Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Willab T-Classic 18,9 kvm, 15 års längtan är i hamn
          ingmet
          Inlägg 18-06-2012, 21:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Äntligen.
          Imorse ringde jag samtalet jag drömt om i många år. Efter många års planering och mycket läsande här på Odla.nu och i växthusböcker och tidningsartiklar var det så dags att göra verklighet av offerten från Willab. Ska nog rama in bekräftelsen och hänga som tavla ovanför sängen yahoo.gif

Valet blev ett T-hus. Den slutliga storleken grundar sig på att jag vill ha dubbeldörrar.
          Leveranstiden är 10 veckor.. kändes fruktansvärt långt bort men jag har nu insett att vi kommer att ha "fullt skägg" att hinna med att gräva bort 2 kubik blålera, dra el och vatten samt fylla igen gropen med makadam igen. Vi kommer att isolera ordentligt och ha en lecamur som växthuset ska vila på. Dränering måste också göras ordentligt för det är blött och sankt på våren.

Alla ni som lagt ut bilder och text på era byggen är jag evigt tacksam. Jag ska försöka göra detsamma för alla er som fortfarande drömmer, längtar och så småningom får uppleva samma glädje.
          Ju mer erfarenheter vi kan dela med oss desto bättre blir det i vårt växthusSverige kompiskram.gif

rose.gif thanks.gif

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 19-06-2012, 20:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem nr: 23 219

Ser fram emot att läsa om ditt bygge. Och grattis!

Citera
          Peztis
          Inlägg 22-06-2012, 19:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Ett stort grattis!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 22-06-2012, 20:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Gissa om jag är avunsjuk!

Citera
          ingmet
          Inlägg 23-06-2012, 13:58
          Länk hit: #5

Medlem

Ska nog göra en riktigt projektplanering..

Mina tankar har under en längre tid och fortfarande gått till hur mycket yta som ska plattläggas alternativt vara "öppen". Eller är det bättre att snickra bäddar med markduk i botten (högrisk för att man gräver sönder?) direkt på makadamet? Vinrankan var jag inne på samma lösning som Pernilla Månsson Colt visade i Trädgårdsonsdag, dvs gräva hål under växthusramen och lägga rötterna utanför och sen leda in själva plantan i växthuset. Har hört att vindruvsrötter har starkväxande.. är det risk för att de växer "hej vilt" i angränsande rabatter månntro?

Någon vänlig själv som kan dela med sig av kloka tankar kring mina funderingar?

--------------------

Citera
          Rigoletto
          Inlägg 01-09-2012, 19:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 3 430

Hej!

Grattis till ditt växthus! Är det på plats nu? T-Classic är riktigt elegant, som en salong i trädgården... Vilken färg och storlek valde ni?

Har precis varit på Willabs extra-öppethelg och tittat på växthus. Det blir troligtvis ett Maxi 4, 11,7 kvm.

Nu har jag börjat fundera på markarbetet. Först hade jag bara tänkt göra det enkelt för mig och ställa det på plintar och odla direkt i marken (ev dubbla pallkragar som jag målar för att få det lite snyggt...). Lägga tegel på en mittgång och en yta närmast dörren för bord och stolar.

Men nu har jag börjat fundera på isolering och dränering o dyl... Hur gjorde ni? Och varför? confused.gif

Med vänlig hälsning

Ann

Citera
          ingmet
          Inlägg 28-09-2012, 14:41
          Länk hit: #7

Medlem

Hej!

Planerade från början att lägga upp bilder från första spadtaget till det att växthuset var helt klart.
          Kan konstatera att jag varit helt utmattad efter varje dags arbete med växthuset och grundarbetet.

En regnig helg senare i höst tänkte jag lägga ut bilder med text .. men här kommer en kort sammanfattning av grundarbetet i textform.

Utmätning.. pinnar ut som markerade var huset skulle stå. Ytterligare ett varv pinnar ca 1 m utanför varje hörnpinne.. eftersom hörnpinnarna grävs bort.

Grävning med maskin ca 70 cm bredd och på frostfritt djup + en längre sträcka från växthus till huset där både el, vatten och dräneringsanslutning skulle dras.
          Därefter lades kraftig markduk i botten makadam, därefter byggdes träram för att gjuta en cementram på ca 1 dm. Utanför ramen - rullade vi in dränslang i ytterligare
          markduk som sattes fast med tejp och la den uppe på makadamet. Ovanpå dränslangen lades nästa gruslager (4-18 mm?..)..
          Dränslangen fick sällskap av både el och vattenslang i "tunneln" mot huset.

Ovanpå cementramen la vi två lager lecablock som slammades på in-, ut och ovanpå.
          Utanför lecamuren på slan och gruslager lades ytterligare markduk för att sen lägga på stenmjöl och därfter markstenen.

Varje lager grus har vattnats, vibbrats och vattnats igen...
          Försök till att få allt i våg med olika vattenpass gjordes också.. tyvärr fick vi justera våg med bottensockeln som kom med växthuset ändå.. Det får ej diffa mer än 0,5cm..

Innanför lecamuren lade vi också grövre grus utmed själva muren. Grävde och krattade till jorden. Ovanpå jorden la vi markduk, sen 10 cm frigolit, därefter markduk igen och stenmjöl på den för att sedan lägga marksten. OBS! Det går ej att köra vibbra på den här tjockleken av frigolit.. den bara stampar och gräver ner sig i stenmjölet.

Som sagt .. det kommer bilder ...med förklarande text.. så småningom.

Tyvärr drar bygget ut på tiden..det har saknats delar i leveransen.. det har varit fel på en del..

Redigerat av ingmet: 01-10-2012, 07:41

--------------------

Citera
          ingmet
          Inlägg 16-10-2012, 07:25
          Länk hit: #8

Medlem

yaay.gif Nu börjar byggnationen närma sig sin ände...
          Kan konstatera att bygga växthus tar mycket resurser (människor, verktyg, tålamod, hantverkarkunskap..).
          Mycket mer än vad jag någonsin kunde ana.. sweatingbullets.gif

Växthuset kom i paket den 12/9. Vi har tillbringat i stort sett varje kväll (i mörker med pannlampa) och helg sen dess och nu kvarstår "endast" viss eldragning och rörkopplingar till vatten..och nu har det gått en månad drygt.
          Att ett växthus inte är tätt utan läcker in vatten har vi ockås blivit varse..men nu börjar vi få idéer hur vi ska täta läckorna som kommer in via taket.
          Miljön utanför finns också kvar att hantera.. jordhögarna..suck.. tung genomsur lerjord..ryggen smärtar av bara tanken.
          Markstensbeläggningen runt växthuset är inte riktig klart än.. Björkroten står där halvuppgrävd och allt regnande fyller sakta gropen runt om.. På sitt sätt är det skönt att det är ett tag kvar till våren.. för då ska allt vara redo för plantering..inne och ute..

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-10-2012, 20:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Åh vad kul! Bilder är alltid skoj men jag förstår att orken inte alltid finns till. Och att allt tar så oerhört mycket längre tid än man trodde!

Grattis till att ni har kommit så långt som ni har gjort! I vinter kan ni hänga in en julgransslinga och dricka lite glögg där!

Tips! Skaffa en snöskrapa med teleskopskaft! Fick en julklapp och jag behövde visserligen bara använda den en gång förra vintern men kunde då konstatera att jag hade ALDRIG fått ned snömassorna utan hjälp av den. Och den är en liten investering på ca 300:- mot att köpa nya fönster eller att hela taket knäcks.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          johan1983
          Inlägg 04-11-2012, 12:58
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem nr: 75 997

Hur gör ni med värmen så att det inte blir frost?

Citera
          ogräset
          Inlägg 05-11-2012, 05:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 345
          Medlem nr: 4 207

Lycka till med ditt växthus... Det är underbart att gå in där och fixa och greja, jag vet. Har ett växthus på ca 13 m2, jag njuter när jag är där inne och fixar.
          Hoppas på bilder, är nyfiken på ditt växthus.

Birgitta

--------------------
          Kika gärna in på min blogg Underbarahem!

Citera
          ingmet
          Inlägg 21-11-2012, 16:21
          Länk hit: #12

Medlem

Värme.. ingen värme förrän till våren..och då är solen källan. Det enda som är planterat (med fötterna utanför) är vindruvan. Den får klara sig och härda.. skulle den inte överleva så har jag kastat 169 kr i sjön.. dvs då får jag köpa en ny och ta bättre hand om den nästa vinter..
          Men.. jag har investerat i en dieselvärmare från Clas Olsson.. hade hoppats på lite mer prestanda..tänder jag den så kommer jag upp i 12-14 grader vid en utetemp på några plus.. Inte så man lägger sig i bikini och läser trädgårdstidningar direkt..
          Monterade in två gamla infravärme.. sådana där avlånga korvar som man hänger horisontellt i taket.. det blir ju en direkt värme från dom .. men man behåller gärna jackan på..
          Nja.. här får man fundera vidare hur man ev ska lösa uppvärmning om man ska t.ex äta en middag en höst-vinter kall dag.
          Nästa vinter kanske jag har medelhavsväxter som ska övervintras.. då är min plan att ställa in ett mindre bubbelplast tält.. med tillhörande frostvakt/värmare.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon