Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nybörjarfråga om frösådda perenner, - när plantera ut, och hur tätt?
          EKLO
          Inlägg 24-04-2012, 20:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

jag har för första gången sått en del perenner (aubretia, akleja, blå gräsfibbla, trädgårdsriddarsporre, backnejlika).

De är omskolade, står under lysrör, de flesta verkar ha vuxit okej, men det är ju ganska små plantor.

Hur stora ska de egentligen vara innan man planterar ut dem där man vill ha dem? Och hur tätt sätter man dem tro?

Jag ska förstås härda dem någon vecka fram och tillbaka först, men sedan?

Jag odlar i zon 1-2, södra Bohuslän, och är ivrig på att få till mina nya rabatter. Kompletterar med ettåringar och köpta perenner, eftersom jag förstår att dem jag sått troligen inte blommar första året?

tacksam för tips och råd

Citera
          EKLO
          Inlägg 25-04-2012, 07:10
          Länk hit: #2

Medlem

Puttar upp o håller tummen för kloka råd

Citera
          Anki V
          Inlägg 25-04-2012, 07:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Lite svårt att ge ett generellt svar….Det beror ju lite på hur pass stora plantorna har blivit.

Jag brukar börja sätta ut i rabatterna när det är för trångt under lysrören. Efter avhärdning naturligtvis och jag startar med de ”tuffaste”. Av dina växter skulle jag starta med riddarsporre och aklejor även om alla dina perenner är rätt tuffa.

Här i Norrland brukar man räkna att frostrisken är över ungefär 6 juni. Sätter jag ut plantor före det datumet brukar jag täcka med några lager fiberduk.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-04-2012, 08:01
          Länk hit: #4

Gäster

Man kan i princip plantera ut hur små plantor som helst i rabatten (efter avhärdning förstås) och med det avstånd som de ska ha i slutändan. Men är plantorna små finns alltid risk att man liksom tappar bort dem, eller att det kvävs av ogräs eller andra plantor. Jag brukar (med vissa undantag) låta de bli så stora att de har fyllt en 7-9cm kruka med rötter innan jag sätter ut dem. Man kan också sätta dem tätare än man skulle gkort med fullstora plantor, då får man illusionen av en stor planta ganska snart. Tex i grupper om 3 kan bli bra. Sen kan man sära på dem om nåt år om det blivit för tätt, perenner har ofta inget emot det (undantag finns).
          De du sått är inte särskilt kinkiga (aubretian har jag ingen erfarenhet av ) och de flesta av dem kan du nog få lite blomninga på redan i år, eftersom du är så tidigt ute. Men sin fulla prakt får du nog inte förrän nästa säsong och framåt.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 25-04-2012, 19:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

De föregående åren har jag sått aubretia men hos mig har den vuxit så sakta att jag förvarat den i kruka utomhus bra länge om jag inte har ett ogräsfritt fritt hörn att plantera den - det är så lätt att den försvinner.

Tror också att du får dina växter i blom redan i år men sin fulla prakt och storlek får de inte förrän om några år.

ingrid

Citera
          EKLO
          Inlägg 25-04-2012, 21:22
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för alla goda råd o uppmuntrande svar - blommor redan i år vore verkligen en guldkant på tillvaron!

Mina nya perennland är ju uppspettade o grävda i höstas/vintras och därför är det nog väldigt lite ogräs i dem (ännu i alla fall), tror nog att det ska funka att stoppa dit mina små telningar så småningom.

Men ni som ofta väntar, har ni dem ute eller inne i sina krukor under sommaren? Kanske gräver ni ned dem med krukorna för att ge bättre fuktighet (blir det bättre fuktighet på så vis, det borde det väl bli?)

Ja, ni hör själva - jag är nybörjare...

(lite besviken är jag över detta nya intresse - tycker hela sovrummet är fullt av växter, men rabatterna är ju rätt stora, och det jag hittills sått är verkligen en droppe i havet... Jösses vilken tid det kommer att ta att få nån känsla av fylld rabatt. Jag har ändå köpt en hel del plantor, och fler blir det säkert...)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-04-2012, 21:55
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (EKLO @ 25-04-2012, 22:22) *
          Men ni som ofta väntar, har ni dem ute eller inne i sina krukor under sommaren? Kanske gräver ni ned dem med krukorna för att ge bättre fuktighet (blir det bättre fuktighet på så vis, det borde det väl bli?)

Ute i kruka, men inte nergrävda : ) Har alla krukor samlade på ett ställe, det underlättar skötseln och man har bra koll på utvecklingen.

Citera
          Anki V
          Inlägg 25-04-2012, 21:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag har dom ute......Jag tar ut plantorna så snart det bara går. Just nu bär jag ut en massa flak med småplantor varje morgon och in på kvällen. Lite längre fram tar jag bara in om det verkar bli hård frost. När plantorna är ordentligt härdade lägger jag bara fiberduk över om det ser ut att bli jättekallt.

De krukor som får plats ställer jag i en pallkrage de övriga står straxt utanför i "planteringskö" lite svalt och skuggigt. De plantor som ska få övervintra i sina krukor gräver jag ner endera i en pallkrage eller under någon buske.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon