Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur göra "bonsai" av minipelargon?
          Krokodilen
          Inlägg 01-05-2012, 16:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Jag har tagit skott på min minipelargon. Jag såg en minipelargon en gång som var väldigt grov nertill, nästan som en pelargonbonsai. Den verkade gammal av stammen att döma. Hur gör jag för att åstadkomma detta?

Tacksam för hjälp!

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 05-05-2012, 15:49
          Länk hit: #2

Medlem

Ingen som vet hur man gör?

Citera
          batski
          Inlägg 05-05-2012, 17:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Kan det ha varit en Pelargonium cotyledonis som du såg? Isf behöver man inte göra nånting för att de ska se ut så där, utan de får den växtformen naturligt. Det finns vissa vilda pelargoner som får tjocka/träiga stammar efter några år. Jag har en cotte som är 3 år gammal redan fått en riktigt fin stam. Redan när jag köpte den för ett år sen hade den fått det. Blev då informerad att den var 2 år gammal.

Redigerat av batski: 05-05-2012, 17:59

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 05-05-2012, 21:02
          Länk hit: #4

Medlem

Jättefin, sån vill jag ha! Men det var det inte. Såg ut som en vanlig pelargon, med rödorange blommor. Den jag köpt är likadan.

Citera
          milily
          Inlägg 05-05-2012, 21:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 75 435

Jag har ingen som helst erfarenhet av pelargoner eller att "bonsaia", tog till och med kål på den köpta "bonsaien"... Bytte jord för tidigt, den blev nog även chockad av kylan på vägen.

Men av det jag har läst mig till runtom i nätet, så borde det "bara" vara att hålla koll på dess tillväxt, toppa toppa toppa?

Tydligen så ska man kunna göra bonsai av alla växter som får en träig stam, och hur det går med andra vet jag inte.

--------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

Citera
          smuleborg
          Inlägg 08-05-2012, 19:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Håller med, toppa toppa. Jag är tuffare och tuffare.

Tycker att (beror dock lite på sort, men vanligtvis) pellisar får en "vedartad karaktär" redan år två.

Cotten ska dock inte beskäras. Den ska, när den är fullrotad i en typ 9 centimeters kruka direkt - till skillnad från i stort sett andra pellisar - planteras om i en rymlig kruka.

Tillägg: En miniatyr ska såklart aldrig planteras i en rymlig kruka.

Redigerat av smuleborg: 08-05-2012, 19:29

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Peztis
          Inlägg 09-05-2012, 14:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

När man "bonsaiar" så klipper man ju även i rötterna för att tillväxten inte ska bli för stor (förhållandet ovan och under jord ska bibehållas), ska man även göra det med pelargoner, tro?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          smuleborg
          Inlägg 09-05-2012, 18:44
          Länk hit: #8

Medlem

Bra fråga. Förmodligen, men jag vet inte.

När vi planterar om dvärgar och miniatyrer knipsar vi bort rötter, för att plantan ska rymmas i samma krukstorlek och få lite jord runt rötterna. Tanken är ju att en miniatyr/dvärg ska "hållas på plats"; planterar man om i större krukor är det inte en längre en dvärg/miniatyr (men det kan bli fint ändå).

Cotten behandlar vi som vi läst att den ska behandlas (när man inte själv vet...). Eller ja, vi har två nu, hoppas inte att sambon läser det här, jag har smygit in en till. När den är välrotat i sin kruka (typ 9 cm) ska den direkt planteras i rymlig. Vi har inte beskurit rötterna. Den blir "bonsailik", den har väl det i sig.

Andra, vi har i vissa fall testat med att beskära brutalt, men vi har inte beskurit rotsystemet särskilt (lite blir det ju). Man kan ju alltid testa, det ska i alla fall jag göra. Tack Peztis.

--------------------

Citera
          Carex
          Inlägg 13-05-2012, 19:49
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Man gör som med vilken bonsai som helst. Finns till och med en finsk kille som gör bonsai av chiliplantor. Bonchi någonting heter sidan.
          Däremot tror jag inte att man ska linda stammen på en pelargon, känns som om den kan ta skada av det.
          Internet är fullt med information om bonsai så det är bara att sätta igång och prova!

Ett sätt att skaffa sig en snabbt skulle nog kunna vara att låta ett toppskott växa sig starkt under en säsong i stor kruka (tjock stam kräver tillväxt, tillväxt =stor kruka) och sedan år två kapa den på lagom höjd och börja låta den utveckla grenar. Det är så man brukar göra med komersiellt odlade bonsaier, lite fult om man ser snittet men med lite blad kan det döljas.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-05-2012, 01:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Bonsaier behöver göra balansen mellan små grönskar och rötter. 
          så man behöver beskära rötter minst 4 gångar under första två år.

H.Bassam

Redigerat av Bassam: 14-05-2012, 01:20

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-05-2012, 19:54
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Carex @ 13-05-2012, 20:49) *
          Man gör som med vilken bonsai som helst. Finns till och med en finsk kille som gör bonsai av chiliplantor. Bonchi någonting heter sidan.
          Däremot tror jag inte att man ska linda stammen på en pelargon, känns som om den kan ta skada av det.
          Internet är fullt med information om bonsai så det är bara att sätta igång och prova!

Ett sätt att skaffa sig en snabbt skulle nog kunna vara att låta ett toppskott växa sig starkt under en säsong i stor kruka (tjock stam kräver tillväxt, tillväxt =stor kruka) och sedan år två kapa den på lagom höjd och börja låta den utveckla grenar. Det är så man brukar göra med komersiellt odlade bonsaier, lite fult om man ser snittet men med lite blad kan det döljas.

Jag är tveksam till, att sätta stickling/ung pelargon direkt i stor kruka, men du kan ha rätt.

Tillägg
          Min erfarenhet är att - generellt - pellissticklingar/unga pellisar inte växer särskilt om man planterar dem i stora krukor direkt. Vi gjorde det "misstaget" i början (inte för att få en bonsai). Mitt råd, sticklingar i små krukor, plantera om till ett nummer större när rotsystemet fyller krukan. Beskär. Och förmodligen även rötterna som Peztis skriver (så gör man i alla fall med miniatyrer och i viss mån dvärgar, då för att hålla nere storleken). Jag kan mycket väl ha fel.

Redigerat av smuleborg: 14-05-2012, 20:04

--------------------

Citera
          Carex
          Inlägg 14-05-2012, 22:37
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Självklart har du rätt om att inte ta en alltör stor kruka på en gång. Jag tänkte mer på att det är lätt att göra misstaget att sätta i bonsaikruka direkt.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon