Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära syren
          asali
          Inlägg 14-04-2012, 20:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 30 105

Vi ska flytta in i vårt nya hus om en vecka och där växer de massor med syrener, fint förvisso men kanske inte överallt.
          En syrenhäck mitt på tomten ska jag ta bort helt och då är de väl bara att gräva bort så mycke man kan och sen hålla skotten borta med gräsklipparen.
          Sen har vi en "häck" ut mot vägen som vi ska behålla men som jag vill minska ner, just nu är dom vildvuxna och kanske 5 m höga men jag vill ha dom som en häck på kanske 2-3 m.
          Hur gör jag, är de bara att gå loss med sågen o såga av el ska man kapa av de tjockaste stammarna vid roten (för att inte bara få en massa stammar) och sen kapa av upptill?
          Är syrenernas rotsysten extremt på nåt sätt så de blir svårt att odla annat runtom?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-04-2012, 20:24
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Kapa de riktigt höga stammarna och låt lägre stammar vara kvar, så kan du forma en 2-3m hög häck efterhand

Citera
          asali
          Inlägg 14-04-2012, 20:37
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för snabbt svar!!
          Jag har ju aldrig beskurit träd o så, är de en stor konst el är de bara att kapa av vart man vill (ovanför en gren antar jag)?
          Är de okej att göra de här nu på våren el är de kanske bättre att vänta till höst el nåt?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-04-2012, 20:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Man brukar ta bort de största stammarna och då helt nere vid marknivå. Syren skjuter rotskott så gör du så får du nya skott som ger ett buskigare intryck.

Om du kapar högre upp så blir det i regel så att tillväxten sker där du beskurit , en meter upp på stammen om du beskär där.

Har själv en häck av syren som gärna vill dra iväg men vi tar bort de allra grövsta stammarna varje år och får då nya skott nerifrån som gör att det blir tätare ända nerifrån.

Redigerat av mamamaggan: 14-04-2012, 21:00

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          asali
          Inlägg 14-04-2012, 20:53
          Länk hit: #5

Medlem

Perfekt, då ska jag köra loss med sågen så fort jag kan smile.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 14-04-2012, 21:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Syrener brukar man normalt beskära efter blomningen, dvs slutet av juni-början av juli (beroende på var man bor...).

Syrener kan man kapa av helt och totalt och det kommer nytt men det är inte vidare snyggt några år. Då är det bättre att ta det grövsta och klippa ned det som är mindre grovt. Nästa år tar du ett tag till med det som då är grövst. Kommande år blir det mest finputsning.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-04-2012, 14:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om trädgården var ny för mig skulle jag inte satt en såg i någonting. Man vet inte vilka funktioner växter har innan man levt med dem ett år.

Har man dessutom inte arbetat med trädgård och beskärning tidigare så är risken att man skär in felaktigheter nära 100%.

Det som tar 1 timme att såga ned av en syrénhäck kan ha 15 år att växa upp.

Vänta och se vilken funktion syrénhäckarna har innan du sågar bort dem.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-04-2012, 17:19
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Cilla @ 15-04-2012, 15:28) *
          Om trädgården var ny för mig skulle jag inte satt en såg i någonting. Man vet inte vilka funktioner växter har innan man levt med dem ett år.

Har man dessutom inte arbetat med trädgård och beskärning tidigare så är risken att man skär in felaktigheter nära 100%.

Det som tar 1 timme att såga ned av en syrénhäck kan ha 15 år att växa upp.

Vänta och se vilken funktion syrénhäckarna har innan du sågar bort dem.

Detta kan inte nog påpekas! Låt trädgården vara en säsong så att ni ser vad som växer och hur innan ni sågar ner och gräver upp!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          asali
          Inlägg 23-04-2012, 15:28
          Länk hit: #9

Medlem

jo mycke har jag tänkt göra så med men vissa saker som en häck mitt på gräsmattan och en rosenhäck som står fel för oss måste jag ta tag i:) men vi kanske kan flytta på häcken o då låter vi den vara tills den blommat klart.
          Jag får helt enkelt ta o läsa på lite om hur man beskär innan jag sätter igång.
          Tack för bra svar!

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-04-2012, 20:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jo, jag förstår detta. Och det behöver ju inte bli fel det man gör innan man levt med det.
          Fast man får onekligen andra perspektiv på sin trädgård efter ett och tre år.

Jag jobbar med träd och en hel del med trädgård och park, så jag borde ju veta. Men privat är jag precis som de flesta. Flyttade till nytt ställe, kände precis från första stund var jag ville odla grönsaker, ha sittplatser, öppenhet och insynsskydd mm. Där måste det finnas lite mer sol och vissa sittplatser måste ju fortsätta ligga lite skuggigt. Vissa träd avskydde jag från början, det är svårt för mig med stympade, dvs grovkapade träd. Jag visste precis vad som måste göras redan första sommaren... ned med somligt, flytt av annat och så börja odla och plantera direkt.

En hårt stympad lönn som verkligen inte ser klok ut och som är hur skadad som helst av beskärningarna skulle givetvis ned. Ut med sågen, ska bli skönt få slut på den eländiga synen. Men där uppe satt båda katterna! Precis lagom högt på onaturligt helt horisontella grenar, och spanade ut över vattnet.
          Hrm. Kanske en annan dag. Sågen tillbaka i boden. Lönnen står efter 18 år fortfarande kvar, den har visat sig inte bara vara bra för katterna utan även för oss som får ett tak där vi ofta ställer saker det inte ska regna på. Dessutom perfekt träd att bygga koja i.

Och så första säsongen gräva gräva för sparrisland och andra grönsaker. Massor av tunga lyft med jordförbättring och så ned med alltihop. En veckas grävning ungefär, en hel del lyft av hundratals kilo gödsel, plantering, frösådder och inköpta plantor.

Kom något upp på stället jag valt? Japp, potatis. Som man kan odla nästan var som helst... Och i min starka gödselblandning blev det fin, hög blast... Jag visste ju inte var någonstans på tomten som jorden och vattenströmningar och annat egentligen var bäst för t ex sparris! Den såg jag knappt röken av. Nu har jag träduppdragning och jordgubbar där istället, passar mycket bättre.

Sen grävde jag ur ett helt buskage med snöbär. Alldeles för många av tyckte jag, och mycket annat intressant kunde planteras där och försköna en sittplatsmiljö. Vi var två man som grävde i två helger och rensade rötter. Undervegetationen var vintergröna och en hel del andra marktäckare. I ivern att få dit det nya lades de på högar och tynade bort.

Skitsnyggt första månaden med alla nya plantor och ett vackert litet körsbärsträd som pinnade upp. fast sitta blev det inte så mycket av, myrorna hade visst sina gångstråk just där... Och HU vilket torrt ställe det visade sig vara! Behövdes bevattning flera gånger i veckan. Det mesta dog därför och snöbären kom med kraft igen. Visade sig vara perfekta skyddet från grannen, som visade sig ha verksamhet precis intill som knappt märktes med ett snöbärssnår. Dessutom har vi själva lite lagring bakom buskaget som ingen lider av.

Och sedan gick jag till plantskolan för att köpa lite nya marktäckare till stället. TRE SMÅ SPRET AV VINTERGRÖNA för femtio spänn! Och där hade jag grävt bort mycket större plantor motsvarande flera tusen spänn!

Så det ekonomiska perspektivet dyker också upp så småningom. Syréner som är etablerade kan flyttas, markväxter likaså. Rosor som tagit sig om de är av den härdigare sorten kan skäras ned till ett ingenting och flyttas och bli större än någon planta man köper för 150 kronor och ger bästa och dyraste jordförbättringen...

Visserligen måste man misslyckas för att odla, annars får man inte upp någonting och kan ännu mindre gestalta en trädgård. Men innan man ger sig på det som tar många år att komma upp kan det vara bra att vänta ett tag. Minst en årstid av varje.

Om rosen står i vägen och man river sig på den kan den skäras ned (om den är vild eller härdig) eller bindas ihop. Sen kan ni bestämma i lugn takt om den ska flyttas eller kasseras, medan den står i sin "depå" och ni tar reda på vad det är (lättare om ni bara binder upp förstås) och om den passar någonstans. Syrénerna kan ni faktiskt också skära ned och betrakta som att ni har dem som "depå", men de tar mycket längre tid att få upp i blom igen efter en flytt och nedskärning.

--------------------

Citera
          asali
          Inlägg 30-04-2012, 13:44
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för ditt svar!! Sant, jag kanske skär ner rosorna i år och väntar lite och funderar. Men syrenen måste jag ta itu med ändå är jag rädd, på nåt sätt iallafall men kanske får jag ta hjälp av nån som är kunnigare än mig på att beskära:)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon