|
|
  |
Vägen mot att bli en bättre människa, Torsdagsutmaningen - vill ni vara med? :) |
|
|
|
28-06-2012, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Nu ska jag på allvar försöka mig på någonting jag har funderat på en längre tid, nämligen att utvecklas till att bli en godare, snällare och bättre människa Därför startar jag härmed torsdagsutmaningen. Tanken är att man ska under en vecka ska göra någonting utvecklande och/eller nytt, lite mindfulnessövningar och annat gott  Förhoppningsvis sprider sig det goda som ringar på vattnet (tänk inget mer tjafs i trådarna pga att alla har blivit goda  )... Ni som vill vara med, berätta gärna hur det går med veckans utmaning. Jag börjar med veckans utmaning för att få igång det hela men vi kan väl turas om att hitta på utmaningar? Vet dock inte ännu hur det ska gå till i praktiken, någon har kanske en bra idé? Och ni som inte vill vara med, snälla, förstör inte tråden... Här är utmaningen: [b]Säg tre snälla saker till personer du möter under dagen. Familj, släkt, vänner eller okända spelar ingen roll, men säg gärna någonting positivt till en person som uppenbarligen är ledsen, bitter, arg för de behöver antagligen snällheten mest 
[/b]
|
|
|
|
|
28-06-2012, 11:33
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (merlin68 @ 28-06-2012, 08:59)  Nu ska jag på allvar försöka mig på någonting jag har funderat på en längre tid, nämligen att utvecklas till att bli en godare, snällare och bättre människa Därför startar jag härmed torsdagsutmaningen. Tanken är att man ska under en vecka ska göra någonting utvecklande och/eller nytt, lite mindfulnessövningar och annat gott  Förhoppningsvis sprider sig det goda som ringar på vattnet (tänk inget mer tjafs i trådarna pga att alla har blivit goda  )... Ni som vill vara med, berätta gärna hur det går med veckans utmaning. Jag börjar med veckans utmaning för att få igång det hela men vi kan väl turas om att hitta på utmaningar? Vet dock inte ännu hur det ska gå till i praktiken, någon har kanske en bra idé? Och ni som inte vill vara med, snälla, förstör inte tråden... Här är utmaningen: [b]Säg tre snälla saker till personer du möter under dagen. Familj, släkt, vänner eller okända spelar ingen roll, men säg gärna någonting positivt till en person som uppenbarligen är ledsen, bitter, arg för de behöver antagligen snällheten mest 
[/b] Vilken jättebra ide du kom med!Jag är gärna med! När jag är på promenader med mina hundar eller ensam så gör jag så att jag hälsa med et glatt leende mina medmänniskor och ofta säger jag några vänliga ord.Detta mitt sätt att vara har till och med avväpnat arga personer och då blir jag speciellt glad,likadant med dem som jag uppfattat som bittra eller ledsna. Jag har till och med fått kramar från helt främmande medmänniskor och då rinner mina tårar av tacksamhet! Våran värld är full av behövande medmänniskor,människor som behöver bli sedda och inte endast dömda! Här nedan finns en länk till en sida som jag har kommit att uppskatta väldigt mycket och jag lyssnar på audio talk därifrån dagligen: http://www.pathwaytohappiness.com/
|
|
|
|
|
28-06-2012, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Marlin det är väl självklart att man är trevligt mot sina medmänniskor?. När jag kan gå ut och träffa mina medboende här i huset så är jag alltid trevligt och dom mot mig. Vi har många gånger trevligt när vi sitter i vårt hörn på gården. Igår när vi körde fram till affären och gick in så träffade jag på dottern till en gammal dam här i huset. Hon föll mig om halsen, gubben pussade hon också Hon tycker det är så roligt att träffa oss. Förut träffade jag ju hennes Mama oft. När jag skötte alla rabbatter här, så satte hon sig och underhöll mig ( eller störde mig i arbetet). Att säga trevlig saker till andra är så självklart för mig att jag inte behöver det nämna extra. Jag har just nu en mycket fin blommande orkide här i rummet. Fick den i julas av den den snälla, trevliga koreanska här i huset. Nu är den i full blom igen. När der var mors dag så kom hon med en blomsterbukett till mig för att hon vet att mina egna barn bor i Tyskland. Vir bryr oss om varandra här Elisabeth
|
|
|
|
|
28-06-2012, 15:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Tack Merlin för ett jättefint initiativ! Ibland behöver man stanna till och tänka på vad man håller på med. Och visst mår man mycket bättre om man är vänlig mot folk. Då får man ju i regel vänlighet tillbaka  Tack Silos för länken till den underbara sajten! Jag har bokmärkt den och kommer att läsa igenom det mesta.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
28-06-2012, 18:07
|

Medlem

|
Elisabeth, där jag bor bryr sig de flesta också om varandra, brukar vara så på mindre orter Men det är inte det utmaningen ska handla om, jag personligen tycker det är självklart att säga snälla saker till andra men det är långt ifrån en självklarhet för alla. Ibland måste man synliggöra snällhet även för sig själv och inte ta saker som självklara. Att vara lite extra trevlig mot någon som har det svårt eller ser sur ut är något många av oss måste bli bättre på. Du får gärna bidra med nästa veckas utmaning, bra med nya idéer och infallsvinklar  För mig gick det jättebra och jag fick fin respons. Blev extra glad över en riktig surgubbe och inför mina ögon förvandlades och sken som en sol. Det känns bra!
|
|
|
|
|
28-06-2012, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Jag håller på att veckla ut mig själv till en person som kan säga ifrån på ett rakt och ärligt sätt. Kanske inte uppfattas som snällt alla gånger, men jag känner att jag blir en bättre människa vilket genererar goda känslor inför annat.
|
|
|
|
|
28-06-2012, 19:04
|

Medlem

|
CITAT (Monarda @ 28-06-2012, 19:42)  Jag håller på att veckla ut mig själv till en person som kan säga ifrån på ett rakt och ärligt sätt. Kanske inte uppfattas som snällt alla gånger, men jag känner att jag blir en bättre människa vilket genererar goda känslor inför annat. Ja det behöver många blir bättre på. Rakt och ärligt men inte otrevligt för det..Kanske skulle det kunna vara en bra utmaning en annan vecka?
|
|
|
|
|
28-06-2012, 19:19
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Självfallet ska man bli en bättre medmänniska men ...
Jobbar stenhårt på det men det får inte gå till någon överdrift, man måste få något tillbaka och inte bara ge och ge
|
|
|
|
|
28-06-2012, 19:51
|

Medlem

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-06-2012, 20:19)  Självfallet ska man bli en bättre medmänniska men ...
Jobbar stenhårt på det men det får inte gå till någon överdrift, man måste få något tillbaka och inte bara ge och ge Nej naturligtvis ska man inte bara ge och ge. För mig innebär att bli en bättre människa inte att vara dum-naiv och låter sig utnyttjas, varken som arbetskraft, hjälpreda eller av emotionella "vampyrer". Har aldrig haft problem att säga NEJ utan jag tror på att jag kan utvecklas genom att ge mig små utmaningar i vardagen.
|
|
|
|
|
28-06-2012, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
CITAT (merlin68 @ 28-06-2012, 08:59)  Nu ska jag på allvar försöka mig på någonting jag har funderat på en längre tid, nämligen att utvecklas till att bli en godare, snällare och bättre människa Därför startar jag härmed torsdagsutmaningen. Tanken är att man ska under en vecka ska göra någonting utvecklande och/eller nytt, lite mindfulnessövningar och annat gott  Förhoppningsvis sprider sig det goda som ringar på vattnet (tänk inget mer tjafs i trådarna pga att alla har blivit goda  )... Ni som vill vara med, berätta gärna hur det går med veckans utmaning. Jag börjar med veckans utmaning för att få igång det hela men vi kan väl turas om att hitta på utmaningar? Vet dock inte ännu hur det ska gå till i praktiken, någon har kanske en bra idé? Och ni som inte vill vara med, snälla, förstör inte tråden... Här är utmaningen: [b]Säg tre snälla saker till personer du möter under dagen. Familj, släkt, vänner eller okända spelar ingen roll, men säg gärna någonting positivt till en person som uppenbarligen är ledsen, bitter, arg för de behöver antagligen snällheten mest 
[/b] Jag hänger på.
--------------------

|
|
|
|
|
28-06-2012, 19:56
|

Medlem

|
CITAT (Krolliljan @ 28-06-2012, 20:53)  Jag hänger på.  Kul
|
|
|
|
|
29-06-2012, 06:45
|
Medlem

|
När jag gick ut med mina hundar vid klockan 6 så fanns det inga människor ute så jag ropade hej till solen och fåglarna och tänk jag blev så glad av detta! Sedan när vi nästan var hemma mötte vi två människor och jag sa GODMORGON,vilken underbar morgon! Genast fick jag två vackre leenden tillbaka med orden:visst är det en vacker morgon! Glädjen smittar är ett som är säkert! En härlig dag önskar jag er allihoppa!
|
|
|
|
|
29-06-2012, 07:00
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (merlin68 @ 28-06-2012, 08:59)  Här är utmaningen: [b]Säg tre snälla saker till personer du möter under dagen. Familj, släkt, vänner eller okända spelar ingen roll, men säg gärna någonting positivt till en person som uppenbarligen är ledsen, bitter, arg för de behöver antagligen snällheten mest 
[/b] Vilken bra idé! Jag ska försöka jag med ... hmmm ... tre snälla saker. Idag träffar jag ju "bara" sambon och bonusdottern tror jag ... jag är säker på att jag ändå får anledning att säga något snällt.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
29-06-2012, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Monarda @ 28-06-2012, 17:42)  Jag håller på att veckla ut mig själv till en person som kan säga ifrån på ett rakt och ärligt sätt. Kanske inte uppfattas som snällt alla gånger, men jag känner att jag blir en bättre människa vilket genererar goda känslor inför annat. Gör precis som du - och det är tyvärr jobbigt många gånger att vara rak och ärlig och kan t o m ge ovänner. Men jag känner mig betydligt starkare nu och trivs bättre med mig själv! Fortsätt på din väg
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
29-06-2012, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Nu kom jag ihåg en sak som jag tycker är rätt snäll; jag brukar lämna kvar slanten i kundvagnslåset och hoppas att någon blir glad. Litet men välment!
|
|
|
|
|
29-06-2012, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Det svåraste är nog att vara snäll mot sig själv. Det är ju det viktigaste för att bli en harmonisk människa gentemot sig själv och andra. Gäller nog bara att stanna upp en smula och försöka inse värdet av att finnas till, att leva just nu.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
29-06-2012, 18:34
|
Gäster

|
För min del har denna vecka av min semester blivit att stötta, finnas till åt en person som sökte min hjälp för första gången, rädd, ledsen och oförmögen att ge uttryck till sina innersta känslor under flera års tid. För henne betydde det mycket att kunna äntligen gråta ut, känna sig trygg och trodd, och bli sedd som den lilla, goa människan som man fick fram under ett gammalt lager "skit"..... Att se henne börja lysa som solen och att det döda i hennes ögon öppnades, det var all mödan värt att få se. hon har nu fått "verktygen" att kunna jobba med sitt innersta, hittat vägen till sitt hjärta ..... Vad kan vara vackrare att kunna ge någon den gåvan, det vet jag inte...... Att få också omfamna sin dotter som rest ändå hit fär att träffa mig ...... :wub
|
|
|
|
|
30-06-2012, 21:56
|
Medlem

|
Flera härliga möten med mina medmänniskor har jag haft,leende glada människor som givit mig med glädje! Livet är härligt!
|
|
|
|
Ugglemormor
|
30-06-2012, 23:33
|
Gäster

|
yes, the very best gift we got ever! mind to mind and together , communicate that which you truly mean from your soul.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|