Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > HSP !
          Motti
          Inlägg 30-03-2012, 23:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Såg Malou von Siverts i dagpå Tv 4 efter tio om HSP !Hyper syncebelety Pepopls ! jag kännde igen mig direkt ! någon mer än jag ?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-03-2012, 00:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jo, jag har många drag som stämmer med beskrivningen av HSP...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 31-03-2012, 01:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja jag är väldigt kännslig och lider av det eftersom jag har svårt att skaka av mig skit och kan älta saker i veckor ,i utredningen sägs det att särskillt lärare konstnärliga människor som är en stor del av HSP: Hypo sensebilety Pepols.Det är ingen åkomma som ADHD utan mer en genetisk sak alltså ingen deffekt ,det sägs att 20 %har den här kännsligheten om det nu är 20% av jordens befolkning eller om det är 20% av Sveriges befolkning ?Men vad jag landade i detta kompiskram.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2012, 04:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Snart är vi väl alla förminskade till nån bokstavskombination som vi kan gömma oss bakom eller skylla vårt beteende på unsure.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 31-03-2012, 08:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 31-03-2012, 05:55) *
          Snart är vi väl alla förminskade till nån bokstavskombination som vi kan gömma oss bakom eller skylla vårt beteende på unsure.gif

jag anser inte att man blir föminskad som människa om man skulle få en diagnos.
          för många är det skönt - ett kvitto på att livet varit som det varit, blev som det blev och man mår som man mår pga av en XX eller YYdiagnosen.
          jag känner ingen som vare sig gömmer sig eller skyller på sitt neuropsykiatriska handikapp/nedsättning.
          det viktiga är att man hela tiden ser människan.
          gäller alla utom politiker.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2012, 09:03
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (herkules @ 31-03-2012, 09:01) *
          jag anser inte att man blir föminskad som människa om man skulle få en diagnos.
          för många är det skönt - ett kvitto på att livet varit som det varit, blev som det blev och man mår som man mår pga av en XX eller YYdiagnosen.
          jag känner ingen som vare sig gömmer sig eller skyller på sitt neuropsykiatriska handikapp/nedsättning.
          det viktiga är att man hela tiden ser människan.
          gäller alla utom politiker.

Tror nog att du förstod vad jag menade. Det kommer nya bokstavskombinationer hela tiden för olika mer eller mindre knepiga beteenden och alla betyder inte per automatik neuropsykiatriska handikapp/nedsättning. Har man lite självinsikt kan man många gånger ändra sitt oönskade beteende, även om man kanske behöver hjälp och stöttning. Man måste ha viljan själv istället för att ta bokstavskombinationen som ursäkt och strunta i det.

Jag anser inte heller att man blir förminskad som människa om man skulle få en diagnos däremot är det lätt att man förminskar sig själv. Jag har själv en i familjen med ADHD så jag vet lite grann hur det kan fungera.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 31-03-2012, 10:09
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 31-03-2012, 10:03) *
          Tror nog att du förstod vad jag menade. Det kommer nya bokstavskombinationer hela tiden för olika mer eller mindre knepiga beteenden och alla betyder inte per automatik neuropsykiatriska handikapp/nedsättning. Har man lite självinsikt kan man många gånger ändra sitt oönskade beteende, även om man kanske behöver hjälp och stöttning. Man måste ha viljan själv istället för att ta bokstavskombinationen som ursäkt och strunta i det. Jag anser inte heller att man blir förminskad som människa om man skulle få en diagnos däremot är det lätt att man förminskar sig själv. Jag har själv en i familjen med ADHD så jag vet lite grann hur det kan fungera.

jag tror inte på det där med viljan, inte hela vägen iaf. att få en förklaring till tjyvkopplingen (smile.gif)är bättre, DÅ kan man få verktyg och underlätta/förändra sitt tänk/beteende.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-03-2012, 10:21
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Wikpedia on Highly sensitive person)
          Attributes and characteristics

HSP students work differently from others. They pick up on the subtle things, learning better this way than when overaroused. If an HSP student is not contributing much to a discussion, it does not necessarily mean they do not understand or are too shy. HSPs often process things better in their heads, or they may be over-aroused. This can be the reason for their not contributing. HSPs are usually very conscientious, gifted with great intelligence, intuition and imagination, but underperform when being watched. This also applies to work situations; HSPs can be great employees—good with details, thoughtful and loyal, but they do tend to work best when conditions are quiet and calm. Because HSPs perform less well when being watched, they may be overlooked for a promotion. HSPs tend to socialize less with others, often preferring to process experiences quietly by themselves

Det stämmer då in väldigt bra på mig också, men dessa egenskaper trodde jag berodde på asperger. Det känns som att alla störningar man kan ha flyter ihop med varandra, och alla är drabbade i någon mån

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-03-2012, 10:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

När man läser om HSP så passar en del in på många människor. Jag tycker man gör det lite lätt för sig.

Känner några som har fått diagnosen ADHD och fick därför låna en liten bok om det. När jag läste det, så finns det också mycket som passar in hos många. Och att många bara gömmer sig bakom sin diagnos, har jag också sett.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2012, 10:50
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (herkules @ 31-03-2012, 11:09) *
          jag tror inte på det där med viljan, inte hela vägen iaf. att få en förklaring till tjyvkopplingen ( smile.gif )är bättre, DÅ kan man få verktyg och underlätta/förändra sitt tänk/beteende.

Att få en förklaring är jättebra och ofta en förutsättning men har man inte viljan så spelar det ju ingen roll hur mycket verktyg man har.

Samtidigt tror jag inte det är bra att man sätter egna diagnoser på sig själv utifrån vad man läser här och där.
          Sånt måste utredas ordentligt av sakkunniga. Jag tror nämligen att alla kan känna igen sig i till en del i det som skrivs utan att för den skull verkligen ha ADHD, Aspergers e.dyl.

Redigerat av *Stintan*: 31-03-2012, 10:52

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-03-2012, 11:07
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 31-03-2012, 11:50) *
          Samtidigt tror jag inte det är bra att man sätter egna diagnoser på sig själv utifrån vad man läser här och där.
          Sånt måste utredas ordentligt av sakkunniga. Jag tror nämligen att alla kan känna igen sig i till en del i det som skrivs utan att för den skull verkligen ha ADHD, Aspergers e.dyl.

tummenupp.gif

Ärligt, sånt här kvacksalvande tycker jag är rent sk.....t, alla kan känna igen sig på någonting men det värsta är alla amatörer som börjar diagnostisera andra människor...

Precis som Stintan säger - överlåt tolkningar och diagnoser till sakkunniga!

Citera
          KRT
          Inlägg 31-03-2012, 11:34
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Motti @ 31-03-2012, 02:03) *
          Det är ingen åkomma som ADHD utan mer en genetisk sak alltså ingen deffekt

Nu är det ju faktiskt så att ADHD beror på att man har en förändrad balans mellan olika signalsubstanser i hjärnan. Kommunikationsvägarna mellan olika centra i hjärnan saknar de vanliga "biltullarna" och det är alltså fritt flöde. Tanke=handling. Huruvida ADHD är genetiskt är det i dagsläget INGEN som vet, men en del tyder faktiskt på det, på samma sätt som man kan ärva sin pappas ögonfärg, eller mammas hårfäste kan man också ärva sådant som produktion av signalsubstanser i hjärnan, balansen mellan dopamin och serotonin etc.

Att kalla ADHD en "åkomma" är ungefär lika logiskt/normalt som att kalla Cancer influensa, ADHD är en diagnos, det är en livslång sjukdom som ger en funktionsnedsättning. Och jag kan LOVA att alla som har diagnosen önskar att de slapp och bara hade en "åkomma" som bihåleinflammation, trasiga knän eller anlag för magsår!!!!!!

Och att kalla ADHD en "defekt" är i högsta grad störande för alla som har ADHD, eller har någon anhörig med diagnosen. Man är inte DEFEKT för att man har ADHD, lika lite som man är defekt för att man är rödhårig, vänsterhänt, skelar eller har dåligt självförtroende.

Och vad gäller ADHD så är det inget man "bara" diagnosticerar - det finns mycket tydliga och internationellt accepterade diagnoskriterier, MEN som många säger för att kunna tolka dessa kriterier och se huruvida en persons beteende beror på ADHD eller är en variation inom det som klassas som friskt behöver man utbildning, kunskap och erfarenhet. Det FINNS en orsak till att psykologer har en lååååång utbildning, och att pykiatriker har närmare 10 års utbildning i botten. Att hålla på att sätta diagnoser på sig själv är inte bara omöjlig, det är dessutom käpprätt idiotiskt.

Tänk efter lite hur du uttrycker dig, INNAN du postar inlägg. Du kan både såra, förolämpa och gravt diskriminera människor med ditt ofinkänsliga och burdusa uttryckssätt.

Redigerat av KRT: 31-03-2012, 11:38

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          herkules
          Inlägg 31-03-2012, 11:36
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 31-03-2012, 11:50)
          1533737[/url]']
          Att få en förklaring är jättebra och ofta en förutsättning men har man inte viljan så spelar det ju ingen roll hur mycket verktyg man har.

en neuropsykiatrisk diagnos kan bara en neuropsykiatriker ställa. såklart.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2012, 11:38
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 31-03-2012, 12:07) *
          tummenupp.gif

Ärligt, sånt här kvacksalvande tycker jag är rent sk.....t, alla kan känna igen sig på någonting men det värsta är alla amatörer som börjar diagnostisera andra människor...

Precis som Stintan säger - överlåt tolkningar och diagnoser till sakkunniga!

Det förstör också för dem som verkligen blivit utredda och fått en diagnos att det finns en massa människor som säger sig ha ditten och datten utan att det är utrett ordentligt. Det är lätt att det blir en misstro.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 31-03-2012, 11:42
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (KRT @ 31-03-2012, 12:34) *
          Nu är det ju faktiskt så att ADHD beror på att man har en förändrad balans mellan olika signalsubstanser i hjärnan. Kommunikationsvägarna mellan olika centra i hjärnan saknar de vanliga "biltullarna" och det är alltså fritt flöde. Tanke=handling. Huruvida ADHD är genetiskt är det i dagsläget INGEN som vet, men en del tyder faktiskt på det, på samma sätt som man kan ärva sin pappas ögonfärg, eller mammas hårfäste kan man också ärva sådant som produktion av signalsubstanser i hjärnan, balansen mellan dopamin och serotonin etc.

Att kalla ADHD en "åkomma" är ungefär lika logiskt/normalt som att kalla Cancer influensa, ADHD är en diagnos, det är en livslång sjukdom som ger en funktionsnedsättning. Och jag kan LOVA att alla som har diagnosen önskar att de slapp och bara hade en "åkomma" som bihåleinflammation, trasiga knän eller anlag för magsår!!!!!!

Och att kalla ADHD en "defekt" är i högsta grad störande för alla som har ADHD, eller har någon anhörig med diagnosen. Man är inte DEFEKT för att man har ADHD, lika lite som man är defekt för att man är rödhårig, vänsterhänt, skelar eller har dåligt självförtroende.

Och vad gäller ADHD så är det inget man "bara" diagnosticerar - det finns mycket tydliga och internationellt accepterade diagnoskriterier, MEN som många säger för att kunna tolka dessa kriterier och se huruvida en persons beteende beror på ADHD eller är en variation inom det som klassas som friskt behöver man utbildning, kunskap och erfarenhet. Det FINNS en orsak till att psykologer har en lååååång utbildning, och att pykiatriker har närmare 10 års utbildning i botten. Att hålla på att sätta diagnoser på sig själv är inte bara omöjlig, det är dessutom käpprätt idiotiskt.

Tänk efter lite hur du uttrycker dig, INNAN du postar inlägg. Du kan både såra, förolämpa och gravt diskriminera människor med ditt ofinkänsliga och burdusa uttryckssätt.

Klokt och tänkvärt inlägg! tummenupp.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2012, 11:55
          Länk hit: #16

Medlem

tummenupp.gif Skriver under!

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-03-2012, 11:58
          Länk hit: #17

Gäster

Mycket bra KRT!

Citera
          gnon49
          Inlägg 31-03-2012, 12:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Varför så burdus? Varför såra helt i onödan med följdinlägg som spär på.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          KRT
          Inlägg 31-03-2012, 12:20
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (gnon49 @ 31-03-2012, 13:09) *

Tycke du jag är burdus? Läs i så fall första inlägget där personen som startade tråden kallade ADHD en "åkomma" och "defekt". Vad är i så fall det? Snällt och milt? Väl övervägt och dämpat? Vänligt?

Har du en aning om hur det är att ha ett osynligt handikapp, en funktionsnedsättning som mycket få människor förstår och kan acceptera? Att hela livet är en utmaning, eftersom du inte kan, verkligen INTE KAN, sitta stilla och lyssna uppmärksamt under mer än en kort stund. Har du en aning om hur det är när andra människor tittar på dig, eller din anhörig och tänker - usch vilken jobbig människa, måste vara en usel uppväxt/knarkande föräldrar/ missbildning etc..... Bara JAG slipper ha med den personen att göra! Tycker du det är OK, att andra personer kallar din bror/syster/morfar/son/dotter/make "defekt"? Eller avfärdar ett livslångt handikapp som en "åkomma" likställd med en förkylning?

Det går iaf inte jag..........
          Uppfattas jag som burdus ber jag om ursäkt för det, men jag anser fortfarande att man ska tänka sig för innan man skriver saker som är så gravt nedsättande och diskriminerande som Motti gjorde i första inlägget.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2012, 12:26
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (gnon49 @ 31-03-2012, 13:09) *

Varken burdust eller nån påspädning. Ibland behövs det klargörande och det KRT skrev var mycket bra

Blev du sårad? Jag blev det inte och jag kan inte tänka mig att min diagnostiserade familjemedlem skulle bli det minsta sårad.... tvärtom blir hon glad när det sprids adekvat upplysning till okunniga människor. Ju fler människor som får kunskap desto bättre blir det för personer med ADHD.

Redigerat av *Stintan*: 31-03-2012, 12:27

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 15:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon