Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nyinköpta, beskära? Hur långt ifrån varandra?
          AnniiPannii
          Inlägg 12-04-2012, 14:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Har två nyhitskickade clematisar från tyskland. "Alba Luxarians" och "Jackmanii purpurea". Ska placera dem mot en spalje där jag även ska plantera två klätterrosor, de är nu barrotade och små. De ska stå varannan ros varannan clematis. Hur långt imellan ska jag gräva groparna ungefär?
          Clematisarna kom i sånna där typiska krukor för dem och alban har redan klättrat upp för bambupinnarna medans jackmanii har satt nya klängar och blommar på gammal ved också. Ska jag klippa ner till de första skotten på den gamla veden på jackmanii?
          Tacksam för hjälp!

Ps. Ska man använda rosjord eller räcker det med vanlig jord, en näve benmjöl och förbättra med kopåse?

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          Kajsa
          Inlägg 13-04-2012, 10:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Alba Luxurians blir riktigt stor, mitt stöd är 45 cm brett och 3 m högt. Satte en annan klematis intill men den blir lite övervuxen då viticellan har en sådan kraft.

Alba Luxurians, en av mina större

Jackmanii Purpurea blir mer normalt stor, den växer på en spalje som är 50 cm bred

Fint om rosor och klematis nuddar varandra så du får kolla hur breda dina rosor blir. Man brukar säga att man ska klippa ner sina klematis till 20 - 30 cm när plantan är i jorden. Rosjord är förstås kanon till klematis men visst kan du blanda själv av det du skrev. Annars sätt dom i vatten först, dra ut rötterna och vattna mycket i sommar. Dessa två klematis har jag inte haft det minsta krångel med, J.Purpurea blev jag så glad i så jag köpte till ett ex till för baksidan av trädgården. Båda grupp 3 och jag klipper ner dom sen höst.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Plater
          Inlägg 13-04-2012, 13:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

CITAT (Kajsa @ 13-04-2012, 11:41) *

Alba Luxurians, en av mina större

Det här hör väl inte till ämnet, men jag måste bara inflika vilken härlig bild det där är Kajsa! Ett sådant underbart klematissvall wub.gif
          Det får bli en tripp till plantskolan och inhandla en Alba Luxurians smile.gif

Redigerat av Plater: 13-04-2012, 13:37

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 13-04-2012, 15:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

CITAT (Plater @ 13-04-2012, 14:36) *
          Det här hör väl inte till ämnet, men jag måste bara inflika vilken härlig bild det där är Kajsa! Ett sådant underbart klematissvall wub.gif
          Det får bli en tripp till plantskolan och inhandla en Alba Luxurians smile.gif

Tänkte desamma! Blev väldigt nöjd med mitt sortval när jag såg den! Får hoppas att min blir lika härlig bara biggrin.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon