CITAT (Carex @ 13-05-2012, 20:49)

Man gör som med vilken bonsai som helst. Finns till och med en finsk kille som gör bonsai av chiliplantor. Bonchi någonting heter sidan.
Däremot tror jag inte att man ska linda stammen på en pelargon, känns som om den kan ta skada av det.
Internet är fullt med information om bonsai så det är bara att sätta igång och prova!
Ett sätt att skaffa sig en snabbt skulle nog kunna vara att låta ett toppskott växa sig starkt under en säsong i stor kruka (tjock stam kräver tillväxt, tillväxt =stor kruka) och sedan år två kapa den på lagom höjd och börja låta den utveckla grenar. Det är så man brukar göra med komersiellt odlade bonsaier, lite fult om man ser snittet men med lite blad kan det döljas.
Jag är tveksam till, att sätta stickling/ung pelargon direkt i stor kruka, men du kan ha rätt.
Tillägg
Min erfarenhet är att - generellt - pellissticklingar/unga pellisar inte växer särskilt om man planterar dem i stora krukor direkt. Vi gjorde det "misstaget" i början (inte för att få en bonsai). Mitt råd, sticklingar i små krukor, plantera om till ett nummer större när rotsystemet fyller krukan. Beskär. Och förmodligen även rötterna som Peztis skriver (så gör man i alla fall med miniatyrer och i viss mån dvärgar, då för att hålla nere storleken). Jag kan mycket väl ha fel.
Redigerat av smuleborg: 14-05-2012, 20:04