Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskål i rabatt- vad göra ?, Förslag på åtgärd önskas ...
          snillan
          Inlägg 03-05-2012, 07:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Hej, jag har en rabatt som jag försökt rensa från Kirskål i jättmånga år, rabatten delas med en granne, halva rabatten är hennes halva är på min sida av tomten.

Jag har försökt gräva ur, fylla ny jord och täcka med täckbark, men nu kikar det upp massor av små små kirskålsblad både på hennes sida och min, men mest på min sida.

Rabatten är L formad och jag har planterat en idegran, någon annan buske som blommar med rosa vippor, Salvia, två små rosor ( pga utmattningssyndrom är minnet skadat minns inte namnet just nu, kommer till mig om en kvart säkert) rosorna är småblommiga rosa, jättevanliga wink.gif , sen har jag lite andra växter, provat även med marktäckande växter men Kriskålen tar sig igenom.

Funderar nu på om jag skulle gräva upp rabatten igen, och ta bort alla växter föutom, Idegran, busken och rosorna och sedan köpa till ytterligare någon blommande buske och sen täcka all mark runt buskarna med markduk eller tidningspapper och täcka med ny jord + täckbark.

Vad tror ni, hjälper det ? Grannen sköter inte om sin rabatt mer än någon enstaka gång/år, så där kommer ju kirskålen att finnas kvar, dessutom finns en blomma med ljust rosa blommor som sprider sig som ogräs in på min sida, den går dock lätt att rycka upp, MEN kommer jag att få tillbaka Kirskålen trots min insats och från grannens rabattsida tror ni ? Tacksam för era synpunkter och tips smile.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 03-05-2012, 09:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Kort och enkelt - så länge ni inte gör gemensam sak kommer kirskålen inte försvinna utan hela tiden återinvandra till din rabatt.

Dessutom, jag misstänker att du måste gräva upp även idegran och rosor och rensa deras rötter eftersom kirskål ofta slingrar in sina rötter i andras.

Vi har ett liknande problem, en häck delas med grannen och i denna växer kirskål som sedan tar sig ut på bådas tomter. Men det går liksom inte att göra något med mindre än att vi gräver upp häcken, tar bort all jord runtomkring och sedan ersätter denna med ny - och det är liksom inte görligt.

Enklaste lösningen för dig är nog att så gräsmatta på din sida och sedan klippa av kirskålen med gräsklipparen. Kanske kan du anlägga en rabatt någon annan stans, som inte är lika nära en icke-skött rabatt?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          kheta09
          Inlägg 03-05-2012, 09:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 75 819

CITAT (snillan @ 03-05-2012, 08:47) *
          Hej, jag har en rabatt som jag försökt rensa från Kirskål i jättmånga år, rabatten delas med en granne, halva rabatten är hennes halva är på min sida av tomten.

Jag har försökt gräva ur, fylla ny jord och täcka med täckbark, men nu kikar det upp massor av små små kirskålsblad både på hennes sida och min, men mest på min sida.

Rabatten är L formad och jag har planterat en idegran, någon annan buske som blommar med rosa vippor, Salvia, två små rosor ( pga utmattningssyndrom är minnet skadat minns inte namnet just nu, kommer till mig om en kvart säkert) rosorna är småblommiga rosa, jättevanliga wink.gif , sen har jag lite andra växter, provat även med marktäckande växter men Kriskålen tar sig igenom.

Funderar nu på om jag skulle gräva upp rabatten igen, och ta bort alla växter föutom, Idegran, busken och rosorna och sedan köpa till ytterligare någon blommande buske och sen täcka all mark runt buskarna med markduk eller tidningspapper och täcka med ny jord + täckbark.

Vad tror ni, hjälper det ? Grannen sköter inte om sin rabatt mer än någon enstaka gång/år, så där kommer ju kirskålen att finnas kvar, dessutom finns en blomma med ljust rosa blommor som sprider sig som ogräs in på min sida, den går dock lätt att rycka upp, MEN kommer jag att få tillbaka Kirskålen trots min insats och från grannens rabattsida tror ni ? Tacksam för era synpunkter och tips smile.gif

Hej!
          Inte för att verka negativ.......men jag har givit upp. Jag rensar bort så fort jag ser dessa små j...kla blad. De som kommer fram från häcken tar jag med gräsklipparen. Jag undrar vad munkarna tänkte på som tog in denna växt i vårt land en gång i tiden? Det hade nog inte en aning om vad de satte igång. För dem var det medicin.

Citera
          snillan
          Inlägg 03-05-2012, 10:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Tack för era svar......tanken att göra gräsmatta av rabatten skulle säkert tilltala maken som inte vill ha en enda rabatt i trädgården om han får välja wink.gif Men det låter faktiskt som ett tänkvärt alternativ med tanke på att rabatten ligger ihop med en annan som inte sköts så ofta. Då kan jag gräva upp växterna rensa bort jorden och plantera dem på annat håll. Idegran och busken med rosa vippor får nog stå kvar de kan jag stå ut att rensa runt kanske, de är bra som insynsskydd från gatan och grannens infart.

Tack för era tankar och tips !

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-05-2012, 10:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vi håller på att årgärda en rabatt med massor av kirskål.

Vi har grävt upp alla växter och satt i krukor och pallkragar så länge . Alla växter har mycket noga rensats från kirskål , den gamla jorden sållas och plockas ren från kirskål så noga det bara går.

Rabatten är vid sommarstugan och huset står på plintar , växer en del kirskål under huset alldeles i kanten till rabatten . Där har vi nu lagt dubellvikt markväv som hålls på plats av stenar.

I kanten mot rabatten låter vi markväven gå ner en bit , den kommer att var under jorden när vi blir klara.

Nästa steg blir att gräva bort mer jord , som ska sållas, och så fylla på en del ny jord.

Har funderat hit och dit men tror inte det blir markduk och täckbark överst . Däremot kommer vi att lägga tidningar i botten , c:a 50 - 60 cm ner, för att försöka hindra att de rötter som trots allt finns kvar ska ge ny kirskål.

Hoppas och tror att detta tillsammans med andra åtgärder , bl a se till att det inte finns blommande kirskål i närheten , täcka fläckar med kirskål på naturdelen av tomten osv , ska göra att vi får betydligt mindre med kirskål i år.

Förra året gjorde vi om en del av naturdelen till blomsteräng , där växte det nästan bara kirskål tidigare , så då har vi iaf förhindrat att den går i blom och frösprider sig.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 15:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon