Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ympa en hängask, Hur gör man bäst?
          roan911
          Inlägg 09-06-2012, 19:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 47 039

Hallo hallo

Vi har en hängask här i trädgården med många år på nacken. Den börjar se lite tråkig ut och vi tänkte ympa en bit till ett nytt träd (nu tar det visserligen många år innan det är ett nytt träd men man måste ju börja någon gång)

Så hur gör man nu detta bäst?

Träd att ympa till? En annan ask? Kvist eller öga? I toppen eller eller flera (ögon/kvistar) på en stam? Växer den på höjden eller stannar den där man ympat? etc. (Någon kanske vet en bra sida där allt detta sägs?)

Om någon kunde sprida lite ljus på saken skulle det verkligen uppskattas smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-06-2012, 19:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kan inte så mycket om ympning men vad jag sett på hängaskar så är de ympade i den höjd där man vill att grenarna ska börja hänga. Själva stammen växer inte nämnvärt på höjden. Här utanför står två stycken som åtminstone jag tycker är ympade för långt ner eftersom de långa hängande grenarna ligger på marken. Nu är dom kanske bara 10 år men högre har dom inte blivit. Dom är kanske 3 m höga bara. De hängaskar jag sett tidigare verkar ha varit ympade mycket högre upp men då har dom varit vädigt gamla.

Dom verkar vara ympade på vanlig ask för ibland kommer vanliga grenar på dom som man får ta bort.

Redigerat av *Stintan*: 09-06-2012, 19:38

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          roan911
          Inlägg 09-06-2012, 19:55
          Länk hit: #3

Medlem

Jaha, intressant. Har aldrig sett någon uppåtväxande gren på trädet här och den första hängande grenen kommer vid 2.5 m höjd (sen fortsätter trädet till ca 10 m) så hur tror du man lyckas med något liknande? Eller kan man kanske ta en gren o få den att rota sig i jord som sedan växer till ett träd? (möjligen sätta en sån där liten jordpåse på en gren då den fortfarande sitter på trädet o invänta rötter..?)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-06-2012, 21:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja jag vet som sagt inte. man har nog ympat olika när man skapat träden. Dom utanför verkar ympade på sådär 2,5 -3 m och dom är inte ens snygga men dom kanske blir. Jag gillar när det blir som ett knotigt stort tak högt upp där det hänger ner på sidorna men så att man kan gå eller sitta under. Har ingen aning om det går att rota en gren och om det skulle gå att få någon styrsel i den så den kan bli stam.

Kanske någon annan vet mer.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          roan911
          Inlägg 09-06-2012, 23:20
          Länk hit: #5

Medlem

Jahopp.. tror jag har sett ett par som du pratar om, liknande längs en gatan här i staden. Våran har typ som 2-3 "våningar" med "tak" där man kunde sitta under det i botten. Tackar för svar så länge, någon som kan sprida lite mer ljus på det hela?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon