste till någon form av rotstopp, metallkant, sten stockar eller vad man tycker är lämpligt. Samma gäller här, alla rötter måste grävas bort innan man sätter ner rotstoppet.

Redigerat av Gunilla T: 26-03-2012, 08:35

Citera
          octachoron
          Inlägg 26-03-2012, 11:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Jag sätter många växter (för) tätt i rabatterna så att ogräset får svårt att växa. Med ordentlig rensning av flerårigt ogräs innan så håller det nere behovet av ogräsbekämpning. Det svåraste ogräset i rabatt är vanligt gräs så rabattkant är nästan det viktigaste.
          I år tänkte jag prova med täckbark mellan rosorna i de nya rosrabatterna.

Citera
          andreas75
          Inlägg 26-03-2012, 12:22
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 26-03-2012, 09:03) *
          Dethär vill du nog inte höra men....det finns inget täckmaterial som håller bort ogräset och släpper upp önskvärda växter. För att minska arbetet med ogräsrensning finns det bara en sak att göra - ett ordentligt underarbete där man noggrant rensar igenom hela rabatterna, inte bara det gröna utan rötterna måste bort. Nu på våren, när marken är fuktig, går det bra att få bort rotogräset. Tar man sig den tiden har man igen det resten av säsongen. Lite fröogräs dyker säkert upp men det är bara att nypa så fort det syns, det bör inte få växa till sig.

Har du kanter mot gräsmatta så växer gräsmattan snabbt in så där måste till någon form av rotstopp, metallkant, sten stockar eller vad man tycker är lämpligt. Samma gäller här, alla rötter måste grävas bort innan man sätter ner rotstoppet.

Sant... Det vlle jag inte höra...;-) - Men tack ändå!

Nu börjarar jag röra mig från kategorin på tråden.... Men att köpa marknadens bästa ogrässpruta och några kubik roundup bästa vägen att gå för att slippa pajjad rygg då?

hälsn
          Andreas

Citera
          octachoron
          Inlägg 26-03-2012, 14:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

CITAT (andreas75 @ 26-03-2012, 13:22) *
          Men att köpa marknadens bästa ogrässpruta och några kubik roundup bästa vägen att gå för att slippa pajjad rygg då?

Att spruta Roundup i en rabatt medför att många växter förutom ogräset kommer att dö eller att fara illa. Det bästa är om man penslar på medlet på ogräsets blad för en mera lokaliserad verkan.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 27-03-2012, 09:37
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (andreas75 @ 26-03-2012, 13:22) *
          Sant... Det vlle jag inte höra...;-) - Men tack ändå!

Nu börjarar jag röra mig från kategorin på tråden.... Men att köpa marknadens bästa ogrässpruta och några kubik roundup bästa vägen att gå för att slippa pajjad rygg då?

hälsn
          Andreas

En fin rabatt kräver arbetat av något slag, och är man intresserad gillar man oftast det arbetet. Jag får en känsla av att du inte är så intresserad av rabatter? I så fall kan du ju ta bort dem och göra gräsmatta eller nåt annat av dem. Man måste ju inte vara växtintresserad bara för att man väljer att bo i hus. Men som de tidigare svaren anger så finns det ingen snabbmetod som gör så att bara det jag vill växer i rabatten och allt annat håller sig borta. Men du kan väl avvakta en sommar och se hur det tar sig ut innan du gör nåt drastiskt : )

Citera
          andreas75
          Inlägg 28-03-2012, 09:08
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 27-03-2012, 10:37) *
          En fin rabatt kräver arbetat av något slag, och är man intresserad gillar man oftast det arbetet. Jag får en känsla av att du inte är så intresserad av rabatter? I så fall kan du ju ta bort dem och göra gräsmatta eller nåt annat av dem. Man måste ju inte vara växtintresserad bara för att man väljer att bo i hus. Men som de tidigare svaren anger så finns det ingen snabbmetod som gör så att bara det jag vill växer i rabatten och allt annat håller sig borta. Men du kan väl avvakta en sommar och se hur det tar sig ut innan du gör nåt drastiskt : )

oh... tvärtom... - Jag är överintresserad, och alltför ambitiös med min nya trädgård... Har hur många projekt på gång i den, och tänker utnyttja varenda kvm av rabatterna, och tycker det är synd att jag inte har mer rabatt, då jag vill trycka i så mycket mer i jorden...;-)

Men,
          Jag är amatör... så dels måste jag skjuta såna här grundläggande frågor på forumet...;-)... Och dels så är allt jag gör gällande trädgården dubbelt så omständigt. + Att man är småbarnsföräldrer och heltidsjobb.

Således gett mig in på en stor, komplex och lättskött trädgård då man är överambitiös och samtidigt tidsbrist...wink.gif

/Andreas

Citera
          addo
          Inlägg 28-03-2012, 14:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Jag tycker det är finare med grönt ogräs än en brun rabatt så jag rensar enbart ogräs där jag ser att mina växter blir trängda av ogräset. Och så tar jag rotogräs i förebyggande syfte.

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 28-03-2012, 20:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem nr: 23 219

Jag har lagt tjocka lager med bark (hämtar gratis vid ett pappersbruk) och det funkar väldigt bra. Ett och annat fröogräs slår sig dock ner men dem tar jag när de är 3-4 cm och de är väldigt lätta att dra upp. Hur många det blir beror väldigt mycket på vad som finns bredvid. Är det gräsmatta som klipps regelbundet blir det nog 2/säsong/m2. Är det vid gränsen till ett fält som inte slås så är det kanske 20/m2/säsong.

Om man har rotogräs kan man lägga markduk under för att hejda det. Det bästa i längden tycker jag dock är att först täcka området där man ska odla med markduk i 1-2 år och sedan påbörja odlandet. Det är krångligt med markduken under barken nämligen om man ska plantera nytt efter ett tag. Går ju även att rensa igenom allt ordentligt också, som någon föreslog ovan, men det är lite jobbigare.

Citera
          Genvägen
          Inlägg 18-04-2012, 10:15
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 25 523

Om det är intressant så har jag en massa träflis som du kan få till din rabatt. Finns att hämta i Sthlm.

Citera
          fridsbacka
          Inlägg 18-04-2012, 12:18
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 50 183

har inet tidigare hållit det borta på vårkanten men i år tar jag en runda då och då och kollar om nån grön buse kikat upp och då åker den direkt =) , ganska trevligt och rogivande om man håller det borta hela tiden

--------------------
          Zon 4 / Hälsingland

Citera
          olgak
          Inlägg 01-05-2012, 22:01
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Naturligtvis vill man få bort rotogräset i rabatten. Men om man lyckats med det någorlunda så tycker jag marktäckning hjälper, särskilt om det är lite glest i rabatten. Barkmull, gräsklipp eller lite hö. Går att lägga blöta tidningar underst och sedan gräsklipp eller barkmull. Håller fukten bra ockå. Lycka till!
          Olga

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-05-2012, 20:03
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Själv använder jag sand som marktäckare och tycker att det fungerar bra, speicellt om man lagt blöta tidningar under

Citera
          ganskago
          Inlägg 27-09-2012, 19:25
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 43 031

Jag såg att du undrade över hemtransport.... jag handlar av en firma som kör hem jord och gödning till min trädgård, jag har handlat av dom två gånger nu och är jättenöjd med deras grejer. Du kan kolla på deras hemsida www.taljetradgardsprodukter.se . Vad gäller rabatterna så kör jag med ett tjockt lager med barkmull och tar det som tar sig igenom vartefter det kommer upp smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-07-2025, 00:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon